V minulom roku 2017 spoločnosť Volkswagen predala v Číne dva z piatich automobilov (cca 40%), Audi predalo tretinu, BMW štvrtinu a Daimler pätinu. Čína teda ďaleko predčila ostatné krajiny s predajom 28% všetkých skúmaných značiek áut.
Volkswagen je na prvom mieste s trhovým podielom vo výške 17,3% a s predajom 4,18 milióna vozidiel (zvýšenie o 5,1% oproti roku 2016), nasleduje americký General Motors so 16,7% podielu na trhu a 4,04 milióna predaných vozidiel (zvýšenie o 4,4% oproti roku 2016). Ale General Motors je ešte viac závislý na čínskom trhu ako Volkswagen, pretože až 42% všetkých svojich vozidiel predal len v Číne.
Audi, Daimler a BMW predávali približne 590-tisíc vozidiel, čo zodpovedá podielu na trhu vo výške 2,5%. Daimler dokázal zvýšiť svoj predaj o štvrtinu oproti predchádzajúcemu roku, BMW o jednu šestinu. Audi však stagnoval.
Podľa riaditeľa CAM Stefana Bratzela jednostranná závislosť na čínskom trhu predstavuje značné riziko. Silnou prítomnosťou v Číne by mohli mať značky výhodu, čo dokazuje aj rast, ale “globálni výrobcovia tak robia vysoké riziko v prípade, že dominantný trh sa dostane do turbulencie”. Dlhodobým úspechom je podľa Bratzela skôr vyváženosť a aktívna prítomnosť na viacerých trhoch, čím sa môže ľahšie reagovať na zmeny.
Príkladom je japonská automobilka Toyota, ktorá predáva štvrtinu automobilov v USA, pätinu na domácom trhu v Japonsku a 13% v Číne. Silná je aj v juhovýchodnej Ázii a neprekáža jej menšie presadenie v Európe. Ešte vyváženejší je kórejský výrobca Hyundai, ktorý predával 17% svojich áut v USA, 14% v Európe a 17% v Číne, hoci ich celosvetový predaj minulý rok stagnoval.