Brusel 5. septembra (TASR) – Európska komisia začala dnes iniciatívu s cieľom podporiť uznávanie zručností a kompetencií získaných mimo školy alebo univerzity. Iniciatíva EK sa koná v rámci stratégie vytvárania nových pracovných miest a hospodárskeho rastu.
Návrh komisie sa zameriava na zvýšenie pracovných príležitostí, najmä pre mladých nezamestnaných a pre osoby s nedostatočnými formálnymi kvalifikáciami, ako sú starší nízkokvalifikovaní pracovníci. Usiluje sa takisto zvýšiť prístup k vyššiemu vzdelaniu, najmä pre dospelých študentov.
"Naším cieľom je, aby všetci občania mohli na zvýšenie svojich zručností a svojej zamestnateľnosti využívať prostredníctvom skupín občianskej spoločnosti alebo cez internet vzdelávacie možnosti, ktoré sú k dispozícii na pracovisku," povedala eurokomisárka pre vzdelávanie, kultúru, viacjazyčnosť a mládež Andrulla Vasiliová.
Prostredníctvom tohto odporúčania EK nalieha na členské štáty, aby do roku 2015 zriadili vnútroštátne systémy na validáciu neformálneho a informálneho vzdelávania. To by umožnilo občanom získať úplnú alebo čiastočnú kvalifikáciu na základe zručností a kompetencií nadobudnutých mimo formálneho vzdelávania.
"Neformálne vzdelávanie" sa podľa EK uskutočňuje vo formálnom vzdelávacom prostredí (kurzy, workshopy, konferencie, semináre) a vo všeobecnosti nevedie k získaniu kvalifikácie alebo diplomu.
"Informálne vzdelávanie" sa uskutočňuje na rôznych miestach, napríklad doma, v práci či v združeniach, a prostredníctvom každodennej komunikácie medzi ľuďmi; zahŕňa jazykové vzdelávanie, kultúrne normy a spôsoby.
Komplexný systém na validáciu neformálneho a informálneho vzdelávania má v súčasnosti iba Fínsko, Francúzsko, Holandsko a Luxembursko.
V návrhu komisie týkajúcom sa nového programu Erasmus pre všetkých na roky 2014-20 sa predpokladá financovanie všetkých sektorov vzdelávania vrátane škôl, vzdelávania dospelých, vysokoškolského vzdelávania, odborného vzdelávania a prípravy, ako aj neformálneho a informálneho vzdelávania.
O návrhu komisie bude rokovať Rada EÚ a 23.–24. novembra by ho mali prijať ministri školstva a mládeže.