NAŽIVO

Spevák a skladateľ Barry Manilow oznámil, že má rakovinu pľúc a pre operáciu musí zmeniť termíny svojich januárových koncertov.

Včera 19:58

Bulharská súkromná televízna stanica bTV oznámila, že pre opakované porušovanie interných redakčných pravidiel ukončuje spoluprácu s moderátorkou Marijou Cancarovovou, ktorá viedla politické diskusné relácie. Stanica zdôraznila, že netoleruje „politický aktivizmus“.

Včera 19:55

Z prieskumu agentúry IBRiS pre denník Rzeczpospolita vyplýva, že Poliaci sú rozdelení v otázke uznávania manželstiev osôb rovnakého pohlavia uzavretých v iných štátoch EÚ. Súhlas s takýmto krokom vyjadrilo takmer 49 percent opýtaných, zatiaľ čo viac než 44 percent bolo proti.

Včera 19:11

EÚ podporila Dánsko po tom, čo USA vymenovali guvernéra štátu Louisiana Jeffa Landryho za osobitného vyslanca pre Grónsko. Grónsko je pritom súčasťou dánskeho územia.

Včera 19:10

Európska komisia vyplatila Ukrajine 2,3 miliardy eur na podporu jej verejných financií a správy. Komisia zároveň oznámila úspešné presťahovanie tepelnej elektrárne z Litvy na Ukrajinu. Elektráreň bude podľa vyjadrenia Komisie zásobovať energiou milión Ukrajincov.

Včera 18:56

Fico nevylúčil možné rozpustenie Úradu pre verejné obstarávanie. Dôvodom je podľa neho zrušenie súťaže na výstavbu úseku diaľnice D1 Turany – Hubová.

Včera 18:46

Spotová cena zlata dosiahla do 13.00 h SEČ 4410,54 USD za troyskú uncu. V pondelok tak prvýkrát prekonala hranicu 4400 USD/unca.

Včera 18:45

Turecká tajná služba zadržala tureckého štátneho príslušníka s vysokým postavením v zoskupení Islamský štát. Podozrivý bol identifikovaný ako Mehmet Gören, ktorý údajne slúžil v zoskupení Islamský štát Chórasán, kde mal za úlohu organizovať samovražedné útoky zamerané na civilistov v Afganistane, Pakistane, Turecku a Európe.

Včera 18:44

Súd vo Švajčiarsku pripustil klimatickú žalobu z Indonézie proti švajčiarskemu výrobcovi cementu Holcim. Štyria žalobcovia z ostrova Pari tvrdia, že Holcim prispieva k zvyšovaniu hladiny mora svojimi emisiami oxidu uhličitého.

Včera 18:43

Fínsko od budúceho roka zvýši hornú vekovú hranicu pre príslušníkov armádnych záloh zo 60 na 65 rokov. Cieľom je posilniť vojenskú pripravenosť Fínska voči akejkoľvek hrozbe zo strany susedného Ruska.

Včera 18:33

Lukašenko uviedol, že na území Bieloruska bude rozmiestnených maximálne desať systémov na odpaľovanie ruských balistických rakiet Orešnik.

Včera 18:32

Libanon oznámil, že pri izraelskom útoku v blízkosti mesta Sidon zahynuli traja ľudia. Podľa Izraela boli terčom zásahu operatívci Hizballáhu.

Včera 18:29

Izraelská vláda schválila zatvorenie vojenskej rozhlasovej stanice, pričom zamietla námietky generálnej prokuratúry, ktorá upozornila, že tento krok ohrozuje slobodu médií.

Včera 16:59

Babiš označil českú muničnú iniciatívu, ktorá je súčasťou pomoci pre Ukrajinu, za v princípe dobrú vec, otázne však podľa neho zostáva, či bola bez korupcie.

Včera 16:58

Riabkov uviedol, že Rusko a USA zaznamenávajú v rokovaniach o pláne na ukončenie vojny na Ukrajine „pomalý pokrok“.

Včera 16:57
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Michal Kováč o zatykači na Mečiara i o tom, prečo šiel do HZDS: “Nežiadali sme samostatnosť, ale konfederáciu!”

– Aké očakávania ste, ako ekonomický expert, mali od vývoja slovenskej ekonomiky na prelome rokov 1989/1990?

❚❚
.

Celý život presadzoval ideály zvrchovanosti Slovenskej republiky. Po roku 1989 sa stal slovenským ministrom financií, aj posledným predsedom československého Federálneho zhromaždenia. V roku 1992 bol členom delegácie, ktorá rokovala o budúcom štátoprávnom usporiadaní Československa a napokon dohodla jeho rozdelenie. V samostatnej Slovenskej republike bol zvolený do funkcie hlavy štátu.

“Cítil som v prvom rade veľkú zodpovednosť. Nemôžem povedať, že by som sa z toho veľmi tešil. Tešil som sa z toho, že budeme mať samostatný štát. Mojou súkromnou túžbou bolo mať samostatný štát už od čias, keď som ako pätnásťročný začal uvažovať o politike,” povedal v exkluzívnom rozhovore pre TASR prvý prezident novodobej Slovenskej republiky Michal Kováč.

