Košice 8.augusta 2019 (SITA/HSP/Foto:TASR-František Iván)
Mesto chce investovať v blízkej budúcnosti do výstavby cyklochodníkov v Košiciach tak, aby spojili sieť existujúcich cyklotrás a vytvorili súvislé trasy pre cyklistov v meste a v mestských častiach s napojením na cyklotrasy v okolí mesta. V tlačovej správe o tom informoval Magistrát mesta Košice
Mesto počíta s investíciou do výstavby troch úsekov. Prvým z nich je cyklochodník Čermeľ, kde projekt ráta s vybudovaním cyklochodníka popri trase Košickej detskej železnice v úseku od stanice Detskej železničky Čermeľ po napojenie na existujúcu trasu vedúcu k cvičnej horolezeckej skale. Cieľom je prepojiť dve existujúce cyklotrasy a predĺžiť severno-južnú trasu. Nový cyklochodník bude mať dĺžku 490 metrov. Z priestorových dôvodov bude potrebné viesť cyklochodník v blízkosti potoka, čo si vyžiada výstavbu rozsiahlejšieho oporného múra.
Odhadované náklady na výstavbu sú takmer 400-tisíc eur a s výstavbou by sa malo začať do konca tohto roka, prví cyklisti by ho mohli začať využívať v lete 2020. „Máme tu rozbehnuté projekčné práce a musíme zvážiť, koľko metrov oporného múra vybudujeme, aby bol cyklochodník pohodlný pre cyklistov. Zároveň musíme dbať na to, aby tu neboli žiadne kolízne situácie so železnicou, chodcami, či návštevníkmi priestoru železničky,“ uviedol primátor Košíc Jaroslav Polaček.
Druhým úsekom je prepojenie cyklotrás na Námestí Osloboditeľov a je navrhnutý v dvoch variantoch. V oboch prípadoch platí, že bude potrebné najprv spracovať projektovú dokumentáciu.V prvom variante by mesto pristúpilo k redukcii jazdných pruhov a predĺženiu existujúcej pešej zóny v historickom centre Košíc južným smerom až ku obchodnému domu Dargov a následnému vytvoreniu cyklistických pruhov.
Pri druhej možnosti by došlo k úprave krytu povrchov existujúceho vedenia cyklotrasy združeného chodníka pre peších a cyklistov s oddelenou premávkou vodorovným značením na Námestí Osloboditeľov. Pri tomto variante je ale viaceré limitujúce faktory ako napríklad priveľa vjazdov a výjazdov do areálov, nedostatočná šírka chodníka pre zriadenie združeného chodníka pre peších a cyklistov a nebezpečenstvo vzniku konfliktných situácii medzi chodcami a cyklistami.
„V súvislosti s Námestím Osloboditeľov a priestorom medzi OD Dargovom, hotelom DoubleTree by Hilton, Dolnou bránou a ďalej smerom na Južnú triedu sme v štádiu, že pri nájdení vhodného riešenia, by sme mohli už v zimných mesiacoch začať projekčné práce. Na jeseň 2020 aj tam spustíme realizáciu projektu,“ skonštatoval primátor.
Tretí úsek bude nadväzovať na nedávno skončenú výstavbu cyklochodníka od parkoviska pri hati na Jenisejskej ulici popri Hornáde po koniec Ladožskej ulice v mestskej časti Košice – Nad jazerom. Aktuálne sa spracováva projektová dokumentácia pre stavebné úpravy tohto úseku s názvom Združený chodník pre peších a cyklistov v úseku Ladožská – Rovníková – Golianova. Cyklotrasa bude viesť po existujúcej pešej komunikácii a ceste.
„Mesto Košice je súčasťou medzinárodnej cyklistickej trate Eurovelo 11, naším cieľom je rozšíriť túto trať o ďalší polkilometrový úsek smerom na Krásnu. Vytvoríme tak súvislý úsek z Krásnej až ku Palackého ulici a budeme tak mať jeden krásny súvislý pás cyklotrás. S realizáciou cyklochodníka, ktorého súčasťou bude aj deliaci pás pre slabozrakých, chceme začať ešte v tomto roku“ dodal primátor.