Vo chvíli uvedenia do prevádzky v roku 1913 bol Novik najrýchlejšou loďou na svete, nenahraditeľný účastník takmer všetkých bojových akcií v Baltskom mori počas prvej svetovej vojny.
“V rámci spoločného projektu fínskeho pátracieho tímu Subzone a ruskej expedície Poklona lodiam Veľkého víťazstva v oblasti mysu Juminda bolo objavené miesto potopenia torpédoborca Novik. Loď leží v hĺbke 75 metrov uprostred Fínskeho zálivu. Trup je rozlomený na dve časti následkom výbuchu míny. Predná časť je otočená kýlom hore a zadok s výzbrojou a doplnky na rovnom kýle, na zadnej časti je jasne vidieť názov lode v momente potopenia – Jakov Sverdlov a štátny znak ZSSR, “povedal Bogdanov.
Povedal tiež, že miesto potopenia lode zistil ruský historik Michail Ivanov podľa nemeckých archívnych materiálov. V nemeckých správach sa zachovali údaje o chybnom bombardovaní v roku 1943, o ktorom si Nemci mysleli, že je to sovietska ponorka SC-406. Táto ponorka však už v tej chvíli bola potopená pri ostrove Boľšoj Ťutěrs.
Vďaka hydrolokačnímu pátraniu Subzone pod vedením Immi Wallin bol na dne objavený objekt pripomínajúci torpédoborec s jasne viditeľnou výzbrojou na zadku, dodal Bogdanov. Vďaka ponoreniu bola 16. júna z paluby výskumnej lode Yoldia vykonaná identifikácia lode, objavený názov Jakov Sverdlov a štátny znak ZSSR na zadku, prehliadnuté tri 102-milimetrové delá hlavného kalibru, ktoré sa nachádzali na zadnej časti, a tiež rôzne doplnky, charakteristické pre Novik, s náhradným kormidlovým lodným telegrafom. Bola tiež vykonaná prehliadka zlomu, ktorá ukázala, že legendárna loď bola prakticky roztrhnutá na dva kusy následkom výbuchu míny v mieste druhého komína.
Loď stroskotala 28. augusta 1941 počas Tallinnského prechodu, kedy bola pod ochranou krížniku Kirov. Príčinou havárie bol výbuch míny nemecko-fínskej mínovej bariéry Juminda.