– Aké očakávania ste, ako ekonomický expert, mali od vývoja slovenskej ekonomiky na prelome rokov 1989/1990?

V tých rokoch boli rôzne očakávania. Pokiaľ ide o mňa, ja som sa venoval vzťahom medzi českou a slovenskou ekonomikou už dávno pred Nežnou revolúciou. Robil som rôzne analýzy, v ktorých som ukazoval, že sa nezmenšujú rozdiely v ekonomickom vývoji týchto dvoch krajín, ale že sa zväčšujú. To znamená, že nedochádza k nejakému vyrovnávaniu. Moje očakávania boli v tom zmysle, že ak má dôjsť k tomu, že má byť rovnosť medzi Českom a Slovenskom a žiadna krajina z toho nemá mať výhody ani nevýhody, je potrebné, aby sa ekonomické rozdiely zmenšovali. Očakával som, že to bude možné, ak sústredíme veľkú pozornosť na to, ako sa vkladá do hospodárstva, ako sa investuje, z akých zdrojov. V tomto smere som očakával zlepšenie situácie.

.
Michal Kováč počas rozhovoru

– Po revolúcii ste sa stali ministrom financií Slovenskej republiky. Prečo ste sa v máji 1991 rozhodli opustiť vládu? Keď sa neskôr delila VPN, vybrali ste si HZDS. Prečo?

Bola to zaujímavá situácia. V tom čase mala vláda na čele s Vladimírom Mečiarom u občanov veľkú podporu. Až osemdesiat percent občanov súhlasilo s vládou. Ja som možno vtedy celkom nevidel do vecí, ktoré sa týkali rezortu vnútra a nevnímal som tie problémy tak, ako ich vnímalo vedenie VPN. Vtedy som sa ani necítil byť viazaný stanoviskom vedenia VPN, lebo som nebol členom VPN. Ale kandidát na poslanca za VPN som bol. V tom som cítil určitú zviazanosť s VPN. V tom čase som podporu Mečiarovej vlády u občanov považoval za veľké plus. A nechápal som príčiny, prečo sa rozhodlo vedenie VPN spolu s vedením KDH a inými odvolať Mečiara a niektorých ďalších ministrov, zmeniť smerovanie vlády, keď je takáto podpora. Keď došlo k tomu, že parlament vyslovil nedôveru Mečiarovi, odvolal ho z funkcie, s ním aj Mariána Húsku a ďalších ministrov, ktorých som považoval za dobrých, tak som chcel prejaviť solidaritu. Preto som aj trval na svojom odvolaní, hoci KDH ma presviedčalo, že ma potrebujú, že proti mojej činnosti nemajú nič. Ja som zasa vysvetľoval, že si to vážim, ale chcem byť solidárny s odvolanými kolegami a s pánom Mečiarom. Nepovažoval som odvolanie za vhodné v čase, keď má takúto podporu občanov. A vnútorné problémy neboli takého charakteru, že by sa nedali prekonať iným spôsobom, len odvolaním.

– Ako by ste hodnotili vývoj slovenskej ekonomiky v prvom roku po revolúcii?

Naďalej pokračoval trend, že rozdiely medzi českou a slovenskou ekonomikou sa zväčšovali. Zmena, akú sme potrebovali, sa však nedá urobiť v priebehu roka. O zmenách sa rozhoduje pri schvaľovaní rozpočtu. Keď bol raz schválený, mohlo sa ísť len podľa neho a neboli žiadne iné zdroje, ktoré by sa dali investovať do Slovenska. V tomto smere boli možno aj niektoré moje očakávania nerealistické. Za taký krátky čas sa nemohlo podariť to, čo som očakával.

– Vladimír Mečiar v rozhovore pre TASR uviedol, že v roku 1992 bol na neho vydaný zatykač. Keď vám to oznámil, vraj ste konštatovali, že to HZDS zvýši preferencie… Ako ste vtedy vnímali túto situáciu?

.
Michal Kováč vo svojej pracovni

Neviem presne, kto a kedy mi oznámil, že je na Mečiara zatykač. Ale dozvedel som sa, že je. A že s tým zatykačom sa nič nerobí, lebo to stopol Dubček, prípadne niekto iný. Vedel som to len z rečí, ale nie priamo od Mečiara. Ja som to vtedy nebral vážne. Možno som mu v nejakom rozhovore povedal, že mu ešte stúpnu preferencie, keď sa ľudia dozvedia, že idú po Mečiarovi a chcú ho diskreditovať. Takáto záležitosť sa nedala realizovať bez toho, že by o tom nevedel prezident Havel a vtedajší predseda Federálneho zhromaždenia (FZ) Dubček.

