Košice 17. júna (TASR) – Slovenský vodohospodársky podnik začal v piatok (14. júna) zemné práce na rekonštrukcii ľavobrežnej ochrannej hrádze rieky Hornád v košickej mestskej časti Džungľa. "Ide o prvú etapu celkovej rekonštrukcie ochranných hrádzí Hornádu, ktorého celková dĺžka v Košiciach predstavuje približne 12 kilometrov," informoval dnes hovorca SVP Ľuboš Krno.
Rozhodujúcim podnetom na úpravu koryta a hrádzí v Košiciach bola veľká povodeň v roku 2010, keď bola najkritickejšie postihnutá práve mestská časť Džungľa v úseku medzi mostom na Rampovej ulici a železničným mostom. Dochádzalo tam k priesakom a prelievaniu hrádze, ktorá sa musela navyšovať tzv. vrecovaním. "Aj napriek tomu, že koryto Hornádu bolo v minulých rokoch upravené a kapacita jeho prietoku zvýšená na 400 až 500 metrov kubických (m3) vody za sekundu, čo zodpovedá tzv. 20-ročnej vode (povodni opakujúcej sa priemerne raz za 20 rokov), Slovenský vodohospodársky podnik sa rozhodol, že ľavobrežnú hrádzu Hornádu v tejto časti mesta v rámci protipovodňovej ochrany Košíc zvýši a spevní na úroveň tzv. 100-ročnej vody, čo predstavuje zvýšenie bezpečného prietoku vody v objeme 757 m3/sek," uviedol Krno.
Vodohospodársky podnik má už na celú rekonštrukciu neupraveného vyše 5600-metrového toku Hornádu v Košiciach vydané územné rozhodnutie, dostupné finančné prostriedky vo výške takmer 160.000 eur bez DPH budú však postačovať zatiaľ len na rekonštrukciu prvej etapy. V jej rámci dôjde k úprave hrádze v dĺžke 565 metrov a vybuduje sa 60-metrový oporný múrik.
Zemné práce sa začali odstraňovaním ornice v hrúbke zhruba 10 centimetrov, ktorá bude po dočasnom uložení na skládke použitá na opätovné zakrytie a zatrávnenie hrádze. Keďže počas povodne v roku 2010 dochádzalo aj k značným priesakom popod hrádzové teleso, vybudujú počas tejto rekonštrukcie aj tesniacu stenu, ktorej priemerná hĺbka dosiahne osem metrov a dilatačné spoje na ochrannom múre budú zabezpečené gumovými tesniacimi pásmi. Samotná koruna ľavostrannej hrádze sa zvýši približne o 50 cm a jej šírka bude tri metre. Táto časť hrádze bude však len zatrávnená a nebude slúžiť cyklistom, ale len prípadným chodcom. "Celá trasa ľavostrannej úpravy Hornádu je navrhnutá tak, aby v čo najväčšej miere sledovala brehovú čiaru pôvodného koryta. Rekonštrukcia tejto časti hrádze, ktorá je najkritickejším úsekom celého tohto vodného toku vo východoslovenskej metropole je naplánovaná do konca tohto roka," uviedol hovorca.
Ďalšie etapy rekonštrukcie koryta a hrádzí Hornádu v rámci protipovodňových opatrení v Košiciach budú podľa SVP pokračovať v závislosti od dostatku finančných prostriedkov.