Trend smerujúci k rozšírenejšiemu využívaniu elektrickej energie v automobilizme ohrozuje nielen v Nemecku stovky tisíc pracovných miest súvisiacich s výrobou spaľovacích motorov. Vývoj však ponúka aj niekoľko príležitostí.
Pred niekoľkými mesiacmi sa manažéri a zamestnanci v automobilovom priemysle vyjadrili, že priemysel sa musí vyrovnať s tým, že elektromobilita môže stať veľké množstvo pracovných miest. Odôvodnili to skutočnosťou, že elektrické autá nevyžadujú zložité motory s katalyzátormi alebo úpravou výfukových plynov alebo drahé prevodovky. Výsledkom je, že vývoj a výroba si vyžadujú menej zamestnancov. Manfred Schoch, predseda predstavenstva spoločnosti BMW, uviedol: “Osemvalcový motor má 1200 súčiastok, ktoré musia byť namontované, elektromotor iba 17.”
Len pred niekoľkými mesiacmi priniesla štúdia VDA (Verband der Automobilindustrie) ponurý obraz. Ak sa stane realitou, že do roku 2030 sa budú môcť predávať len takzvané „bezemisné vozidlá“, priamo alebo nepriamo by to malo dopad na približne 900 000 pracovných miest v priemysle. VDA si myslí, že v ohrození je priamo až 436 000 pracovných miest – najmä pre malých a stredných dodávateľov.
Kancelárka Angela Merkelová tiež v lete tohto roka vykreslila ponurý obraz o budúcnosti hlavného nemeckého priemyslu. Všetky zainteresované strany predpokladali, že automobilový priemysel neprežije v súčasnej podobe. Všetky dotknuté krajiny by sa mali pripraviť na podporu a kompenzáciu reštrukturalizácie v nadchádzajúcich rokoch. Posúdenie budúcnosti Merkelovej vyvrcholilo tým, že Nemecko v tomto kľúčovom odvetví stratilo konkurenčnú výhodu.
Na rozdiel od analýzy VDA nedávno zverejnená štúdia ECF (European Climate Foundation) konštatuje, že elektrická mobilita by mohla do roku 2030 vytvoriť celkovo 145 000 nových pracovných miest. Novú štúdiu, pri ktorej tiež spolupracovali s poprednými výrobcami automobilov a odbormi, pripravili britskí ekonómovia zo spoločnosti Cambridge Econometrics.
Podľa Christopha Wolffa z Európskej nadácie pre klímu, jeho inštitút nielen preskúmal dôsledky zmeny pre automobilový priemysel. “Tiež sme vzali do úvahy to, čo sa deje v iných priemyselných odvetviach.” Očakáva sa, že prechod na elektromobily predovšetkým posilní odvetvie služieb a energetiky. Koniec koncov, elektrické vozidlá by „spaľovali“ elektrinu namiesto dovážaného benzínu a nafty.
Práve v tomto prípade vzniká otázka, ako bude možné prevádzkovať milióny elektrických vozidiel s elektrickou energiou vyrábanou v Nemecku. Pozorovatelia predpokladajú, že dodatočne požadované množstvo elektriny by sa malo nakupovať zo zahraničia.
Hoci vývoj a výroba pohonov a iných technológií vozidiel by mala viesť k zníženiu počtu pracovných miest, vytvorenie a údržba potrebnej novej infraštruktúry si vyžaduje nábor väčšieho počtu zamestnancov. Navyše nová technológia bude tiež vyžadovať väčšie úsilie priemyslu v oblasti odbornej prípravy a ďalšieho vzdelávania kvalifikovaných pracovníkov. Existujúce kvalifikácie by sa museli výrazne rozšíriť z hľadiska kompetencií v oblasti elektriky/elektroniky.
Očakáva sa, že elektromobily povedú k vytvoreniu nových pracovných miest v odvetví stavebníctva alebo v sektore služieb. Ďalšie oblasti hospodárstva by mohli mať úžitok zo zníženia nákladov na dovoz ropy. Analýza ďalej tvrdí, že zmenšujúci sa dopyt po benzíne a nafty v roku 2030 prinesie úsporu nákladov na palivo medzi 58 až 83 miliárd eur ročne.