– Za čo bol vlastne ten zatykač? Mečiar tvrdí, že žiadosť do FZ išla bez udania dôvodu a on vlastne nevie, na základe čoho bol zatykač vydaný…

Dodnes neviem, ako to vzniklo. Ale bola tu skupina ľudí, ktorá sledovala dianie okolo Mečiara. Predpokladám, že sa dalo dohromady všetko, čo sa dalo uviesť ako jeho negatívum. Vznikol nejaký dokument, z ktorého vyplývala potreba zatknúť Mečiara. Ale zrejme to nebolo až také vážne, lebo inak by sa to pravdepodobne bolo realizovalo. Ale na to by musela byť jednota vo vedení, ktorá nebola.

– Bolo to teda skôr politikum, než že by mal tento zatykač reálny základ…

Áno.

.

– Zodpovednosť predsedu Federálneho zhromaždenia ste prebrali po vtedy ešte žijúcej legende slovenskej politiky Alexandrovi Dubčekovi. Ako ste sa vyrovnávali s touto skutočnosťou?

V prvom rade musím povedať, že som pôvodne vôbec nechcel kandidovať za poslanca do FZ. Mečiar mal s tým starosti, lebo nikto nechcel ísť do Prahy. Každý cítil, že keď sa vzdiali od pôsobnosti slovenských orgánov, vzdiali sa vôbec z politiky. Ja som uvažoval podobne, ale pán Mečiar ma presviedčal, že nemáme veľmi alternatívy. Prešli sme si zoznam ľudí, ktorí kandidovali do FZ, nenašli sme nikoho, kto by bol jednoznačne povolaný byť predsedom FZ. Ostalo to na mne, lebo som bol podpredseda HZDS a bol som zvolený za poslanca FZ. Takže som uznal, že HZDS veľa možností nemá a ťažko sa môžem “vyzuť” z tej zodpovednosti. Bol som si vedomý, že to bude pre mňa ťažká úloha, lebo som nastúpil po veľkej legende. Pána Dubčeka som si vtedy veľmi vážil. Ale jeho by už nekandidovali, vzhľadom na výsledky volieb. Keďže bolo rozhodnuté, že predsedom federálnej vlády bude niekto z ODS, predsedu FZ mal obsadiť niekto z najsilnejšej slovenskej strany, HZDS. Dubček to vtedy uznal a ani sa nesnažil, aby ho znovu kandidovali. Takže som napokon nevidel nejaké vážne dôvody, aby som to odmietol.

– Ako hodnotíte politickú úlohu Alexandra Dubčeka po roku 1989? V médiách dokonca sporadicky zaznejú názory, že ak by sa prvým československým prezidentom nestal Havel, ale Dubček, federácia by sa nerozpadla. Sú tieto názory realistické?

Ťažko si to viem predstaviť. Nemyslím si, že by Dubček mohol zvrátiť situáciu, ktorá tu bola. Situáciu, že Slováci chcú mať v politike väčší priestor. On, ako Slovák, by sa proti tomu nemohol stavať. Takže podľa mňa predstava, že by sa bola dala udržať federácia, ak by sa Dubček stal prezidentom, nie je realistická. Federácia sa podľa môjho názoru nedala udržať, lebo nepredstavovala odpoveď na požiadavky Slovákov, ktoré boli predostierané dávno pred nami a až v tom čase sa vyskytla možnosť ich riešiť.

– Napokon, proces decentralizácie Československa sa začal počas Pražskej jari, dokonca bola formálne uzákonená federácia, aj keď v praxi nebola nikdy naplnená…

Myslím si, že Dubček dobre chápal situáciu na Slovensku. Ale zároveň si uvedomoval, že je predstaviteľom spoločného štátu. A že nemôže na jednej strane byť predstaviteľom federácie a na druhej strane usilovať o samostatný slovenský štát. Ja som s ním o tom osobne hovoril, lebo som si myslel, že by mohol byť kandidátom na prezidenta v samostatnom Slovensku. Vysvetlil mi, že nemôže, lebo sa cíti byť zviazaný s československou federáciou a nechce ju zradiť. Situácia potom nabrala svoj vývoj. Občania v Česku aj na Slovensku očakávali zmeny štátoprávneho usporiadania, len nebolo jasné, aké. Až do toho času, kým sa vo FZ nerozhodlo o skončení obdobia, kedy bolo federatívne usporiadanie považované za jediné možné.

– Keď sa v roku 1992 začali s českou stranou rokovania o budúcom modeli federácie, mala už česká strana v skutočnosti za sebou celý rad konkrétnych krokov, ktoré smerovali k rozdeleniu štátu, napríklad prípravu na tlač kolkov na bankovky. Vedeli ste vtedy o tejto skutočnosti?

Nie. O tom, že česká strana pripravuje aj variant na rozdelenie, som nevedel. Dozvedel som sa to až neskôr. Ale aj tam boli rozumní politici, ktorí síce hovorili: Nechceme, ale možno sa budeme musieť rozdeliť. A situácia sa aj vyvinula tým smerom. HZDS išlo do rokovaní naozaj s úprimnou snahou, že nechceme hneď vznik dvoch samostatných republík, ale konfederáciu, v ktorej bude možnosť pripravovať sa v neskoršom období na vznik samostatných štátov. Aj keď HZDS nehovorilo o dvoch samostatných štátoch, v diskusiách v užšom kruhu sme o tom uvažovali. Že keď nebude možné dohodnúť sa na vzniku dvoch samostatných štátov, že sa dohodneme na konfederatívnom usporiadaní. A potom sa budeme pripravovať na ďalšie kroky k vzniku samostatných štátov.

