NAŽIVO

Realizácia opravy cestných mostov formou projektu verejno-súkromného partnerstva by stála štát zhruba o miliardu eur viac, ako keby zintenzívnil ich opravu tradičným spôsobom. Navyše by to vyriešilo opravu iba tretiny mostov na cestách prvej triedy. Progresívne Slovensko na tlačovej besede v stredu kritizovalo zámer Ministerstva dopravy SR opraviť mosty cez PPP, pričom tento projekt označilo za predraženú polovičatú pascu.

11:51

Prevažná časť konkrétnych úloh k Bytovej politike SR do roku 2030, termínovaných do roku 2025, bola splnená. Naďalej však pretrvávajú prekážky, ktoré bránia efektívnejšiemu rozvoju bývania v SR. Na národnej úrovni bol najväčší posun zaznamenaný v stavebnom práve, výzvou do budúcnosti je postupná implementácia nového Stavebného zákona, ako aj zákona o územnom plánovaní. Konštatuje to Ministerstvo dopravy SR v Správe o plnení úloh Bytovej politiky Slovenskej republiky do roku 2030 a návrhu na jej aktualizáciu, ktorú v stredu schválila vláda.

11:30

Splnomocnencom vlády SR pre rozvoj jadrovej energetiky na Slovensku bude Peter Líška. Vyplýva to z návrhu predloženého premiérom Robertom Ficom (Smer-SD).

11:29

Priemysel je zraniteľný, výrazne závislý od výkonu automobiliek a energetického segmentu. Obdobie do konca roka bude skôr o hľadaní dna než o trvalom obrate. Predstihové indikátory s oneskorením troch mesiacov naznačujú, že koncom zimy by sa situácia mala zlepšovať, plný výkon je však nateraz stále v nedohľadne. Uviedol to Tomáš Boháček, analytik 365.bank, v komentári k údajom o októbrovej priemyselnej produkcii, ktoré zverejnil Štatistický úrad SR.

11:28

Záhrebská katedrála, ktorú vážne poškodilo zemetrasenie v roku 2020, je teraz bezpečná pre veriacich. V spravodajstve verejnoprávnej televízie HTV uviedol Damir Lazarevič, projektant rekonštrukčných prác.

11:27

V meste Fez na severe Maroka sa zrútili dve budovy, informovala štátna tlačová agentúra MAP. Pri incidente zahynulo najmenej 19 ľudí a ďalších 16 osôb utrpelo zranenia. Tamojšie orgány varujú, že tieto údaje sa môžu zmeniť.

11:26

Medzinárodný deň hôr sa celosvetovo pripomína 11. decembra. V roku 2002 ho vyhlásilo Valné zhromaždenie Organizácie Spojených národov s cieľom upozorniť verejnosť na dôležitosť hôr pre život na Zemi. Poukazuje na potrebu ich zhodnocovania, na zachovanie ich trvalo udržateľného rozvoja, na nevyhnutnosť ochrany hôr a na vytváranie partnerských združení zameraných na prínos pozitívnych zmien v horách a náhorných planinách.

11:26

Kirgizský ústavný súd začal skúmať návrh zákona o obnovení popráv. Opätovné zavedenie trestu smrti podporuje prezident Sadyr Džaparov, proti sa postavil vysoký komisár OSN pre ľudské práva Volker Türk.

11:25

Americké Miami na Floride bude po prvýkrát za takmer 30 rokov viesť novozvolená Eileen Higginsová z Demokratickej strany. Podľa amerických médií sa stane vôbec prvou ženou v tejto funkcii.

11:24

Rusko od Spojených štátov naďalej očakáva formálnu odpoveď na svoj návrh aj naďalej spoločne dodržiavať zmluvu New START po vypršaní jej platnosti 5. februára budúceho roka. New START je poslednou platnou zmluvou o kontrole zbraní medzi Ruskom a USA.

11:23

Slovenská ekonomická diplomacia podporuje nielen export, ale zároveň prepája inovatívne firmy so zahraničnými partnermi a investormi. Štátny tajomník Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí SR Rastislav Chovanec to zdôraznil na 38. podujatí z cyklu Inovačný deň, ktoré zorganizoval rezort diplomacie v spolupráci so slovenskou spoločnosťou ColosseoEAS.

10:36

Poslanci Národnej rady SR začali rokovanie 43. schôdze. Pokračujú v debate o vládnej novele Trestného zákona. Návrh je aktuálne v prvom čítaní. Rozprava je skrátená na 12 hodín. Rokuje sa o ňom v skrátenom legislatívnom konaní.

10:35

Cena zlata sa menila iba minimálne, pričom sa stále drží nad 4205 USD za troyskú uncu (31,1 g). Investori vyčkávajú na rozhodnutie americkej centrálnej banky o úrokových sadzbách, pričom počítajú s ich znížením. Navyše, cena striebra pokračuje v raste, pričom po prelomení hranice 60 USD za uncu dosiahla nový rekord nad 61,60 USD/unca. 

