Kyjev sa úplne odstrihol od Moskvy. Zrušil s „agresorom“ hospodárske, kultúrne a všetky ostatné vzťahy, zastavil vlakové a letecké spojenie, skrátka zrušil všetko, čo sa len dalo, ale na druhej strane tvrdo žiada, aby „agresor“ pokračoval distribuovať ropu a plyn cez Ukrajinu. Už aj na Ukrajine si viacerí analytici a média všimli, že táto politika Kyjevu je nelogická a zjavne „posmrdkáva.“
Ale v Kyjeve pokračujú vo vymýšľaní ďalších „geniálnych“ plánov. Napríklad, najnovšie požiadali, aby stíhačky NATO začali sprevádzať ukrajinské dopravné lietadla počas ich preletu… v ruskom vzdušnom priestore. Ani náhodou sa nezamysleli nad tým, ako budú v Moskve reagovať na podobné iniciatívy, hraničiace so šialenstvom: Kremeľ povolí, aby v ruskom vzdušnom priestore len tak lietali stíhačky NATO?..
Odborníci si vypočítali, že ukrajinské letecké spoločnosti majú obrovské straty kvôli tomu, že musia obchádzať územie Ruska: Moskva pred časom zakázala prelet ukrajinských lietadiel nad svojim územím. Urobila to však až po tom, ako Ukrajina zakázala prelet ruských lietadiel nad územím Ukrajiny. Teda Kyjev vyvolal daný konflikt, a preto by sa logicky nemal sťažovať, pretože celú situáciu zavinil sám, ale vždy a vo všetkom je vinný „ruský agresor“…
Minister infraštruktúry Ukrajiny Vladimír Oleľan v rozhovore pre informačnú agentúru Interfax-Ukrajina podotkol, že ukrajinské lietadlo na tlinke Kyjev – Peking – Kyjev musí obchádzať územie Ruska a preto je let dlhší o 4 hodiny. To zvyšuje náklady o 120-tisíc dolárov pre každý let.
Za týždeň v prípade jedného letu do Pekingu, Soulu a Tokia a späť tieto straty dosahujú 2,5 milióna dolárov a v priebehu roka 131 milióna dolárov. Za rok 2018 straty najväčšej ukrajinskej leteckej spoločnosti Medzinárodné letecké línie Ukrajiny narástli v porovnaní s rokom 2017 takmer deväťnásobne – na 2,7 miliardy hrivien alebo takmer 100 miliónov dolárov.
„Takže môžeme vyhlásiť, že práve nelegitímne a nezákonné kroky Ruska, ktoré 25. októbra 2015 zakázalo využívanie svojho vzdušného priestoru ukrajinskými leteckými spoločnosťami, ako odpoveď na úplne legitímne a zákonné kroky Ukrajiny, ktorá ešte mesiac predtým, 28. septembra 2015, uvalila analogický zákaz na využívanie ukrajinského vzdušného priestoru ruskými leteckými spoločnosťami, boli hlavnou príčinou hospodárskych strát ukrajinských spoločností,“ so štipľavým sarkazmom komentuje celú situáciu ukrajinský denník Strana.
Minister infraštruktúry Ukrajiny Vladimír Oleľan uviedol, že jeho rezort hľadá možnosti, ako podporiť domáce letecké spoločnosti. Analytici a mnohí ukrajinskí novinári vidia jediné východisko v tom, že v Kyjeve si konečne aspoň trochu vezmú rozum do hrsti a zrušia úplne nelogické a skôr Ukrajine škodiace reštrikcie. Moskva veľakrát opakovala, že hneď zruší voči Kyjevu tie sankcie, ktoré Ukrajina zruší voči Rusku. Všetky zákazy, sankcie a obmedzenia Kyjev vždy zavádzal ako prvý, a preto, prirodzene, ako prvý by mal zrušovať všetky nezmyselné sankcie a zákazy.
Na Ukrajine sú však skutočne geniálni politici, ktorí sú odborníkmi vo všetkých oblastiach – od baletu a futbalu až po vesmírne lety a jadrovú energetiku. Napríklad, do tejto leteckej kauzy sa zamiešala asi najväčšia odborníčka v oblasti leteckej dopravy… dočasne vykonávajúca funkciu ministerky zdravotníctva Ukrajiny Uľjana Suprunová, mimochodom, občianka USA, čo jej však nebráni pôsobiť vo funkcii ukrajinskej ministerky…
„Musíme v plnej miere využiť štatút Ukrajiny, ako krajiny, ktorá ašpiruje na vstup do NATO, a preto má právo na obhajobu svojich záujmov všetkými prostriedkami Severoatlantickej aliancie, vrátane vojenských,“ vyhlásila Suprunová v rozhovore pre vplyvný poľský denník Kurier Poranny. Ministerka zdravotníctva (veľká odborníčka v medzinárodnej leteckej doprave) navrhla zorganizovať eskortovanie ukrajinských dopravných lietadiel vo vzdušnom priestore Ruska – podržte sa, dobre – stíhačkami NATO. Tieto stíhačky sú momentálne situované na vojenských základniach v Rumunsku a pobaltských krajinách. Suprunová navrhla využívať najnovšie modely F-35.
„Bezpochyby sa Rusko v tomto prípade neodhodlá na žiadne nepriateľské kroky, pretože si bude uvedomovať, že vždy bude nasledovať rýchla a silná odpoveď,“ zdôraznila Uľjana Suprunová. Veľká letecká strategička pre poľský Kurier Poranny dodala, že stíhačky NATO budú vo vzduchu zásobovať palivom lietadla KC-130 Hercules alebo Boeing KC-135 Stratotanker. Odvolala sa na výpočty „tiežodborníkov“, ktorí podporujú podobné projekty a tvrdia, že postačí 10 – 16 dopravných zásobovacích lietadiel.
„Táto informácia je dosť rozporuplná, pretože to, čo popisuje pani ministerka, je rozsiahla vojenská operácia, do ktorej majú byť zapojené stíhačky a zásobovacie lietadla. Podobná operácia je mimoriadne finančne náročná, preto si nevieme ani predstaviť, koľko zaplatia za letenky ukrajinskí cestujúci, ktorí budú mať také šťastie, že ich lietadlo budú sprevádzať stíhačky NATO a cestujúci sa budú cítiť, ako prezidenti alebo premiéri,“ ironizuje ukrajinský denník Strana komentujúc „geniálnu“ iniciatívu ministerky zdravotníctva.
Ďalšie média a odborníci poukazujú na takú „maličkosť“: prelety ukrajinských lietadiel cez územie Ruska sú zakázané, pretože Ukrajina zakázala prelety ruských lietadiel cez svoje územie. Do ruského vzdušného priestoru sa nemôžu dostať ukrajinské dopravné lietadla, ale ministerka chce, aby sa tam preštrikovali stíhačky NATO!
Niektorí ukrajinskí novinári komentovali „projekt“ ministerky z iného pohľadu, vo vzťahu k jej americkému občianstvu: Spojené štáty sú zvyknuté všetky problémy riešiť silou a preto Američanka – ukrajinská ministerka – pokojne navrhuje, aby stíhačky NATO nezákonne vnikli do ruského vzdušného priestoru a lietali tam, kde sa im zachce. Čo by tak povedala, keby niektorý z ruských ministrov navrhol, aby sa ruské stíhačky vybrali na exkurziu do vzdušného priestoru Ukrajiny, alebo nedajboh Spojených štátov?..
Eugen Rusnák