20. decembra 2017 (HSP/Foto:TASR-Martin Baumann)
Český portál Autoforum priniesol zaujímavé rebríčky automobilových značiek podľa miery nehodovosti a priestupkovosti. Umiestnenie niektorých výrobcov vás zrejme prekvapí.
Existuje medzi nehodovosťou a nedodržiavaním pravidiel cestnej premávky spojitosť? Pravdepodobne všetci politici a policajti by na danú otázku odpovedali kladne, a to v tom zmysle, že kto pravidlá dodržiava najviac, ten búra najmenej. Najmä prekračovanie rýchlostných limitov je vnímané ako veľký nešvár, ktorý by mal byť adekvátne trestaný. Avšak mnoho štúdií a predchádzajúcich skúseností už naznačili, že medzi výškou povolenej rýchlosti, jej dodržiavaním a nehodovosťou žiadna priama súvislosť neexistuje. Naopak počúvame, že ak ľudia venujú príliš veľa pozornosti sledovaniu dopravného značenia či tachometra, vo výsledku búrajú častejšie.
Štúdia nemeckej spoločnosti Check24 zaoberajúcej sa okrem iného poisťovaním motorových vozidiel potvrdzuje, že doterajšie domnienky nemusia byť správne. Táto spoločnosť má pod palcom státisíce zmlúv a má tak dokonalý prehľad jednak o tom, ako často sú ľudia pokutovaní, pretože to ovplyvňuje výšku poistného. A jednak o tom, ako často búrajú vlastným zavinením, pretože potom nehodu musia nahlásiť poisťovni. Nie je tak problém zistiť, akí vodiči sú najčastejšie pokutovaní a akí najčastejšie búrajú. A keď si Check24 tieto dáta spojili vždy so značkou auta, došli k pozoruhodným záverom.
Sledovali nehody a udelené sankcie v období od júla 2016 do júna 2017. Medzi najčastejšie pokutovaným “vyhrali” vodiči Porsche, ktorým sú trestné body v Nemecku udeľované o 49 percent častejšie ako v rámci priemeru. Druhé miesto v tejto štatistike pripadá na Land Rover (42 percent naviac oproti priemeru), tretí je potom Saab (33% viac). Zákony a rýchlosť tiež veľmi často prekračujú majitelia Jeepu (23% viac ako primer), BMW (+22%) alebo Audi (+21%).
V prípade Škody (+4%) sa už pohybujeme hlboko pod priemerom, najnižšie pod čiarou potom skončili Renault, Suzuki (obe značky -18%) a Nissan (-20%). Nízko ale vidíme napríklad aj Daciu (-10%), Kiu (-11%) či Lanciu (-14%).
To naozaj nie je nič prevratné, zaujímavými sa výsledky stanú, keď ich dáme do súvislosti s nehodovosťou. Čakali by ste približne rovnaké poradie? Nečudovali by sme sa, realita je ale úplne iná. Vodiči Porsche sú naopak tými, ktorí búrajú zo všetkých najmenej, sú o 43 percent pod priemerom. Nie sme si pritom istí, že by práve oni neuplatňovali poistné nároky, to by ich vyšlo príliš draho. A aj keď môžete správne namietať, že jazdia menej ako ostatní, podobná nepriama úmera platí skoro univerzálne.
Pozrime sa, kde nájdeme napríklad vodiča Nissanov, teda motoristov, ktorým je dodržiavanie cestných pravidiel najbližšie. Niekde blízko Porsche ani náhodou, ich hodnotenie sa dokonca nepribližuje ani celkovému priemeru. Úplne najčastejšie potom búrajú vodiči Lancie, ktorí vzniesli o 42% poistných nárokov viac ako je priemer, aj keď v rámci pokutovania sú o 14% pod priemerom. A podobné je to u Dacie, jej vodiči tiež patria medzi najčastejšie búrajúcih, aj keď pokutovaní sú ťažko podpriemerne.
Zaujímavý je aj fakt, že veľmi často búrajú majitelia Volva (+22%) a vodiči Škody tiež patria medzi vysoko nehodových, aj keď v prípade pokút sú v priemere.
Dodajme, že podmienkou pre zaradenie tej či onej značky bolo aspoň tisíc poistených vozidiel – či už v “priestupkovej” alebo “nehodovej” kategórii. Preto je tu napríklad Porsche, ale už nie Ferrari.