10:34

Predbežná dohoda, ktorú dosiahli vyjednávači Rady EÚ a Európskeho parlamentu o cieli znížiť do roku 2040 čisté emisie skleníkových plynov o 90 %, je dobrou správou pre európsku konkurencieschopnosť. Uviedla predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová. Dohoda o revízii nariadenia o klíme sa týka aj odkladu zavedenia emisných povoleniek ETS 2 z roku 2027 na rok 2028.

10:33

Rušňovodiči na Slovensku majú obavy z plánovaného zavedenia kamerového systému na kontrolu ich práce. Toto opatrenie podľa nich neodstráni systémové problémy na železnici, no môže sa stať, že časť rušňovodičov nebude ochotná nastupovať do služby. Federácia strojvodcov SR zaslala ministrovi dopravy Jozefovi Rážovi (nominant Smeru-SD) otvorený list.

10:32

Dánsko čelí najväčšiemu množstvu vonkajších hrozieb za posledné roky v dôsledku narastajúcich geopolitických konfliktov a pochybností o záväzku USA k bezpečnosti v Európe. Vo svojej ročnej správe to v stredu oznámila dánska vojenská spravodajská služba.

10:23
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Hlavný architekt Nitry Viktor Šabík: „Mestá nie sú pre autá, ale pre ľudí“

Polovica Nitry je podľa Viktora Šabíka nedostavaná. Je nonsens, aby na obrovskej ploche pod hradom rástla repka. Nitra má po šiestich rokoch hlavného architekta. Stal sa ním uznávaný architekt Viktor Šabík, ktorý je okrem iného trojnásobným laureátom ceny Slovenskej komory architektov CE.ZA.AR. Táto dôležitá funkcia nebola na mestskom úrade obsadená dlhé roky a mesto absenciu hlavného architekta pocítilo

❚❚
.

Prinášame rozhovor s novým hlavným architektom Nitry. Viktor Šabík v ňom vysvetľuje, prečo podľa neho Nitra v skutočnosti nemá ani jedno námestie, ale hovorí i o tom, ako chce zapojiť študentov do architektonickej premeny Nitry. Architekt tiež rozpráva o jedinečnej šanci Nitry dostať sa na mapu Európy.

 

Ako sa vám zmenil život prechodom z vášho ateliéru na mestský úrad?

.

 

Doteraz som pôsobil v slobodnom povolaní. Ako architekt som kreatívny človek a viem, že byť vo funkcii hlavného architekta znamená v prvom rade slúžiť občanom. Je to úplne odlišná pozícia poňatia tejto profesie. Tu ide o kreovanie nášho životného prostredia, ktoré si vytvárame. Hlavný architekt má byť akýsi vykladač zákona. Územný plán je základný zákon na reguláciu procesov, ktoré sa dejú v meste. Hlavný architekt má byť mediátorom tohto procesu, má hovoriť, ako sa to má celé vyvíjať v danom období. Nitra sa momentálne nachádza v zlomovom období. Prichádza tu k zmene. Mesto sa mení z poľnohospodárskeho na priemyselné centrum a z toho vyplýva širokospektrálny súhrn problémov a tém, na ktoré treba zodpovedať veľmi fundovane a poskytnúť priestor na sfunkčnenie mesta. Táto funkcia nebola obsadená šesť rokov a teraz je dôležité, akú správu vyšleme občanom.

 

Čo taký bežný občan uvidí v tom, že mesto má obsadenú pozíciu hlavného architekta?

 

.

Tých rovín je veľmi veľa. Budeme sa tu snažiť vychytávať problémy, regulovať procesy. Snažíme sa zachytiť niektoré väčšie projekty, ktoré ovplyvňujú svoje okolie, aby neboli nevhodným spôsobom dotknutí starousadlíci, ktorí tu bývajú dlhé roky. Čo znamená, aby sa nerobilo zlé meno novému projektu, dáme dokopy jedných aj druhých. Moja pozícia bude vo vyjednávacej polohe smerom k developerom. Oni hľadajú možnosť, ako tu v Nitre investovať. Mesto má zlé meno a zlý rating, potrebujeme preto zmeniť značku mesta a vybudovať proinvestičné prostredie. Vo všeobecnosti je potrebné pokúsiť sa odstrániť nedôveru na strane obyvateľov aj investorov.

 

Ľudia však vytvorenie proinvestičného prostredia vnímajú citlivo, majú pocit, že výstavba je v Nitre nekoordinovaná.

 