– Teda pre vás boli prioritou dva samostatné štáty s tým, že ak sa to nebude dať, dočasne je možné akceptovať konfederáciu?

Áno.

.

– Vladimír Mečiar tvrdí, že hneď na prvom rokovaní došlo k rozkolu medzi českou a slovenskou stranou v dôsledku vášho návrhu na usporiadanie vzťahov v štáte na obchodno – obrannom princípe. Návrh ste vraj predniesli svojvoľne, v čase, keď on rokoval medzi štyrmi očami s Václavom Klausom. „Nikdy to nedefinoval, nikdy sme sa o tom nerozprávali. Vystúpil s týmto návrhom a Česi mu povedali, že ak toto chceme, tak môžeme skončiť. Húska sa k tomu pripojil s tým, že môžeme skončiť ešte dnes. Keď sme sa s Klausom vrátili, našli sme už delegácie oddelené od seba, odmietali spolu rokovať s tým, že dnes to rozdelíme,“ povedal Mečiar na margo vášho vtedajšieho návrhu. Ako vidíte prvé rokovanie z vášho uhlu pohľadu?

Malo to trošku inú históriu, než akú predpokladá pán Mečiar. Ako predseda FZ som cítil zodpovednosť za to, že musíme mať nejaké jednoznačné stanovisko v otázke štátoprávneho usporiadania. Obrátil som sa na pána Mečiara so žiadosťou, aby vytvoril nejakú pracovnú skupinu, ktorá vypracuje našu predstavu o konfederatívnom usporiadaní. Čo tým vlastne myslíme. Vedel som, že hovoríme o konfederácii, ale čo to znamená v konkrétnom politickom živote, sme nepovedali. On odmietol. Že nepotrebujeme žiadne písomné materiály, ani žiadnu diskusiu. Nevedel som ho nijako prinútiť, že potrebujeme stanovisko. Ale bol som pod tlakom, bol som v Prahe, kde ma oslovili z ODS. S tým, že kedy im dáme našu predstavu. Prisľúbil som, že nejakú predstavu im dáme. Ale nechcel som to robiť tak, aby o tom vedelo celé HZDS, respektíve, aby sa o tom dozvedel Mečiar. Napokon som sa rozhodol, že za pomoci pána Húsku a ďalších vypracujeme predstavu o konfederácii, ktorú budeme mať v zálohe. Vyjadrili sme tam základné myšlienky, že by obidva štáty v konfederácii mali mať medzinárodne – právnu subjektivitu a že otázky obrany, meny a colnej politiky budú spoločné a všetky ostatné ekonomické otázky budú prenesené do právomoci republík. Tak vyriešime aj otázku prezidentov, raz by to bol Slovák, raz Čech.

– Čo ste s touto predstavou urobili?

Urobili sme ju bez vedomia Mečiara, ja som ju odovzdal podpredsedovi ODS Kovářovi. Keď sa začalo to prvé stretnutie, pán Mečiar s pánom Klausom si sadli pod strom…

– …to je tá známa fotografia?

.

Áno. A my ostatní sme ostali v budove. O čom sme sa tam mali baviť? Uplynula hodina a oni tam stále ešte sedeli a rokovali. Tak som sa rozhodol spolu s Mariánom Húskom a Milanom Kňažkom, že ich oboznámime s našou predstavou, s tým, že to nie je oficiálna predstava, ale nás troch. Že s tým nejdeme na toto rokovanie v Brne. Takže sme pomaly vysvetľovali, čo myslíme pod medzinárodno-právnou subjektivitou, ako to vidíme s obranou a podobne.

– V čom bola najväčšia prekážka?

Najväčší problém bol – a to som sa dozvedel až o veľa rokov neskôr – obava z Mečiara. Keď som sa pýtal vtedajšieho predsedu vlády Stráského, prečo mu nevyhovuje konfederácia, veď právomoci oboch štátov budú rovnaké, akú výhodu z toho bude mať jedna alebo druhá strana? Žiadnu. Povedal, že mám pravdu, ale keď pôjdeme cestou konfederácie a začne sa na Slovensku realizovať politika, ktorá nebude ladiť s politikou NATO a medzinárodná verejnosť to bude vnímať ako odklon od hodnôt EÚ a NATO, tak “my budeme niesť zodpovednosť. Ani nie Mečiar, ani vy, ale my”. Ja som dostal toto vysvetlenie. Iné nemám.

– Kedy ste vy osobne dospeli k záveru, že jedinou schodnou cestou bude rozdelenie štátu?

