Bratislava 20. novembra 2014 (TASR/HSP)
Komisia pripomína, že máme veľa študentov a programov zameraných na sociálnu prácu, manažment, verejnú správu, právo, politológiu, masmediálnu komunikáciu, ale menej študijných programov a študentov v odboroch z prírodných a technických vied
Na Slovensku máme na počet obyvateľov priveľa univerzít a kvalitou zaostávajú za zahraničím. Konštatuje to Akreditačná komisia (AK) vo svojej správe o činnosti za rok 2013, ktorú na dnešnom rokovaní vzala vláda na vedomie.
“Na počet obyvateľov máme priveľa univerzít, ktoré poskytujú všetky tri stupne vysokoškolského vzdelávania. Skladba študijných programov na viacerých vysokých školách je nevyhovujúca a niektoré vysoké školy poskytujú často vzdelávanie bez náležitej kvality a s veľmi slabou väzbou na vedecký výskum. Presadilo sa masové vzdelávanie na úkor kvality,” konštatuje komisia. V budúcnosti to podľa AK môže mať dôsledky pre oblasť znalostnej ekonomiky, kultúry štátu i výskumu.
Komisia pripomína, že na Slovensku máme veľa študentov a programov zameraných na sociálnu prácu, manažment, verejnú správu, právo, politológiu či masmediálnu komunikáciu, no na druhej strane menej študijných programov a študentov v študijných odboroch z prírodných a technických vied. “Problém počtu študujúcich prírodovedné a technické programy súvisí aj so vzdelávacou štruktúrou na stredných školách, ktorú treba neodkladne reformovať,” zdôrazňuje.
Podľa AK na rozdiel od vysokých škôl v zahraničí u nás po bakalárskom stupni veľká väčšina študentov pokračuje na druhom stupni štúdia. Chýbajú tak vysoké školy orientované na bakalárske štúdium s priamym zameraním na prax. “Samozrejme, že určitá zodpovednosť vedúca k zmene štruktúry poskytovaného vzdelania najmä na 2. a 3. stupni je aj v rukách Akreditačnej komisie, ktorá tkvie vo zvýšení náročnosti pri posudzovaní spôsobilosti vysokých škôl uskutočňovať študijné programy,” dodáva komisia.
AK preto v dokumente predstavila aj niekoľko odporúčaní pre oblasť vysokého školstva. Navrhuje napríklad zlepšiť podporu vedy. “Úroveň vysokého školstva závisí od úrovne vedy a výskumu a opačne,” vysvetľuje. Odporúča taktiež odstrániť financovanie podľa počtu študentov na vysokých školách, či sledovať študijné programy, ich kvalitu, ako aj štruktúru na fakultách a vysokých školách.
Komisia uvádza, že treba odlíšiť aj kvalitu profesorov a navrhuje zavedenie kategórie “výskumný profesor”. “Problémom je často alarmujúco nízka kvalita novovymenovaných docentov a profesorov,” argumentuje. AK taktiež navrhuje znížiť celkový počet bakalárskych programov a zvážiť zavedenie maximálneho počtu študentov pre niektoré študijné programy a zvýhodniť štipendiami študentov technických a vybraných prírodovedných smerov. Súčasné rozdelenie vysokých škôl navrhuje do budúcnosti zmeniť na výskumné univerzity, univerzity, vysoké školy a odborné vysoké školy.
mž