Tridsať rokov po zmene režimu sa toto mesto správalo antiinvestorsky. Výsledok toho je, že Nitra sa z tretieho najväčšieho mesta na Slovensku stala provinčným mestečkom v zmysle počtu obyvateľov, došlo tu k úbytku obyvateľov. Z 95-tisícového mesta pred pádom režimu sa z Nitry stalo mesto s ledva 80-tisíc ľuďmi. A to je dôsledok toho, že sa Nitra správala antiinvestorsky – nedoplnili sme mestskú štruktúru, neexistovala tu výstavba kvalitných bytových projektov. Dopustili sme rozpad mestského prostredia na vidiecke prostredie, kde rodinné domy bujnejú okolo, v okrajových častiach mesta. Dôsledok tohto vývoja je to množstvo automobilov, ktoré sa nachádzajú v centre mesta. Všetci, čo bývajú v satelitoch, dnes úplne jednoznačne používajú jedno alebo dve autá denne a každé ráno sa toto množstvo automobilov pohne smerom do centra mesta a poobede idú smerom z centra mesta domov, do satelitov. Tu sa dopustilo vyľudnenie centra mesta a centrum sme prenechali autám. Toto sa už nesmie diať. Mestá nie sú pre autá, mestá sú pre ľudí. Toto, čo sa dnes deje, sa malo diať pred desiatimi či pätnástimi rokmi. Je to ale celosvetový trend – ľudia chcú bývať v pohodlí v rodinnom domčeku, plniť si americký sen. A potom sú tu ďalšie trendy, že keď chcú využívať výhody mesta, napríklad ísť večer do divadla a dať si na terase drink, nebudú používať auto, ale pôjdu pešo, alebo mestskou dopravou. Takto to funguje vo veľkých mestách. My, keď chceme budovať zdravé mesto, musíme sa sústrediť na to, aby bolo kompaktné, musíme sa sústrediť na blokovú mestskú sústavu. Chceme dopĺňať mestskú štruktúru, ktorá sa rozpadla a dostať bývanie do mesta. Aby ľudia obývali centrum mesta a nie doňho dochádzali autom z okrajových častí.

.

 

Na to je asi ale potrebné, aby sme ľudí dostali do mestskej dopravy

 

Áno, a verejná doprava musí byť nevyhnutne kvalitná. V Nitre došlo pred rokmi k nešťastnému rozhodnutiu, že mesto nemá vlastný dopravný podnik ako ho má Bratislava, Žilina, Banská Bystrica či Prešov. Mestá sú subjekty, ktoré súťažia na trhu o kvalitného občana. Občan dostane buď kvalitné bývanie za rozumnú cenu a tiež kvalitnú dopravu, aby nemusel používať auto, alebo potom čakajme problémy súvisiace s tým, že ľudia nasadajú do áut. Existujú štúdie a výskumy, že čím bližšie býva človek k cieľom, ktoré chce dosiahnuť v rámci svojho pracovného dňa, tak nemusí používať auto. V súčasnosti je v platnosti európsky trend minimalizovať odpady, ľudia by mali minimalizovať i svoje konania a zvažovať dôsledky svojho konania. Používanie auta by mal byť jeden z tých modelov – ak človek dosiahne svoj cieľ, napríklad ofis do 5 minút, tak nebude vôbec používať svoje auto.

Nitra so svojimi satelitmi ako Šúdol, Kynek, Párovské Háje obsiahne veľké územie, ktoré má potenciál a ktoré je ideálne manažovať z hľadiska bezpečnosti, dopravy a všetkých sociálnych kontaktov. Zároveň je to ideálne mesto pre život. Poskytuje všetky sociálne kontakty, pretože človek je tvor sociálny. Vie sa dostať veľmi efektívne k vzťahom, ktoré potrebuje. Tomu sú podriadené mestské štruktúry.

 

Čo by sa malo zmeniť na štruktúre Nitry?

 

Teraz sa tu deje jeden dejinný skok, kvalitatívny skok, aký sa nestáva tak často. Stalo sa niečo, čo postupne priláka veľkú masu ľudí, ktorí chcú pracovať. Zároveň sa mení štruktúra mesta. Z poľnohospodárskeho formovania na mení na industriálne mesto, čo je znovu veľký paradox. Európa sa dnes vyvíja úplne ináč. Sme tridsať rokov v takom posune, celé Slovensko je  montážna hala. Ale stalo sa. Mesto na to nie je vôbec nachystané. Ale dostali sme sa na mapu Európy. My tu máme potenciál na mape mesta, tristo hektárov na Párovských Lúkach. Keď spravíme kruh kružidlom, zapichneme špic kružidla do veže hradu a urobíme kružnicu s polomerom po železničnú stanicu, tak skoro celé Párovské Lúky sú v tomto rádiuse kružnice kompaktného mesta. Treba začať zmysluplnú výstavbu kompaktného mesta, pretože nám vlastne chýba polovica mesta. Keď sa pozriete na mapu, tak pod hradom rastie repka, akoby sme boli niekde v Transylvánskych Alpách, a nie v meste.

 

.

Mohla by tu teda vzniknúť úplne nová časť Nitry?

 

Potenciál tu je, nová mestská časť môže mať 30-tisíc obyvateľov. V tomto území vieme vyformovať veľmi kvalitnú mestskú štvrť. Z tohto sa môže stať učebnicový príklad, ako zvládnuť plánovaný rozvoj v zmysle 21. storočia s uplatnením všetkých vedomostí, ktorými v súčasnosti disponujeme. V Európe existujú veľtrhy nehnuteľností. Vieme účinne vycestovať na mapu Európy s brožúrkami a návodom, akým spôsobom prilákať investorov, ktorí by mali záujem o takýto mestský cieľ. Mestá súčasnosti sú značky a rivali.

 

Našli by ste príklady iných miest v rámci Európy, ktoré majú takýto potenciál?

.