Musím povedať, že až počas týchto rokovaní. Keď aj u Klausa dozrelo rozhodnutie a vyhlásil na čom sa dohodnúť nevieme a na čom by sme sa dohodnúť mohli. To bolo piate, alebo šieste rokovanie. Tam som prišiel k názoru, že pravdepodobne je čas, keď sa treba rozhodnúť pre samostatnú republiku. Aj keď my sme na to neboli pripravení. Preto sme to brali ako návrh, ktorý dala česká strana. Prerušili sme rokovanie, sadli sme si – Mečiar, Kňažko, Húska a ja – a zaujali sme jednoznačné stanovisko, že áno. Ale vtedy sa ešte nehovorilo o tom, odkedy bude tento stav trvať. Len, že principiálne súhlasíme s tým, že vzniknú dva samostatné štáty. Predstava o tom, ako a kedy, nebola jasná.

.

– Ktoré boli hlavné problémy, ktoré ste vtedy museli riešiť?

Hlavné problémy boli v tom, že odkedy by to malo platiť. Hneď bolo vyjasnené, že predstava, ktorú mal Mečiar, že konfederácia bude trvať niekoľko rokov a až potom príde k samostatným republikám, sa realizovať nebude. Že ak sa dohodneme na rozdelení, tak hneď od prvého januára 1993. Ja som Mečiarovi už predtým hovoril, že nás do toho dotlačia. Tento stav sa spresnil počas rokovaní. Do prvého sa musela rozdeliť armáda, musela sa pripraviť vláda, atď.

– Potom, ako ste boli posledným predsedom československého FZ, ste sa stali prvým prezidentom novodobej Slovenskej republiky. S akými predsavzatiami ste sa ujímali funkcie? Čo ste cítili v deň, keď ste boli zvolený?

Cítil som v prvom rade veľkú zodpovednosť. Nemôžem povedať, že by som sa z toho veľmi tešil. Tešil som sa z toho, že budeme mať samostatný štát. Mojou súkromnou túžbou bolo mať samostatný štát už od čias, keď som ako pätnásťročný začal uvažovať o politike. Už vtedy som dospel k tomu, že prečo by sme aj my nemohli mať samostatný štát, prečo by sme vždy museli byť v štáte s niekým. Takže v tomto smere mi to konvenovalo. Bál som sa toho, že to nezvládnem. To je veľká medzinárodná zodpovednosť. Pocit uspokojenia bola jedna vec, druhá uvedomenie si zodpovednosti. A okrem toho ma veľmi mrzelo, že sa pre takéto riešenie nenašlo dosť podpory u slovenskej inteligencie. Nemala jednoznačné názory. Osobne som sa domnieval, že bude viac nadšenia z toho, že sme si mohli vytvoriť vlastnú republiku. Našťastie sa ukázalo, že rozdelenie neprinieslo vážnejšie problémy, stalo sa vítaným aj v Českej republike. Akceptovalo sa, že na to nikto nedoplatil a bolo to dobré riešenie.

– Ako hodnotíte s odstupom dvadsiatich rokov pozitíva a negatíva rozdelenia Československa? Slovenská ekonomika napokon začala dobiehať českú…

Myslím si, že sme sa ešte ekonomicky nedostali na českú úroveň. Sú určité okolnosti, ktoré neumožnili naplno využiť potenciál, ktorý tu je. A prekážky, ktoré existovali vo vývoji československej ekonomiky, sa neskôr prejavili aj vo vývoji SR. Rozvoj na Slovensku sa urýchlil, ale nie natoľko, aby sme sa vyrovnali. V niektorých aspektoch sme lepší, ale v iných horší. Je dôležité, aby politici prijímali opatrenia, ktoré zodpovedajú potrebám slovenskej ekonomiky. Dnes súťaží opozícia s vládnou stranou. Takáto súťaž môže pomôcť identifikovať problémy a nájdu sa aj riešenia.

– Samostatnosť pre Slovensko pod vedením Vladimíra Mečiara znamenala aj problémy s integráciou do NATO a EÚ. Vy sám ste sa v tomto období dostali s Mečiarom do dlhodobých sporov…

.

Cítil som, že keď sme samostatným štátom, naša situácia, pokiaľ ide o integračný proces, najmä vstup do NATO, sa sťaží. Vedel som aj prečo. Vnútorná politika, ktorá sa tu robila počas Mečiarovej vlády, keď sa znovu ujal moci po voľbách v roku 1994, neladila s našimi záujmami integrovať sa do európskych štruktúr a NATO. Mali sme aj osobitné rokovania, kde nám bolo dané najavo, že ak náš vývoj nebude v súlade s potrebami vývoja v Európe, že sa v prvej línii nemusíme dostať do NATO, ani do európskych štruktúr. Bol som si vedomý toho, že skôr je možné sa dostať do NATO a že v tomto smere nás akoby odsúvali. Keď som cítil, že nám hrozí, že sa tam nedostaneme, obrátil som sa na jednotlivých predstaviteľov NATO, ktorým som vysvetľoval, že Slovensko nie je len Mečiar a jeho vláda. Že celková vnútropolitická situácia je naladená na túžbu po hodnotách, ktoré prevládajú v Európe. Vyslovil som požiadavku, že keď sa nám dá dôvera, posilní to pozície týchto ľudí. Zrejme to nestačilo. Ak uistí jeden štátny predstaviteľ, je to málo. Ale aspoň sme mali istotu, že o tom vedia. Pripravili nás na to, aby sme neboli sklamaní, že na vstup do NATO ešte nie sme zrelí. Zavolal ma vtedy americký veľvyslanec, keď padlo rozhodnutie v Madride (SR vtedy ešte nebola prijatá do NATO, pozn. TASR) a vysvetlil, že to nie je definitívne. Že treba nejaký čas počkať, až sa americká vláda a európski predstavitelia presvedčia o tom, že vývoj na Slovensku bude pokračovať v súlade s ich predstavami a je len otázka času, kedy sa to ukáže aj v politickej oblasti.

