Paríž 6. februára 2017 (TASR/HSP/Foto:TASR/AP-Matt Rourke)
Francúzski novinári sa spojili s americkými internetovými spoločnosťami Google a Facebook, aby spoločne bojovali proti propagande a dezinformáciám na internete. Ide o iniciatívu podobnú projektom, aké sa už realizujú v USA i Nemecku.
Do projektu sa zapája osem francúzskych médií: denník Le Monde, tlačová agentúra AFP, televízia BFM-TV, webový portál Franceinfo, spoločnosť France Médias Monde, denníky L’Express a Libération a 20 Minutes.
Cieľom dohody je obmedziť šírenie falošných správ na sociálnych sieťach. K dohode o spolupráci s Facebookom a Googlom došlo v čase, keď sa vo Francúzsku rozbieha kampaň pred prezidentskými voľbami, ako aj na základe skúseností z nedávnej predvolebnej kampane v USA, počas ktorej sa na internete šírilo mnoho falošných informácií.
Overovanie bude fungovať tak, že ak používateľ Facebooku objaví informáciu, ktorá podľa jeho názoru nemusí byť pravdivá, bude mať možnosť zaslať ju na portál, cez ktorý sa dostane k partnerským médiám, a tie ju následne preveria.
Ak dve médiá potvrdia, že obsah čitateľom spochybnenej správy je nepravdivý a dajú k dispozícii aj link k článku, ktorý ich zistenie potvrdzuje, pri danej správe na FB sa objaví značka, že dvaja “fact-checkeri” spochybnili vierohodnosť obsahu správy.
Redakcia denníka Le Monde v reakcii uviedla, že toto partnerstvo s internetovými spoločnosťami vyvolalo u médií viacero pochybností, avšak “vyhral pragmatizmus”. Prvú bilanciu výsledkov by mali zverejniť po dvoch mesiacoch testovania.
Problém tohoto podniku je však práve v tom, že najväčšími producentmi fake news sú práve mainstreamové média, teda tie, ktoré majú rozhodovať o tom, ktorá správa je a ktorá nie je klamlivá. Trump napríklad ako fake news označil spravodajstvo CNN a vie prečo. Klamstva a lži, ktoré prinášajú mainstreamové média sú už tak očividné, ich jednostrannosť a neobjektívnosť tak do oči bijúca, že sa to nedá odignorovať.
Vzniká tak zaujímavá situácia, keď najväčší producenti fake news, budú ostatných, ktorí prinesú pravdivé informácie cenzurovať a určovať čo je a čo nie je pravda. Sociálne siete sa týmto zapojili do cenzúry spravodajstva a pridali sa na stranu potláčateľov slobody slova. Bude zaujímavé sledovať čo táto aktivita prinesie a ako na ňu zareagujú