 

Poviem príklad z minulosti, radí sa k vizionárskym. Nitra sa procesom môže priblížiť k Barcelone. Ide pôvodne o staré gotické mesto, ktoré sa 1 800 rokov vyvíjalo na brehu mora, malo iné podmienky na rozvoj. V roku 1850, kedy začal veľký rozmach stotisícového mesta, vyhral súťaž urbanista Ildefons Cerdá, nakreslil novú Barcelonu tak, ako ju poznáme dnes, keď má dva milióny obyvateľov. Je to určitý príklad, ako by to mohlo vyzerať aj u nás v Nitre. Je to úplne najefektívnejšia možnosť, ako má mesto vyzerať- mestský blok nadimenzuje všetko – že tu bude bulvár, vnútro blok, medzipriestory- pasáže, brány, ktoré tvoria prechod. Ak to vieme reálne naštartovať, tak do 20 – 30 rokov by sa u nás mohlo toto udiať.

 

Za tie roky, čo tu chýbal hlavný architekt, sa tu nakopilo mnoho problémov. Môžete popísať, aké?

 

.

Útvar hlavného architekta som dostal úplne poddimenzovaný. Mám tu len štyroch architektov. Hardvér a softvér v žalostnom stave. Zistil som, že technická mapa, respektíve združenie pre technickú mapu, ktorého bolo mesto Nitra členom, je nefunkčné. Právomoci útvaru hlavného architekta musia vyzerať inak. Musíme obnoviť štatút záväzného stanoviska primátora, ktoré bude povinné pre stavebný úrad a ten ho musí akceptovať. Pretože my sme „vykladači“ územného plánu, a nie stavebný úrad. Nevieme vydávať účelnú územno-plánovaciu informáciu. Tam sa začína gro nedorozumení. Územný plán musí byť zosúladený a musíme dopredu odpovedať na maximum podmienok, aby investori vedeli, čo môžu robiť. Územno-plánovacia informácia nie je v stavebnom zákone presne zadefinovaná, ako má vyzerať. Musíme si to s kolegami a právnikmi zosúladiť, aby sme ju vydávali v duchu 21. storočia. Keď sem príde človek so svojím projektom, x-krát ho prerába. Povieme mu jedno, potom druhé, tretie. Nekomplikujme ľudom život zbytočne. Keď architekt projektuje vo Viedni, dostane do ruky hrubú buchlu, v ktorej má zregulované všetko. Potom presne vie, čo môže a čo nemôže.

 

Máloktorý občan Nitry vie, čo by taký územný plán mal obsahovať. A prečo by to aj bežného človeka malo zaujímať?

 

Kým nejdete vy ako občan nič stavať, realizovať, tak celý územný plán vám môže byť ukradnutý. Ak však áno, tak jasne vidíte dôsledky zlého správania mesta. Niečo sme dostali darom – to je poloha nášho mesta. Človek z diaľky vidí, aké je to nádherné mesto, ale keď príde bližšie, keď viac prenikne do vnútra mesta, tak je tým viac zdesený. Územný plán má byť návod na vytváranie kvalitného životného prostredia a týka sa každého. Máme aktualizovať dáta a vyjednávať s majiteľmi a pýtať sa, aké sú ich potreby. Musíme byť mediátormi týchto procesov. Veď len napríklad Klokočina a Chrenová sú dôsledok nezvládnutého rastu v období socializmu, keď boli preferované monofunkčné zóny, ktoré neposkytujú žiadne služby. Cieľom bola iba výstavba sídlisk. Nijaké pracovné príležitosti, aby človek v šľapkách zbehol z domu do práce a po práci opäť v šľapkách išiel dole nakúpiť. Takisto potrebujeme aktualizovať dáta, aby sme boli účinní v zmysle služby občanovi a vytvárali efektívny podklad pre nový územný plán. Ten bude vrcholom celého môjho snaženia o vytvorenie kvalitného životného prostredia, ale k tomu vedie hromada postupných krokov.

 

Nitra je krajské mesto, ktoré chce mať konečne svoju perspektívu

.

 

Momentálne sa nachádzame v turbulentnej dobe, kedy sa Nitra môže zaradiť medzi takzvané Growing cities. Skokovo sa môžeme posunúť na novú kvalitatívnu úroveň. Musíme sa však vysporiadať s mnohými výzvami, pred ktoré sme boli postavení. My (politológ, architekt, kultúrny nadšenec a občiansky aktivista) sme tu v roku 2002 usporiadali konferenciu s jemne provokatívnym názvom Nitra mesto bez ambícií (?). Bola to konferencia, kde sme otvorili množstvo tém – jedna z nich bola, akým smerom sa bude Nitra uberať, keď príde k takému skoku, že tu vyrastie strategický park. Pretože také veci sa dejú. To bolo pred sedemnástimi rokmi a vtedy v Nitre o priemyselnom parku nikto nechyroval. Dnes sme v roku 2019, vyrástol nám tu znenazdajky a úplne autisticky strategický park a našiel nás absolútne nepripravených. Vygeneroval nám množstvo problémov, predovšetkým dopravných. V tomto meste bola vybudovaná za 30 rokov jedna cesta. Akútne potrebujeme vyriešiť dopravnú koncepciu – nie je možné, aby krajské mesto malo jednu hlavnú križovatku, kam zákonite príde každé auto. Nutne potrebujeme most na Priemyselnej ulici, odklonenie dopravy do Krškán pred mostom Akademická a mimoúrovňovú križovatku na južný obchvat v priestore za výstaviskom Agrokomplex. Nech nám štát dá peniaze, keď nám tu vyrobil dopravný mega problém.

