Súčasný minister obrany USA Patrick Shanahan sa nedávno vydal na týždennú cestu do Ázie. Plánuje navštíviť Indonézii, Singapur, Južnú Kóreu a Japonsko.
Podľa dostupných informácií šéf Pentagonu lieta len Boeingom E–4B Nightwatch, ktorý je tiež označený za lietadlo “súdneho dňa“. Lietadlo je vybavené potrebným zariadením, aby minister počas cesty nestratil spojenie s americkými vojskami na všetkých miestach.
“Je to skvelé, ale stále mi dávajú viac práce. Práca nikdy nekončí,” zažartoval Shanahan v rozhovore pre CNBC.
Jeden z členov posádky televíznej stanice prezradil, že minimálne jedno zo štyroch lietadiel je vždy pripravené vzlietnuť, preto tieto lietadlá majú zvláštnu, ale opodstatnenú prezývku náhradný Pentagon.
Lietadlo a palubné zariadenia sú špeciálne ochránené, aby odolali následkom jadrového výbuchu. Niekoľko okien a sklo kabíny sú chránené pred rádioaktívnym žiarením a sú zatienené metalickou sieťou.
Zariadenie, ktoré kontroluje let Boeingu E–4B a spojenie veliteľského strediska je naopak chránené pred elektromagnetickým impulzom, ktorý vzniká po jadrovom výbuchu. Okrem toho je väčšina prístrojov na palube zámerne z dodigitálnej doby, aby sa takto posilnila ochrana pred elektromagnetickým impulzom.
“Je to bežný omyl, ale toto lietadlo nemá digitálne dotykové obrazovky v kabíne alebo ešte niekde. Podmienky, za ktorých lietadlo musí lietať, vyžadujú analóg, pretože digitálna technika v priebehu jadrovej vojny bude zlikvidovaná,” vyhlásil v rozhovore pre televíziu ďalší člen posádky.
Za mierových čias Boeing E–4B Shanahan umožňuje mať vždy spojenie a prehľad o situácii na zemi. Na lietadle je 67 satelitných prijímačov a antén, ktoré slúžia ako “lietajúce veliteľské stredisko“ pre ministra obrany.
Bojové E–4B Nightwatch boli prvýkrát prezentované v roku 1974 a od tej doby sa stále modernizujú. Podľa očakávaní ich životnosť skončí v roku 2039.
V Rusku tiež existuje vlastné lietadlo “súdneho dňa“ – Il–96-400, ktoré bolo modernizované v roku 2016. Na lietadlo boli nainštalované štyri výkonné motory a moderná avionika. Ruské vzdušné veliteľské stredisko môže letieť 12 000 kilometrov. Jeho modifikovaný model používa pri svojich cestách prezident Vladimir Putin.