– Čo najpozitívnejšie Slovensko od roku 1989 dosiahlo a v čom má ešte rezervy?

Najpozitívnejšie bolo, že sa podarilo uskutočniť zmenu režimu, že sa podarilo dosiahnuť, aby pokojnou cestou odišli od politickej moci komunisti a aby moc prešla do rúk demokratických síl. Sloboda bola najväčšie víťazstvo. Samozrejme, keby len toto mal byť dôsledok politiky, ktorú sme chceli robiť a robíme po roku 1989, bolo by to málo. Dôležité je, aby sa to prejavovalo v raste životnej úrovne občanov. Aby sa to prejavovalo v morálnej očiste spoločnosti. Aby sa zabránilo mnohým javom, ktoré diskreditujú slovenskú politiku. V tomto smere máme veľa problémov. Ale máme otvorený a slobodný priestor bojovať o ozdravenie. Nemôžeme povedať, že nám niekto robí prekážky. Je to len naša schopnosť robiť politiku tak, aby to zodpovedalo potrebám väčšiny občanov. Netreba zúfať, ani ostať ľahostajní. Vždy sa v každej spoločnosti nájdu skupiny ľudí, ktoré sa snažia využiť moc vo svoj prospech. Netreba podliehať uspokojeniu, že to ináč nemôže byť, len takto. Môže to byť aj inak. Len o tom treba ľudí presvedčiť. Systém demokracie nerieši všetko, ale lepšie zatiaľ nemáme. Treba sa usilovať o to, aby bol poriadok, aby bola lepšia morálka. Nemáme v tomto smere osobitné problémy alebo prekážky. Bolo by veľmi zlé, keby sme podliehali tlakom a neverili, že máme dosť síl, aby sme slovenskú spoločnosť dokázali orientovať tak, aby viac zodpovedala potrebám a aby sme sa stali prínosom aj pre Európu. Aby sa nepozeralo na Slovensko ako na nejakú zaťaž, ale ako na faktor, ktorý je schopný pozitívne prispieť k riešeniu celoeurópskych problémov.

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Miroslav Urban

Marek Brna

Gustáv Murín

Milan Šupa

Erik Majercak

René Pavlík

.
.
.

Rusko je pripravené právne potvrdiť, že nemá v úmysle napadnúť krajiny EÚ a NATO

Po skončení vojny na Ukrajine je Rusko pripravené právne potvrdiť, že nemá v úmysle napadnúť krajiny EÚ a NATO, vyhlásil…

22. 12. 2025 | Aktualizované 22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Zaplaťte raz a používajte už navždy! MS Office 2021 Pro za 30,25€ a Windows s 90% zľavou! Godeal24 – oslávte Vianoce s lacnými kľúčmi!

Ak potrebujete vo svojej práci program Publisher, je múdre a predvídavé zabezpečiť si verziu, ktorá ho obsahuje – a to…

23. 12. 2025 | Ekonomika | PR článok | 4 min. čítania | 0 komentárov
23. 12. 2025 | Ekonomika | PR článok | 4 min. čítania | 0 komentárov

Vo veci zaistených drog v budove Slovenského rozhlasu a televízie padla obžaloba

Vo veci zaistených drog v budove Slovenského rozhlasu a televízie padla obžaloba. Ako informovala prokurátorka Krajskej prokuratúry v Bratislave Gabriela…

22. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Generálny prokurátor reagoval na prezidentove výroky v televíznej relácii, uviedol k nim dve odborné poznámky

Generálny prokurátor Maroš Žilinka reagoval na nedeľňajšie výroky prezidenta Petra Pellegriniho v spravodajskej televízii TA3 a uviedol k nim dve…

22. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Rubio a Witkoff vedú neverejný boj o úlohu v „mierovom procese“ na Ukrajine

Americký štátny tajomník Rubio a osobitný predstaviteľ prezidenta Witkoff vedú neverejný boj o úlohu v „mierovom procese“ na Ukrajine, informuje…

22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Minister Susko podpísal s odborármi zo Zboru väzenskej a justičnej stráže kolektívnu zmluvu