 

A čo Jaguar? Tá najväčšia investícia v Európe, ako sa o nej písalo

Na snímke Viktor Šabík

O to práve ide, pretože keď príde brexit, Briti nemajú na starom kontinente nikde inde fabriku, iba u nás. Na to budú naviazané ďalšie investície. Podľa výpočtov britských expertov tu chýba 500 miliónov eur na investície do všetkého toho, ako má moderné mesto vyzerať. My sa musíme orientovať na tých, čo tu nechcú vytvárať plechové škatule, ale fakt sa posunúť niekam. Vytvárať aj pridanú hodnotu, nielen výrobu, ale aj výskum a vývoj. To nám môže priniesť kvalitatívny skok v budovaní značky mesta.

 

Budovanie značky mesta – v tom je skrytých mnoho tém, čo všetko by to malo obsahovať?

.

 

Podľa mňa ide o to, kam sa chceme uberať, odkiaľ kráčame a kam ideme, kde sa chceme ocitnúť a koho chceme tou synergiou prilákať. Tá synergia by mala byť komunikovaná jednoducho. Je tu aj niečo staré, sme matkou miest, i keď to tak nevyzerá, veď je tu iba pár cirkevných pamiatok. Tu turista nemá dôvod prečo prespať. My musíme vedieť, kade sa to súčasné mesto do budúcna má uberať, dať jasný signál, že vieme kto sme a kam sa chceme uberať. Čo ponúkame, akú víziu. Je tu napríklad 30-tisíc študentov. Mali by mať nejaký dôvod zostať tu aj po skončení štúdia. Treba vyslať aj k nim signál, aby tu zostali.

 

Tých 500 miliónov investičného dlhu Nitre, o ktorých ste hovorili – veď to je šialená suma…

 

To je šialená suma, ale presne taká nám chýba v takých veciach, ako sú kultúrne ustanovizne, ako tráviť voľný čas zmysluplne. Keď prídete do Viedne, človek tam má čo robiť aj mesiac.

 

.

Kultúra je ale nejaká nadstavba…

 

Kultúra nie je nadstavba. Kultúra je úplne kľúčová vec. Keď počas druhej svetovej vojny chceli Briti znížiť rozpočet na kultúru, Churchill sa opýtal: „Načo máme teda viesť vojnu, keď nepotrebujeme kultúru?“ Kultúra a kreatívny priemysel sú jedna z dôležitých súčastí života krajiny, a teda aj mesta. Za kultúrou sa v súčasnosti cestuje. Je to z  hľadiska cestovného ruchu dôležitá vec a je to rovnocenná súčasť ekonomiky krajín.

 

Spomínali ste pár cirkevných pamiatok. No čo ostatné budovy v Nitre, ako by ste ich zhodnotili?

 

Tu nie je ani jedna administratívna budova „áčková“ – v zmysle energetickej náročnosti, architektonickej kvality prostredia, ktoré okolo seba vytvára. Keď chceme mať hráča typu Hewlett Packard, aby tu zamestnával tisíc informatikov, tak štatisticky úspešné mesto v tomto smere je Bratislava, Praha alebo Londýn. V Nitre nemajú priestorové možnosti. Nutne potrebujeme zvyšovať rating nášho mesta, jeho vizuálnu atraktivitu, krásu. Skrátka nastaviť latku vysoko.

.

 

Je Bratislava blízko alebo ďaleko?  

 

Bratislava je tak akurát. Aj toto je dôvod, prečo som sa z Bratislavy vrátil naspať do Nitry. Trnava je trochu menšia ako Nitra, a je to úspešný príbeh. Napriek tomu, že je tak blízko pri Bratislave, oveľa úspešnejšie napreduje ako Nitra. V období, keď na Slovensku začali vznikať prvé šopingy, tak Tesco urobilo prvý hypermarket v Nitre, ešte v roku 1999. Mali vyrátané, že je to spádová oblasť pre milión obyvateľov. My sme metropola pre celé západné Slovensko a mali by sme sa tak začať aj správať. Nechovajme sa ako malé mesto, buďme sebavedomí. Keď v Nitre povieme, idem do mesta, tak mám na mysli dve ulice – od Tatry cez pešiu zónu po divadlo a kúsok Kupeckej. Keď som na Štúrovej už nie som v meste? Keď som pri Mlynoch, tiež už nie som v meste? Toto treba meniť, nastavenie v hlave.

 

A čo námestie? Sú naň rôzne názory, mnohým sa nepáči

 

.

