Moskva 22. novembra 2019 (HSP/Foto:Screenstot YouTube)
V ruskej metropole včera otvorili nie jednu alebo dve, ale hneď 66 staníc metra nového druhu – Moskovské centrálne diametre. Tieto vlaky, ktoré dá sa označiť za svojráznu kombináciu klasických „osobákov“ a metra, budú rýchlo a komfortne dopravovať pasažierov zo vzdialenejších okresov Moskovskej oblasti do hlavného mesta a späť
Včera otvorili dve nové trate Moskovských centrálnych diametrov – celkovo je to 132 kilometrov koľajníc a 66 staníc. Prvými si cestovanie na MCD vychutnali: ruský prezident Vladimír Putin, moskovský primátor Sergej Sobjanin, gubernátor Moskovskej oblasti Andrej Vorovjev a šéf Ruských železníc Oleg Belozerov. Oficiálny ceremoniál otvorenia novej trate sa konal na stanici „Bieloruská“ v centre Moskvy. Vladimír Putin nasadol do moderného vlaku „Ivolga“ /“Vlha“/ a so svojim sprievodom docestoval do stanice „Fili“.
Video
Včera otvorili dve nové trate: Moskovský centrálny diameter-1 /od Odincova po stanicu Lobňa/ a Moskovský centrálny diameter-2 /od stanice Nachabino po podmoskovské mesto Podoľsk/. V priebehu 4 rokov otvoria ďalšie 3 trate, ktoré spoja rôzne regióny v Moskovskej oblasti a metropolu. Trate Moskovských centrálnych diametrov sú prevažne pozemné a iba niektoré úseky sa podobajú klasickému podzemnému metru.
V ruskej metropole urobili nový krok, aby cestovanie ľudí bolo rýchlejšie, príjemnejšie a pohodlnejšie. Najviac sa tieto zmeny týkajú osobných vlakov, ktoré premávajú vnútri Moskvy, a metra. Nové linky a stanice metra pribúdajú, ako na bežiacom páse. Podľa moskovského primátora, o 3 roky moskovská sieť metra bude taká hustá, že človek nebude potrebovať autobus, trolejbus, električku a pod., aby sa dostavil domov: cesta od stanice metra mu v hociktorom bode Moskvy nepotrvá viac ako 5 minút…
Veľkým prínosom bolo otvorenie Moskovského centrálneho okruhu v r. 2016, ktoré Moskovčania nazývajú pozemné metro, aj keď tam premávajú moderné osobné vlaky. Stanice Moskovského centrálneho okruhu boli prispôsobené tak, aby cestujúci mohli v pohode prestupovať zo staníc tohto okruhu do metra, z jedného druhu dopravy do ďalšieho. V súčasnosti pasažieri rovnakým spôsobom budú prestupovať aj na staniciach Moskovských centrálnych diametrov, pričom budú pokojne pokračovať v ceste: prestupy sú zdarma a na všetkých druhoch dopravy platia rovnaké cestovné preukazy.
Čiže cestujúci nastúpi v Moskve do metra, vlakov Moskovského centrálneho okruhu alebo Moskovských centrálnych diametrov a môže pokojne cestovať, prestupujúc zdarma z jednej linky na druhu a všade mu platí rovnaký cestovný doklad, Moskovčania väčšinou používajú kartičku „Trojka“ alebo „Jednotný“ a niektoré ďalšie, ktoré platia pre úplne všetky druhy dopravy, okrem, prirodzene, taxíkov. Cena lístku, napríklad, na kartičke „Trojka“ je 38 rubľov /o niečo menej, ako 50 centov/.
Niektoré ukrajinské média porovnali rozsah investícií, ktoré Moskva vynaloží na budovanie všetkých 5 tratí Moskovských centrálnych diametrov. Je to 155 miliárd rubľov /približne 2 miliardy eur/. Je zaujímavé, že celý súčasný rozpočet ukrajinskej metropoly Kyjev tvorí čiastku /v prepočte/ 150 miliárd rubľov – číže o pár percent menej, ako tá suma, ktorú Moskva investuje do budovania nových železničných tratí.
Eugen Rusnák