Bratislava 1. augusta 2019 (TASR/HSP/Foto:SITA-Branislav Bibel)
Hoci sa záujem zahraničných cestovných agentúr o Slovensko zvyšuje, čo vidieť aj na rastúcich počtoch ubytovaných turistov, stále máme rezervy v ponúkaných službách, programe, ktorý dokážeme turistom pripraviť, a viac sa dá robiť aj v oblasti propagácie slovenských destinácií na internete. V diskusii na Tablet TV to konštatoval minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd)
„Nebol by som rád, keby sme sa koncentrovali iba na tri hlavné destinácie, Bratislavu, Košice a Vysoké Tatry. Bratislava má výhodu aj nevýhodu v tom, že sem na jeden deň prichádzajú z Viedne turisti z Ázie. Práve programom potrebujeme turistov upútať natoľko, aby tu aj prespali. Máme Dunaj, treba ho využiť,“ poznamenal. Ak zahraničný turista zavíta na Slovensko a tu mu ukážeme kultúrne pamiatky, ponúkneme výlet na konskom povoze či na lodi a potom gurmánsku večeru s vínom, bude mať podľa Érseka tendenciu ostať u nás dlhšie, a prípadne sa vrátiť.
Naopak, ak ho v prvej reštaurácii čašník privíta chladne či amatérsky, odíde a viac sa nevráti. „Vo Vysokých Tatrách zasa porovnávate, koľko by vás vyšla lyžovačka v Alpách v porovnaní s Tatrami a na akej úrovni sú služby,“ upozornil na to Érsek.
Potenciál Slovenska v oblasti turistického ruchu je podľa neho vysoký. „Slovensko má svoje danosti, na juhu sú termálne vody, stred Slovenska je ideálny na turistické chodníky a cyklotrasy po horách a máme aj veľhory vhodné na všetky zimné lyžiarske aktivity. A som rád, že Slovensko je bezpečná krajina,“ povedal Érsek. „Začínajú sa nami vážnejšie zapodievať aj zahraničné agentúry, lebo sme krajina v strede Európy, ktorá obsahuje všetko,“ dodal s tým, že počet turistov oproti minulému roku vrástol v prvom štvrťroku 2019 približne o desatinu.
Turistický ruch minister prirovnáva k priemyslu, ktorý vytvára pracovné miesta a prináša zdroje pre štátny rozpočet. Ako každý priemysel si však vyžaduje podporu a investície. „Na základe projektov, ktoré podávajú na ministerstvo dopravy, dostanú regióny finančné prostriedky.
Môžu ich použiť na propagáciu alebo na budovanie cyklochodníkov, ony samy si zvážia, čo potrebujú. Oblastné a krajské organizácie cestovného ruchu dostali 6,4 milióna eur, teda o 700.000 eur viac ako minulý rok. Už tie peniaze od nás dostali, majú ich v sezóne, keď ich môžu použiť, teda nedostanú ich napríklad v novembri, keď už s nimi nemôžu narábať,“ spresnil Érsek.
Ministerstvo podľa neho prezentuje slovenský turistický ruch na zahraničných výstavách a inzeruje ho v médiách, pričom stále väčší dôraz dáva na reklamu v internetovom priestore a na sociálnych sieťach. Za dôležitú súčasť propagácie považuje Érsek podporu špičkových športovcov.
„Finančne sme podporili majstrovstvá sveta v hokeji. Využívame aj lyžiarku Peťu Vlhovú, ktorá s nami má zmluvu a propaguje Slovensko,“ povedal. „Šport pozerá každý. Bude olympiáda v roku 2020 v Tokiu. Nie je nám ľahostajné, či sa tam dostane propagácia Slovenska. Už som to otvoril aj na vláde, že tam chceme ísť šíriť dobré meno slovenského cestovného ruchu. Podporíme aj športovcov, ktorí sa už na olympijské hry kvalifikovali. Je to väčšia reklama, ako keby sme si ju mali zaplatiť priamo v médiách. Aj keď aj to robíme,“ dodal.
Zároveň priznal, že táto stratégia má ešte jeden rozmer. „Samozrejme, chceme tým športovcom aj pomôcť. Ich náklady na prípravu na olympiádu alebo majstrovstvá sveta nie sú malé. Ako bývalý vrcholový tréner viem, čo tieto náklady zahŕňajú. Jedného špičkového pretekára dnes sprevádza jeden mikrobus odborníkov od fyzioterapeutov až po regeneráciu. Teda aj my pomôžeme, ale oni toho svojej republike vrátia naspäť omnoho viac,“ konštatoval.
V domácom cestovnom ruchu môžu podľa neho tento rok pomôcť aj rekreačné poukazy. „Máme skúsenosti z Maďarska a ďalších krajín, ktoré tieto poukážky majú. Ale uvidíme ku koncu roka, keď sa to bude celé vyhodnocovať. Lebo občania len teraz nastupujú na dovolenky,“ povedal. Dodal, že pre štát má táto politika aj druhú stranu mince.
„Máme štátne podniky, kde máme svojich zamestnancov, na ktorých sa vzťahuje tento zákon. Musíme teda získať finančné prostriedky, aby sme im to mohli preplatiť. Ale keď budú tráviť dovolenku na Slovensku, peniaze by sa nejakým spôsobom do štátneho rozpočtu mali vrátiť. Sú to spojené nádoby. A myslím si, že je to dobrý podnet na to, aby ľudia začali objavovať možnosti rekreácie na Slovensku,“ uzavrel Érsek.