Pretože my námestie nemáme. Ani jedno námestie, ktoré je v Nitre, nie je námestie. Ani Župné námestie nie je, ani Svätoplukovo námestie, ani Pribinovo námestie. Tam sa nič nedeje v parteri. Námestie musí byť jasne ohraničené a musí sa niečo diať v parteri. Ja na tom trvám, pretože mestá sa tak stavajú, že vytvoríme si priestor, okolo ktorého sa niečo deje. Krásny príklad námestia je žilinské Mariánske námestie. Je to nejaký priestor, okolo ktorého sa niečo vždy musí diať. Toto je jedna čiastka z tých 500 miliónov. Takých 40, 60 miliónov investujeme a budeme mať pekné námestie. V tejto časti by sa mali nachádzať poriadna knižnica, poriadne múzeum a poriadna galéria s moderným umením, to nám v Nitre chýba, aby to žilo ľuďmi celodenne. Ďalej by tam mali byť priestory formou mestskej pasáže pre služby, obchod a predovšetkým byty, aby to tam celodenne žilo. Keď si dáme na prízemie nejakú kaviareň a urobíme tam knižnicu pre umenie a architektúru, a nech je to aj do večera do 20. hodiny otvorené a nech sa tam ľudia stretávajú. V súčasnosti jediný priestor v Nitre, ktorý má potenciál byť námestím, je Mestská tržnica.

 

A čo sa s tým dá reálne spraviť?

 

Mali by sme začať zadefinovávať, aká veľkosť hlavného námestia by nám stačila. Budeme sa s tým priestorom hrať. Nech to tam žije, ľudia nech sa vidia, spoznávajú. Ideme urobiť workshop formou participácie s obyvateľmi a urobiť si priestor centra mesta obývateľnejším. Začnem približovať obyvateľom víziu, že si to námestie môžeme spolu vybudovať. Je to veľmi dôležité. Dlhodobo sa tu vytváral zlý obraz, že si zastaviame výhľad na hrad. To je nezmysel, aj historicky. Z Hlavného námestia v Nitre na hradnú vežu vidno nebolo. Človek mohol vidieť z priestoru pred Mestským domom vežu františkánskeho kostola a z námestia seminár a Zobor. Mestá sa nestavajú kvôli výhľadom, ale preto, že ľudia zdieľajú nejakú ideu, majú spoločné osudy, spoločné zážitky.

.

Dostal som mandát na rokovanie s dekanom Fakulty záhradníctva a krajinného inžinierstva. Radnica bude partnerom fakulty a študenti budú robiť intervencie do verejného priestoru formou spolupráce mesta s  FZKI. Študenti budú mať  možnosť realizovať svoje projekty a pomôcť dotvárať jeho atmosféru.

Dôležitá je spolupráca s festivalom Divadelná Nitra alebo inými ustanovizňami, ktoré majú záujem na tom, aby sa na námestí niečo dialo. Vidíme, že ľudia tam chcú chodiť. To vidno, že ľudia tam chodia počas festivalu Divadelná Nitra a aj vtedy, keď je tam vytvorený priestor s drevenými domčekmi vianočného mestečka. Ľudia tam chcú chodiť, keď tam nefúka, keď tam môžu behať deti a rodičia sa o ne nemusia báť. My sa budeme snažiť do tohto priestoru vnášať nejaké modelové situácie, aké veci tam môžu nastať pri rôznych príležitostiach, nielen počas trhov, keď sú tam stánky vianočného mestečka. Aj vianočné trhy chceme presunúť do širšieho centra.

Nové námestie by mohlo vzniknúť v priestore pred hotelom Tatra. Palárikovu ulicu vieme uzavrieť. Je to náš pozemok. Je možnosť spraviť tam veľmi krásnu pešiu zónu – stromy, lavice, cyklotrasu, so zmiešaným pohybom automobilov a chodcov. Aj takto to regulovať. Dalo by sa tam prísť autom a odparkovať. V celom priestore od Tatry  po Králika by malo byť 20 % územia určeného pre autá a 80 % pre pešiakov. Len treba naštartovať procesy na vytvorenie tohto mestského priestoru a po dokončení Orbisu tu mať krásny, reprezentatívny verejný priestor.?

 

Henrich Varga, Tomáš Holúbek, Ľudmila Synaková

 

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Marek Brna

Miroslav Urban

Dušan Hirjak

Gustáv Murín

Ivan Štubňa

Ladislav Kubík

.
.
.

Koso pre HS o ETS-2: Ľudia ani netušia, aká pohroma sa na nich valí

Téma ETS-2 sa na istý čas objavila aj v našom verejnom priestore, no potom, ako sa EK rozhodla začiatok jej…

10. 12. 2025 | Rozhovory | 16 min. čítania | 0 komentárov

.

Rusko odpovedalo Zelenskému na návrh vyhlásiť “energetické prímerie”

Hovorca Kremľa Dmitrij Peskov vyhlásil, že Rusko „pracuje na mieri na Ukrajine, nie na prímerí“

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Fero Joke nie je len príbeh obťažovania, ale hlavne mediálnej manipulácie

Influencer sa na druhý deň od zverenenia šokujúceho videa síce kajal, ale zaráža prístup mainstreamu a expertov na lov lží…

10. 12. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov

Na Hlavnej stanici v Bratislave sa vykoľajil vlak, k zraneniam nedošlo

Na Hlavnej stanici v Bratislave sa v stredu vykoľajil vlak súkromného dopravcu Leo Express. Pre TASR to potvrdil jeho hovorca…

10. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

Čo znamená vyhlásenie Zelenského o pripravenosti na voľby počas vojny?