Minister spravodlivosti Boris Susko podpísal v pondelok spolu s odborovým predsedom Zboru väzenskej a justičnej stráže (ZVJS) Ivanom Cabanom kolektívnu…

22. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

Fínska vláda zvýšila vekovú hranicu vojakov v zálohe zo šesťdesiat na šesťdesiatpäť rokov

Fínsko oznámilo, že od budúceho roka zvýši vek záložníkov zo 60 na 65 rokov, aby posilnilo vojenskú pripravenosť voči hrozbám…

22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Japonsko sa chystá opäť spustiť najväčšiu jadrovú elektráreň od katastrofy vo Fukušime

Japonské regionálne zhromaždenie v Niigate v pondelok 22. decembra podporilo plán na opätovné spustenie jadrovej elektrárne Kashiwazaki-Kariwa, najväčšej na svete,…

22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

22. 12. 2025 | Aktualizované 22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Aktualizované 22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
.

„Je smutné, že sa študenti nechávajú nachytať“

Podpredseda NR SR Tibor Gašpar sa vo svojom príspevku na sociálnej sieti vyjadril k výzve študentov, aby poslankyňa Paula Puškárová…

22. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Odvolaný veľvyslanec USA na Slovensku Gautam Rana vyzdvihol osobné vzťahy i vykonanú prácu

Veľvyslanec Spojených štátov v SR Gautam Rana, ktorého americká vláda odvolala z funkcie, v pondelok uviedol, že po januárovom odchode…

22. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Kto získa Donbas? Vance prehovoril a naznačil, čo zostáva vážnou prekážkou rokovaní

Ukrajinskí vyjednávači uznávajú nevyhnutnosť straty celého Donbasu, ale územná otázka zostáva hlavnou prekážkou v rokovaniach, vyhlásil viceprezident USA Vance v…

22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Zomrel britský spevák Chris Rea, symbolicky pár dní pred Vianocami

Britský spevák a skladateľ Chris Rea, známy najmä vianočným hitom z 80. rokov „Driving Home for Christmas“, zomrel vo veku…

22. 12. 2025 | Kultúra | 2 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Kultúra | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

V Rumunsku sa otvorí nové centrum NATO, čím sa zdvojnásobia dodávky zbraní na Ukrajinu

Tým sa vyrieši problém „naliehavých potrieb v oblasti protivzdušnej obrany, a predovšetkým rakiet, munície atď.,“ zhodnotili odborníci z Defense Express,…

22. 12. 2025 | | 2 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | | 2 min. čítania | 0 komentárov

Tesco zosmiešňovalo svoje zamestnankyne. Opozičné sufražetky sú ticho. Bekmatov: Zvážim založenie odborov

Týchto pár riadkov nevenujem tomu, aby som kopal do Fera Jokea. Každý príčetný človek musí jeho incident odmietnuť. Kto sa…

22. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Vladimír Prorok pre HS: Elity majú len PR a Európska únia stratila schopnosť riešiť vlastné problémy. V dnešnej podobe nemôže fungovať

Český politológ a analytik Vladimír Prorok v rozhovore pre Hlavné správy hovorí o príčinách narastajúcich politických konfliktov v Európe aj…

22. 12. 2025 | Rozhovory | 15 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Rozhovory | 15 min. čítania | 0 komentárov

Putinov vyslanec Dmitriev opúšťa USA — “Nasledujúca zastávka: Moskva”. Witkoff reaguje

Generálny riaditeľ Ruského fondu priamych investícií Kirill Dmitriev, ktorý je zároveň osobitným zástupcom ruského prezidenta pre investície a hospodársku spoluprácu…

22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Čína tvrdí, že vyvinula vlastný čip umelej inteligencie, ktorý je porovnateľný s americkým čipom Nvidia

Čína tvrdí, že vyvinula vlastný čip umelej inteligencie, ktorý je porovnateľný s americkým čipom Nvidia, informuje Caixin Global

22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Trump zaskočil mnohých. Odvolal 29 diplomatov z veľvyslaneckých postov, aj na Slovensku

Americká vláda odvoláva takmer 30 kariérnych diplomatov z postov veľvyslancov alebo iných vysokých pozícií na ambasádach. Toto rozhodnutie sa týka…

22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Európska únia nakoniec použije ruské aktíva na úhradu nákladov na vojnu na Ukrajine

Európska únia jedného dňa použije zmrazené ruské aktíva na pomoc Ukrajine, hoci sa na tom lídri na minulotýždňovom samite nedohodli.…

22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Výsledkom plaveckého maratónu vo Zvolene je finančná podpora pre trojročnú Natálku

Dvanásť hodín vytrvalosti, stovky záberov a tisíce metrov spojili športovcov aj verejnosť na zvolenskej mestskej plavárni. Výsledkom plaveckého maratónu je…

22. 12. 2025 | Regióny | 2 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Regióny | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Požiar bytu v Skalici spôsobil škodu predbežne vyčíslenú na 80.000 eur

Hasiči zasahovali v nedeľu vo večerných hodinách pri požiari bytu na prvom poschodí bytového domu v Skalici, ktorý spôsobil silné…

22. 12. 2025 | Regióny | 1 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Regióny | 1 min. čítania | 0 komentárov

Nebezpeční ukrajinskí priatelia maďarskej strany Tisza

Objavili sa ďalšie dôkazy o tom, že Ukrajinec Roland Ceber Ivanovič, ktorý bol predtým z Maďarska vyhostený pre podozrenie zo…

22. 12. 2025 | 0 komentárov

Nemecko ruší niektoré vianočné trhy. Gabbardová otvorene a bez servítky: Táto ideológia je najväčšou samostatnou hrozbou!

