Poslankyňa, ktorá je v civile pediatričkou, tvrdila, že zdravotný stav obyvateľstva je alarmujúci. Dve tretiny zdravej stravy malo preto tvoriť najmä ovocie a zelenina v čerstvom stave, celozrnné výrobky a cereálne výrobky, mlieko a mliečne výrobky so zníženým obsahom tukov a nápoje bez konzervačných prípravkov, pridaného cukru a umelých sladidiel. Na druhej strane Horváthová navrhovala zákaz predaja potravín s vysokým obsahom cukrov, nápojov a výrobkov s obsahom alkoholu, kofeínu, chinínu a energetických nápojov. Za porušenie zákona mala hroziť prevádzkovateľovi bufetu pokuta do 500 eur.
Horváthová tvrdila, že stravovacie návyky detí a žiakov vo významnej miere formuje aj škola, resp. školské zariadenie. “Významným prvkom je existencia školských jedální, v ktorých je ponúkaná strava prísne kontrolovaná so zameraním na potrebný obsah jednotlivých zložiek a nutrientov. Úplne iná je situácia pri predaji doplnkových jedál v školských bufetoch a školských predajných automatoch,” píše Horváthová v dôvodovej správe. Tu podľa jej slov neexistuje taká prísna regulácia predaja a ponuky jedál a nápojov.
Zoznam výrobkov, ktoré chcela zakázať ešte Zmajkovičová, obsahoval: doplnkové jedlá typu rýchleho občerstvenia, potraviny s obsahom soli nad 1,5 gramu na 100 gramov hmotnosti, sladké pekárske výrobky s nižším ako tretinovým podielom ovocnej alebo mliečnej zložky, cukrovinky a cukrárske výrobky balené alebo voľné, zmrzlina, nanuky a mrazené ovocné drene, nápoje s obsahom alkoholu, kofeínu, chinínu a dekofeínové nápoje, energetické nápoje, nápoje ochutené vrátane nápojov s pridaním cukru a umelých sladidiel okrem čaju a kakaa s obsahom cukru pod 4 gramy na 100 ml obsahu.
Parlament to najskôr schválil, prezident SR Andrej Kiska však novelu vetoval. Pri opätovnom hlasovaní v pléne v decembri 2014 už návrh vtedajšej podpredsedníčky NR SR potrebnú podporu nezískal. Zároveň však padla dohoda, že poslanci sa obrátia na vládu, aby v čo najkratšom termíne pripravila legislatívne riešenie problematiky stravovania v školských bufetoch, ktoré zabezpečí v školách a školských zariadeniach ponuku zdraviu prospešných potravín. Doteraz sa tak nestalo.
Povinná zdravotná výchova na školách sa zavádzať nebude
Povinný predmet zdravotná výchova na základných a stredných školách s možnosťou jeho vyučovania už v materských školách primerane veku a schopnostiam dieťaťa sa zavádzať nebude. Plénum NR SR dnes nepodporilo návrh novely školského zákona od poslankyne Evy Horváthovej (OĽaNO), podľa ktorej vyučovanie zdravotnej výchovy kladie dôraz na preventívne a výchovné opatrenia voči vzniku chronických neprenosných ochorení.
“Chronické neprenosné choroby, medzi ktoré patria napríklad ochorenia srdca, pľúc, nádorové ochorenia, cukrovka, obezita, poruchy imunitného systému, alergie a psychické choroby, podľa WHO v roku 2008 zodpovedali za 63 percent úmrtí na celom svete,” odkázala Horváthová. Vzhľadom na ešte väčšie množstvo úmrtí v SR súvisiacich s chronickými chorobami sa podľa jej slov javí ako nevyhnutné zvýšiť už od raného veku informovanosť, vzdelávanie a prevenciu v oblasti zdravia.
Od zdravotnej výchovy si teda poslankyňa sľubovala zlepšenie životného štýlu a zdravotného stavu obyvateľov Slovenska a elimináciu výskytu závažných rizikových faktorov vrátane fajčenia, pitia alkoholu, užívania drog, nedostatku pohybu, nesprávnej životosprávy, nadváhy a nadmerného stresu. “Mnohé z chronických neprenosných ochorení sa začínajú už v detskom veku. Čoraz mladšie deti trpia nadváhou a obezitou. Tá má za následok rozvoj ďalších chronických chorôb, ktoré sa neraz začínajú už v detskom veku a v dospelosti sa ďalej zhoršujú. Sme presvedčení, že len cielenou a systematickou výchovou k svojmu zdraviu od detského veku a čo možno najširšou prevenciou môžeme takýto nepriaznivý trend ovplyvniť,” argumentovala Horváthová.
V rámci nového predmetu zdravotná výchova sa mali hravou formou podávať informácie o rizikových faktoroch chronických ochorení, pozitívnych vplyvoch správnej výživy, dostatočného príjmu tekutín, pravidelnej a dostatočnej pohybovej aktivity na zdravie, dostatočného odpočinku, či negatívnych vplyvoch nadváhy, fajčenia, alkoholu, drog, nadmerného stresu na vznik a vývoj týchto ochorení. Výučbu predmetu mal vykonávať pedagogický zamestnanec, ktorý má najmenej vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa, odbornú spôsobilosť na výkon odborných pracovných činností v zdravotníckom povolaní verejný zdravotník alebo lekár a doplnil si, alebo si v zákonnej lehote doplní kvalifikačné predpoklady v oblasti pedagogiky, psychológie a didaktiky vyučovania predmetu zdravotná výchova.
Učebné osnovy, náplň a učebné materiály nového predmetu mali podľa návrhu pripraviť odborníci z oblasti verejného zdravotníctva, medicíny, pedagogiky a psychológie, a to vo forme vhodnej a zrozumiteľnej pre daný vek tak, aby bola spracovaná celá navrhovaná problematika. Vyučovanie malo byť doplnené praktickými ukážkami, napr. zdravej výživy, vhodného jedálnička, optimálnych relaxačných cvičení, či rôznymi exkurziami, alebo diskusiami s odborníkmi z jednotlivých oblastí.