Zelenskyj v odpovedi na výzvu Trumpa usporiadať voľby vyhlásil, že je pripravený tak urobiť aj počas vojny

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
.

Dovolíme NEST-u a Gerulate, aby v ére DSA určovali hranice povoleného názoru?

Necháme v ére DSA rozhodovať NEST a Gerulatu, čo je „hnev“?

10. 12. 2025 | Komentáre | 7 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Komentáre | 7 min. čítania | 0 komentárov

Reálne kroky Donalda Trumpa pre ukončenie vojny na Ukrajine mierovou dohodou

Politické rozhodnutia  45. a následne 47. prezidenta USA Donalda Trumpa potvrdzujú môj názor, že pre geopolitický vývoj vo svete je…

10. 12. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov

Môžu ešte Briti prehovoriť nahlas o tom, že sú kresťanskou krajinou?

Britský učiteľ si dovolil napomenúť študenta s migračným pôvodom, ktorý v škole vykonával tradičný moslimský rituál, a upozornil ho, že „Británia je ešte…

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Začal sa boj o medzinárodné impérium: Kto kúpi Lukoil?

Ruská spoločnosť Lukoil má do 13. decembra čas na rokovania o predaji väčšiny svojich medzinárodných aktív. Medzi svetovými ropnými spoločnosťami…

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
.

Herodotos Dejiny

Herodotove Dejiny predstavujú prvé zachované historiografické dielo európskej kultúry. Knihu nájdete TU

10. 12. 2025 | Kultúra | 1 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Kultúra | 1 min. čítania | 0 komentárov

EÚ rozhodla o povinnej solidarite pri prerozdeľovaní migrantov. Generál reaguje: „No nie je to krásne?!“

Európska únia na zasadnutí ministrov vnútra rozhodla o tzv. “….povinnej solidarite …” pri prerozdeľovaní žiadateľov o azyl. „Dočkali sme sa… No…

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

“Teenageri sa stanú pokusnými králikmi”

Austrália ako prvá krajina na svete zakazuje deťom do 16 rokov prístup na TikTok, Instagram a iné sociálne siete

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Nebezpečenstvo ideologického ovládnutia súdnej moci v demokratickej spoločnosti

Nebezpečenstvo ideologického ovládnutia súdnej moci v demokratickej spoločnosti a právny štát ako nástroj ideologického centralizmu

10. 12. 2025 | Z domova | 8 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Z domova | 8 min. čítania | 0 komentárov
.

Automobilky sú brzdou roka, október potvrdil najhlbší prepad výroby za takmer dva roky

Slovenský priemysel vstupuje do záverečných mesiacov roka v citeľne zhoršenej kondícii. Októbrové dáta Štatistického úradu ukázali návrat k poklesu a…

10. 12. 2025 | Ekonomika | 3 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Ekonomika | 3 min. čítania | 0 komentárov

Najvplyvnejší muž v Európe si myslí, že Európa je plná lúzrov

Najdôležitejší európsky politik podľa popredných európskych novinárov a vplyvných osobnosti z POLITICO v rámci hodnotenia, ktoré prebieha posledných desať rokov, nielen…

10. 12. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov

Na stretnutí ministrov financií krajín G7 USA a Japonsko dali najavo, že nebudú môcť financovať Ukrajinu podľa schémy navrhnutej EÚ

Na stretnutí ministrov financií krajín G7 USA a Japonsko dali najavo, že nebudú môcť financovať Ukrajinu podľa schémy navrhnutej EÚ

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Odvolaný krajský prokurátor Tomáš Balogh sa ešte nevzdáva, zároveň kritizuje ÚOO

Odvolaný žilinský krajský prokurátor Tomáš Balogh využije všetky dostupné prostriedky umožňujúce preskúmanie rozhodnutia generálneho prokurátora Maroša Žilinku o jeho odvolaní…

10. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

To najdôležitejšie z Ukrajiny

V  tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

10. 12. 2025 | Aktualizované 10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Aktualizované 10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Zelenskyj sa na návšteve v Ríme zalíškal pápežovi aj Meloniovej

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj včera navštívil Rím, kde sa stretol s pápežom Levom XIV. a talianskou premiérkou Giorgiou Meloniovou. Zopakoval…

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Európsky parlament dospel k dohode v oblasti klimatickej politiky. ETS2 odložené o rok

Včera neskoro večer dospel Európsky parlament k dohode v oblasti klimatickej politiky bloku. Členské štáty EÚ sa dohodli na znížení emisií do…

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Návrh z dielne ministra financií nateraz neprešiel. Strana Vidieka: Zachránili sme obecné sociálne podniky

Návrh z dielne ministra financií Ladislava Kamenického na zvýšenie DPH pre sociálne podniky z 5 na 19% sa teraz nekoná.…

10. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

Európa žiada viac žien do vysokých funkcií

Šéfka Európskej centrálnej banky apeluje na členské štáty, aby nominovali do výkonných funkcií ženy