„Keďže sa blížia Vianoce, práve teraz v Nemecku rušia vianočné trhy kvôli tejto hrozbe.“ Riaditeľka Národnej spravodajskej služby Tulsi Gabbardová…

22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Aj takto vyzerali staré telefóny. Dnes sú mnohé z nich na smiech

Staré telefóny sú dokonalou pripomienkou čias, keď výrobcovia ešte len hádali, aká veľkosť zariadenia je pre človeka ideálna. Dizajnéri sa…

22. 12. 2025 | 0 komentárov

.

Explózia výbušného zariadenia zabila ďalšieho ruského generála

Vysokopostavený ruský generál zahynul v pondelok na juhu Moskvy, keď explodovalo výbušné zariadenie umiestnené pod jeho autom. Ruský vyšetrovací výbor…

22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Chvíle hrôzy v bundeslige. Pohotová reakcia mladíka možno zachránila súperovi život

Futbalista Hamburgu Luka Vuškovič po zranení Rasmusa Kristensena počas zápasu proti Eintrachtu Frankfurt v 15. kole I. bundesligy vykonal skutok,…

22. 12. 2025 | 0 komentárov

Nové zistenia o pandemických machináciách potvrdzujú podozrenia

Vedci nepriznali miliónové dotácie od záujmových skupín v čase boja proti covidu

22. 12. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov

Americký politológ o rozpade EÚ: Ursula je slabá, Macron chce zaujať jej miesto

Brusel, 22. decembra 2025 - „Vojna Kyjeva je krízou EÚ, nie Ruska.“ Pod takýmto nadpisom dnes na stránkach il Fatto…

22. 12. 2025 | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Spevák a skladateľ Barry Manilow oznámil, že má rakovinu pľúc a pre operáciu musí zmeniť termíny svojich januárových koncertov.

Včera 19:58

Bulharská súkromná televízna stanica bTV oznámila, že pre opakované porušovanie interných redakčných pravidiel ukončuje spoluprácu s moderátorkou Marijou Cancarovovou, ktorá viedla politické diskusné relácie. Stanica zdôraznila, že netoleruje „politický aktivizmus“.

Včera 19:55

Z prieskumu agentúry IBRiS pre denník Rzeczpospolita vyplýva, že Poliaci sú rozdelení v otázke uznávania manželstiev osôb rovnakého pohlavia uzavretých v iných štátoch EÚ. Súhlas s takýmto krokom vyjadrilo takmer 49 percent opýtaných, zatiaľ čo viac než 44 percent bolo proti.

Včera 19:11

.

Ústavný súd v zajatí progresivistickej ideológie

Ak sa mnohí z nás nádejali, že zloženie Ústavného súdu, kde všetkých kandidátov vyberala parlamentná väčšina v roku 2019 bude…

22. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Na čele rebríčka FIFA sú naďalej Španieli. Ako sú na tom Slováci?

Futbalová reprezentácia Španielska je naďalej lídrom rebríčka mužských výberov Medzinárodnej futbalovej federácie . Zverenci trénera Luisa de la Fuenteho v…

22. 12. 2025 | 0 komentárov

Online priestor zaplavili v súvislosti s vianočnými trhmi v Nemecku falošné videá

Po nedávnych smrtiacich útokoch boli na nemeckých vianočných trhoch sprísnené bezpečnostné opatrenia. Ak by sa však malo veriť niektorým online…

22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

„Zlý“ alebo „úplne zlý": Ruský expert predstavil scenáre ďalšieho vývoja konfliktu na Ukrajine

Rusko, 22. decembra 2025 - Na najbližšie dva roky bude Kyjev potrebovať 135 miliárd eur, konštatuje populárny ruský analytik Valentin…

22. 12. 2025 | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Európska obrana je ako fatamorgána: veľa peňazí, málo stratégie

Európska únia sa rozhodla hovoriť jazykom vojny. Nová správa MCC Brussels spochybňuje, či ohlásené plány Európskej komisie na zbrojenie môžu…

22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Raši pripúšťa, že sa poslanci nemuseli dostať k zákonu o covidových amnestiách

Predseda Národnej rady SR Richard Raši (Hlas-SD) pripúšťa, že by sa parlament v tomto volebnom období nemusel dostať k rokovaniu…

22. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Miroslav Urban

Marek Brna

Gustáv Murín

Milan Šupa

Erik Majercak

René Pavlík

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov