Košice 12. septembra (TASR) – Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) trvá na návrhu útlmu trolejbusovej dopravy a jej nahradenia autobusmi. "Prevádzkovanie dnešných trolejbusových tratí za ich súčasného rozsahu zaťažuje ekonomiku DPMK a mesta zbytočnými nákladmi," uviedlo dnes vedenie podniku. Reagovalo tak na vyjadrenia Združenie na podporu ekologickej dopravy v Košiciach, ktoré v pondelok spustilo v meste petíciu za zachovanie trolejbusov.
O zásadných zmenách a budúcnosti mestskej dopravy bude mestské zastupiteľstvo rokovať v pondelok 17. septembra.
DPMK poukazuje na kritický stav vozidlového parku, tratí a celkovej finančnej situácie podniku, ako aj chýbajúci koncepčný rozvoj podniku v minulých obdobiach. "Na základe technického a ekonomického stavu spoločnosti sme navrhli obnoviť a modernizovať autobusovú a električkovú dopravu, pretože sú v Košiciach nosnou dopravou a zabezpečujú 92% výkonov v MHD. Vzhľadom na potrebu finančných prostriedkov, považujeme obnovu všetkých troch trakcií za neriešiteľnú a pristúpili sme k obnove nosnej dopravy," uviedol dnes manažment.
Generálny riaditeľ DPMK Juraj Hrehorčák označil za hlavný problém, že sa trolejbusová doprava od roku 1998 nerozvíjala ďalej. "Preto dnes dopravný podnik prišiel s koncepciou a stratégiou, v ktorej sa s ďalším rozširovaním a s trolejbusovou dopravou ako takou nepočíta. Je to čisto ekonomický dôvod," konštatoval.
Pri modernizácii chce podnik využiť eurofondy s tým, že sa zameria na električky. "Radšej budeme čerpať 100 miliónov eur na modernizáciu tratí a nákup nových električiek, ako 14 miliónov na nákup trolejbusov," povedal riaditeľ ekonomiky DPMK Martin Jaš s tým, že zdroje na čerpanie eurofondov sú obmedzené a nie je isté, či peniaze prídu.
Vedenie dopravného podniku označilo električkovú dopravu za rovnako ekologickú ako trolejbusovú s tým, že sa rozhodlo pre obnovu a rozvoj tejto trakcie dopravy. "Trolejové vedenie v prípade zrušenia trolejbusovej dopravy uvažujeme ponechať a v prípade demontáže to budeme riešiť vo vlastnej réžii a s vlastnými zamestnancami," povedal Jaš.
Dopravný podnik dnes oznámil, že požiadal Výskumný ústav dopravný v Žiline o vypracovanie nezávislej analýzy týkajúcej sa ďalšieho vývoja trolejbusovej dopravy s dôrazom na ekonomiku a ekológiu. Tá však bude k dispozícii až po rokovaní mestského zastupiteľstva 17. septembra.