10. 12. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov

Habemus babam…

Tak to Petr Pavel stihne takřka na den ve stejném termínu jako Zeman. Vláda bude jmenována v pondělí patnáctého prosince.…

10. 12. 2025 | Česky | 5 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Česky | 5 min. čítania | 0 komentárov

Zásadná zmena. Zelenskyj vyhlásil, že je pripravený usporiadať voľby počas vojny

„Som pripravený na voľby. Zajtra budem na Ukrajine a čakám na návrhy od partnerov, čakám na návrhy od našich poslancov…

09. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
09. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Propaganda v predškolskom veku: až 41 % detských programov Netflixu obsahuje LGBT témy

Detská televízia je zaplavená LGBT témami a Netflix vedie tento trend, mávajúc dúhovou vlajkou priamo vo vašej obývačke. Informuje o…

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

.

Ukrajinská prestupová a dopingová katastrofa Mudryk s ďalším porušením pravidiel a zákazom

Hviezda anglickej Chelsea Michajlo Mudryk už dlhšie čelí štvorročnému zákazu činnosti po pozitívnom teste na zakázané medikamenty Najnovšie však 24-ročný…

10. 12. 2025 | 0 komentárov

Fero Joke obvinený zo sexuálneho obťažovania. Komik reaguje

Dvojica českých mužov obvinila slovenského komika zo sexuálneho obťažovania

09. 12. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov
09. 12. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov

Ak zvíťazí strana Tisza, Maďarsku hrozí masová migrácia

Kým Maďarsko už desať rokov chráni hranice Európy a minulo na to stovky miliárd forintov, bruselskí byrokrati by podporu poskytli…

10. 12. 2025 | 0 komentárov

Dostupné bývanie pre mladé rodiny. Žiadosť o podporu Štátneho fondu rozvoja bývania môžete podať od 15. januára 2026

Záujem mladých o vlastné bývanie narastá, no rast cien nehnuteľností, inflácia a vyššie úroky spôsobujú, že mnohí zostávajú bývať u…

10. 12. 2025 | Ekonomika | PR článok | 1 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Ekonomika | PR článok | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Realizácia opravy cestných mostov formou projektu verejno-súkromného partnerstva by stála štát zhruba o miliardu eur viac, ako keby zintenzívnil ich opravu tradičným spôsobom. Navyše by to vyriešilo opravu iba tretiny mostov na cestách prvej triedy. Progresívne Slovensko na tlačovej besede v stredu kritizovalo zámer Ministerstva dopravy SR opraviť mosty cez PPP, pričom tento projekt označilo za predraženú polovičatú pascu.

11:51

Prevažná časť konkrétnych úloh k Bytovej politike SR do roku 2030, termínovaných do roku 2025, bola splnená. Naďalej však pretrvávajú prekážky, ktoré bránia efektívnejšiemu rozvoju bývania v SR. Na národnej úrovni bol najväčší posun zaznamenaný v stavebnom práve, výzvou do budúcnosti je postupná implementácia nového Stavebného zákona, ako aj zákona o územnom plánovaní. Konštatuje to Ministerstvo dopravy SR v Správe o plnení úloh Bytovej politiky Slovenskej republiky do roku 2030 a návrhu na jej aktualizáciu, ktorú v stredu schválila vláda.

11:30

.

Hancko skóroval v Lige majstrov. Atlético Madrid po výhre 3:2 s PSV poskočilo na 7. miesto

Slovenský reprezentačný obranca David Hancko v utorok strelil svoj tretí gól v kariére v Lige majstrov pri víťazstve Atlética Madrid…

10. 12. 2025 | 0 komentárov

Szijjártó v Moskve potvrdil sťahovanie prevádzkovateľa plynovodu Turkish Stream do Maďarska

Prevádzkovateľ plynovodu Turkish Stream, spoločnosť South Stream Transport , ktorá je holandskou dcérou ruského koncernu Gazprom, presunie svoje sídlo z…

09. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
09. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Zélandia: Nový kontinent, ktorý mení naše chápanie Zeme?

Zélandia je kontinent, ktorý odborníci často označujú ako „nový kontinent“, a jeho príbeh zásadne mení spôsob, akým vnímame geologické usporiadanie…

10. 12. 2025 | 0 komentárov

Energochaos? Pozreli sme sa na faktický stav veci

V pondelok mali byť spustené informačné kanály k energopomoci. Avšak…

09. 12. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
09. 12. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










USA a Izrael sú v konflikte kvôli odpočúvaniu na americkej základni

Izrael, 9.decembra 2025 - Na spoločnej americko-izraelskej základni v blízkosti sektora Gaza vznikol vážny konflikt kvôli konaniu izraelských špeciálnych služieb.…

10. 12. 2025 | 0 komentárov

Môže Zelenskyj zmeniť svoj postoj k stiahnutiu vojsk z Donbasu?

Včera Zelenskyj priamo odmietol stiahnutie vojsk z Donbasu

09. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
09. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Marek Brna

Miroslav Urban

Dušan Hirjak

Gustáv Murín

Ivan Štubňa

Ladislav Kubík

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov