Bratislava 24. októbra 2019 (SITA/HSP/Foto:TASR-Jozef Ďurník)
Prioritou pre autobusových dopravcov v spojitosti s pripravovaným vystúpením Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska z Európskej únie (brexit) je minimalizovať negatívny vplyv na cestujúcu verejnosť. Pre agentúru SITA to uviedla hovorkyňa Zväzu autobusovej dopravy (ZAD) Eva Vozárová s tým, že zväz pozorne analyzuje situáciu v súvislosti s plánovaným odchodom Veľkej Británie z EÚ
“Podľa potreby budeme situáciu konzultovať aj so zástupcami orgánov štátnej a verejnej správy, resp. so zahraničnými partnermi. Ide o komplexnú otázku, ktorá sa vzťahuje tak na prevádzku konkrétnych autobusových liniek, ako aj na práva pasažierov, ktoré sú dnes regulované aj právnymi normami EÚ,” informovala Vozárová. Rovnako je podľa ZAD potrebné vziať do úvahy regulácie vzťahujúce sa na zamestnancov autobusových dopravcov, a to vzhľadom na situáciu po brexite.
V prípade odchodu Spojeného kráľovstva z EÚ bez dohody (tvrdý brexit) by v medzinárodnej autobusovej doprave nemalo prísť k zmenám. Ako informuje Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) o príprave na brexit na svojom portáli, medzinárodnú cestnú dopravu by malo byť možné vykonávať ako v období pred vystúpením Spojeného kráľovstva z EÚ. “Dopravcovia by sa mali pripraviť na možné zdržania v prístavoch pri preprave nákladu smerujúceho do a zo Spojeného kráľovstva,” uvádza rezort dopravy. Obmedzená bude kabotážna doprava, teda vnútroštátna preprava vykonávaná na území členského štátu EÚ dopravcom z inej krajiny únie.
Zachovať podmienky spravodlivej hospodárskej súťaže a zabrániť negatívnym vplyvom brexitu bez dohody je zámerom nariadenia Európskeho parlamentu a Rady. Spoločné pravidlá majú zabezpečiť základné prepojenie cestnej nákladnej a osobnej dopravy so zreteľom na vystúpenie Veľkej Británie z EÚ. Dokument sa vzťahuje aj na pravidelnú autobusovú a autokarovú dopravu, je uverejnený v Úradnom vestníku EÚ. V prípade nepravidelnej autobusovej dopravy by mala Veľká Británia po vystúpení z EÚ pristúpiť k dohode Interbus.”Cieľom nariadenia je stanoviť dočasné opatrenia, ktoré umožnia prevádzkovateľom cestnej dopravy doručovať tovar a prepravovať osoby v pravidelnej cestnej doprave na základe už udelených licencií medzi Spojeným kráľovstvom a členskými štátmi EÚ (27) na základe reciprocity,” informuje ministerstvo dopravy o príprave na brexit bez dohody.
Nariadenie upravuje lehoty účinnosti prístupových práv v oblasti kabotáže. Prvé štyri mesiace po odchode ostrovného štátu z EÚ by mali byť povolené dve aktivity (prepravy) za sedem dní, ďalšie tri mesiace jedna a posledné dva mesiace nie je povolená žiadna aktivita. “Uplatňovanie nariadenia je podmienené reciprocitou zo strany Spojeného kráľovstva,” vyplýva z údajov na portáli rezortu dopravy. Praktické informácie k brexitu bez dohody obsahuje neoficiálny manuál pre dopravcov v rôznych životných situáciach.
Vláda SR schválila 13. marca 2019 návrh novely niektorých zákonov v súvislosti s vystúpením Veľkej Británie z EÚ bez dohody, tzv. lex brexit. Viaceré ustanovenia sa týkajú cestnej nákladnej dopravy. Napríklad, kvalifikačná karta vodiča vyhotovená podľa vzoru platného v Európskom spoločenstve a vydaná vo Veľkej Británii pred jej odchodom z EÚ sa považuje za kvalifikačnú kartu vodiča vydanú v inom členskom štáte, ak je zaručená vzájomnosť. Osvedčenie o odbornej spôsobilosti vedúceho dopravy, vydané vo Veľkej Británii pred vystúpením krajiny z únie, sa uznáva na Slovensku do 31. decembra 2020 v rozsahu získanej odbornej spôsobilosti. To neplatí pre taxislužbu. Od skúšky bude oslobodený občan SR, ktorý je držiteľom osvedčenia o odbornej spôsobilosti vedúceho dopravy a prevádzkovateľa cestnej dopravy, vydaného vo Veľkej Británii pred brexitom. Povolenie na pravidelnú medzinárodnú dopravu osôb medzi SR a Veľkou Britániou, vydané pred jej odchodom z únie, by malo platiť do 31. decembra 2019.
Pri brexite s dohodou by zmluvné strany podľa údajov na stránke rezortu dopravy mali zabezpečiť porovnateľný prístup na trh pre dopravcov v nákladnej a osobnej cestnej doprave. Mal by zahŕňať primerané a relevantné požiadavky na ochranu spotrebiteľov a sociálne štandardy pre medzinárodnú cestnú dopravu. Ako aj záväzky vyplývajúce z medzinárodných dohôd v cestnej doprave medzi Veľkou Britániou a EÚ, alebo jej členskými štátmi. Ide najmä o podmienky vykonávania zamestnania dopravcu v cestnej doprave, určité podmienky zamestnávania v medzinárodnej cestnej doprave, pravidlá cestnej premávky, osobnej cestnej dopravy a cestnej prepravy nebezpečného tovaru. Zmluvné strany by tiež mali posúdiť doplnkové opatrenia týkajúce sa cestovania súkromných motoristov.