Kjóto 21. augusta 2017 (HSP/Foto: TASR/AP- Michael Probst)
Japonskí primatológovia dokázali šimpanzov naučiť hrať a pochopiť hru “Kameň-papier-nožnice”
Vedci už zistili, že šimpanzy sú schopné vyrobiť nejaké nástroje, majú viac druhov osobnosti a komunikujú prostredníctvom rudimentárneho jazyka zvukov a gest. Ale je to prvýkrát, čo ukázali, že chápu aj zložitejšie modely s potrebou väčšej mentálnej kapacity pochopením podstaty hry “Kameň-papier-nožnice”.
Šimpanzy majú v skutočnosti vraj rovnakú mentálnu agilitu ako štvorročné dieťa, čo potvrdzuje hlavný autor výskumu Jie Gao z Výskumného ústavu pre primáty na Kjótskej univerzite: “Výkon šimpanzov bol podobný ako u štvorročných detí. Hlavným rozdielom medzi šimpanzmi a deťmi v súčasnej štúdii bola metóda učenia.”
Výskum bol uverejnený v odbornom časopise “Primates” od Japan Monkey Centre.
Experimentu sa zúčastnilo sedem šimpanzov rôznych vekových skupín a pohlaví. Sedeli pred počítačovou dotykovou obrazovkou a boli poučení vybrať si z dvoch znakov ten znak ruky, ktorý vyhráva. Keď urobili správnu voľbu, bol im podaný kus jablka cez podávač v spojení so zvukom zazvonenia. Pri nesprávnej voľbe zaznelo chybové hlásenie a nebolo poskytnuté žiadne jedlo.
Zistilo sa, že šimpanzy pochopili princípy, že “papier balí kameň” a “kameň otupuje nožnice”, ale museli absolvovať priemerne 14 sedení, aby sa naučili, že “nožnice strihajú papier”.
Na porovnanie potom vedci učili 38 detí predškolského veku hrať túto hru. Kým deti zmenili svoju voľbu kameňa, papiera alebo nožníc ihneď po tom, ako im nevyšla, šimpanzy potrebovali viacero sedení na opravu. Deti jednotlivé vzťahy pochopili v priemere počas 5 sedení. Výskumníci došli k záveru, že schopnosť šimpanzov je podobná schopnosti štvorročného dieťaťa.