Bratislava 4. septembra (TASR) – Galéria mesta Bratislavy (GMB) vo svojom Mirbachovom paláci sprístupnila výstavu Ave Mária, Mariánska ikonografia zo zbierok GMB. Koná sa pod záštitou bratislavského pomocného biskupa Jozefa Haľka a potrvá do 3. novembra.
"Projekt je koncipovaný do dvoch častí. V prvej sa návštevník stretne s príbehmi z Máriinho života, v druhej s rôznymi výtvarnými podobami a ikonografickými typmi jej uctievania," na utorkovej (3. 9.) vernisáži povedala Jana Luková, ktorá spolu s Martinou Vyskupovou po ročnom výskume výstavu kurátorsky pripravila.
Podľa nich inšpiráciou tohto ojedinelého projektu je jedna z najviac zobrazovaných kresťanských postáv v histórii výtvarného umenia – Ježišovej matky, jej vývoj v Európe do konca 19. storočia. Výstavný výber 115 exponátov je zo 400 dielnych zbierok GMB. Oveľa viac – 198 ich je zobrazených s popisom v rovnomennej knihe.
K najstarším prezentovaným dielam zo zbierky starej kresby a grafiky patrí kompozícia rytecky spracovaná Agostinom Carracim podľa predlohy Antonia Allegri da Correggia v roku 1586 s námetom Svätej rodiny so svätcami. K tematicky najpôsobivejším dielam patrí list vytvorený flámskym grafikom Janom Sadelerom I. podľa maľby Petra Candida v poslednej tretine 16. storočia prezentujúci Ježiša medzi Pannou Máriou a sv. Jozefom. Zaujme aj žánrová kompozícia Svätej rodiny so sv. Annou v Jozefovej dielni spracovaná francúzskym rytcom Françoisom Ragotom podľa predlohy talianskeho umelca Francesca Vanniho. Výnimočné sú aj dve diela od Johanna Jacoba Haida a Bernharda Vogela z 18. storočia zobrazujúce Pannu Máriu a sv. Jozefa podľa obrazov pezinského maliara Jána Kupeckého. K najvýraznejším dielam z 19. storočia patrí mezzotinta od rakúskeho umelca Vincenza Georga Kiningera s pôsobivým stvárnením Svätej rodiny reprodukovaná podľa predlohy talianskeho maliara Pompea Battoniho. Obsahovo sú zaujímavé aj faksimile z prelomu 19. a 20. storočia, vyhotovené podľa drevorezov nemeckého maliara a grafika Albrechta Dürera zo začiatku 16. storočia.
Podľa kurátoriek z diel maľby a sochy prezentujúcich Máriino detstvo svojím spracovaním vyniká najmä obraz od Andreja Zallingera predstavujúci vyučovanie Panny Márie (1801), príbeh popisujúci navštívenie Alžbety Pannou Máriou zastupuje skica k oltárnemu obrazu z dielne známeho barokového maliara Franza Antona Maulbertscha z obdobia okolo roku 1760. Návštevníci uvidia aj obraz Zoslanie Ducha Svätého, ktorý vytvoril Ferdinand Lütgendorff v roku 1833 a bol pôvodne určený pre kostol v Devínskej Novej Vsi.
Z vystavených predmetov s málo známym ikonografickým námetom je maľba s témou vízie sv. Františka z Assisi v kaplnke Porziuncola (okolo roku 1770), ktorá bola pôvodne umiestnená v kostole klarisiek v Bratislave, kde krátko (od roku 1944) tvorila súčasť expozície cirkevného umenia zriadenej Ovídiom Faustom. O šírení mariánskeho kultu na slovenskom území svedčia aj početné kópie milostných obrazov a sôch.
Výstavu spestrujú letáky, ilustrácie hagiografických prác a drobná devočná grafika, ktorá súvisí s významnými pútnickými miestami (Mariazell, Marianka, Šaštín, Dubnica nad Váhom, Bratislava a iné). Mnohé exponáty sú od neznámych autorov a prvýkrát zverejnené sú aj viaceré reštaurované diela.