Teherán 16. februára 2016 (HSP/Foto:wikipedia)
Starodávna bájna Hodvábna cesta znova dýcha. No nie v podobe karaván s ťavami, ale pomocou novodobých dopravných prostriedkov
Prvý vlak spájajúci Čínu s Iránom po oživenej starodávnej Hodvábnej ceste dorazil v pondelok po viac ako 10 000 km cesty do Teheránu. Priviezol 32 kontajnerov komerčného tovaru pochádzajúceho z obchodného centra v Yiwu z juhovýchodnej čínskej provincie Če-tiang. Na stanici v Teheráne ho privítali slávnostným aktom za účasti veľvyslancov Číny, Kazachstanu a Turkménska – krajín, cez ktoré vlak prechádzal.
Cesta trvala 14 dní. “Príchod tohto vlaku v čase kratšom ako 14 dní je bezprecedentné,” uviedol šéf Železníc Iránskej islamskej republiky Mohsen Pour Seyyed Acai. Na prvý pohľad sa to zdá byť časovo dlhé, no len dovtedy, kým viete, že námorná trasa od čínskeho prístavu v Šanghaji po iránsky Bandar Abbas trvá až 30 dní. Vlak teda skrátil cestu o polovicu času na dva týždne, pričom denne musel prejsť okolo 700 km. Predstihol dokonca aj tranzitné nákladné automobily, ktoré idú zhruba po rovnakej trase.
Podľa iránskeho námestníka ministra ciest a dopravy by trasa vlaku nemala skončiť v Teheráne, ale pokračovať bude až do Európy. “Po slávnostnom otvorení nákladnej železničnej trate z Číny do Európy sa bude ešte viac tovaru prepravovať cez Irán do európskych krajín a tým sa zvýšia tranzitné príjmy tejto islamskej republiky,” dodal.
Aj preto koncom minulého roka Irán a Rusko podpísali zmluvu na elektrifikáciu železničnej trasy spájajúcej severnú časť Iránu s jeho hranicou s Turkménskom. Viac pozri v tomto článku.
Už v roku 2013 čínsky prezident Si Ťin-pching predstavil novú “hospodársku oblasť Hodvábnej cesty a námornú Hodvábnu cestu 21. storočia” s cieľom prepojiť silnejšie logistické siete Ázie, Afriky a Európy výstavbou nových ciest, železníc a letísk. Do projektu dala Ázijská infraštruktúrna investičná banka (AIIb) 100 miliárd USD a Fond pre Novú Hodvábnu cestu prispel vo výške 40 miliárd USD. Čína vníma Irán ako kľúčového hráča v spojení s Blízkym východom a s Euráziou. Teherán sa už zaviazal k podpore projektu investíciou vo výške 6 miliárd USD v nasledujúcich šiestich rokoch.
Oživená Hodvábna cesta je koncipovaná po železničnej a námornej trase v súlade s čínskou stratégiou hospodárskeho rozvoja nazvanou “Jedna oblasť, jedna cesta”. Spomínaný vlak však nebude zabezpečovať jediné dopravné spojenie. Iránska kontajnerová loď Perarin dorazila s 978 kontajnermi do juhočínskej autonómnej oblasti Guangxi už minulý mesiac.
Pre zaujímavosť, v októbri 2014 prišiel z Budapešti do stanice iránskeho mesta Zanjan luxusný diaľkový vlak Golden Eagle Danube Express v štýle Orient Expressu. Bol to prvý európsky súkromný vlak, ktorému bolo dovolené vstúpiť na iránske územie. Cesta trvala dva týždne a cena lístka sa pohybovala v prepočte od 11 000 eur do zhruba 18 000 eur na osobu.