Bratislava 13. októbra 2023 (HSP/Foto:Facebook)
Voľby prebehli, karty sú rozdané. Stále ale nie je známe, kto obsadí jednotlivé ministerstvá. Juraj Draxler sa rozhodol odpovedať na otázky, prečo nejde na ministerstvo školstva
“Dôvody sú veľmi jednoduché a dával som ich najavo už pred voľbami – ak sa školstvo má robiť poriadne, vyžaduje si to pomerne širokú politickú podporu a stabilné politické podmienky. Politická sféra má ale skôr názor, že školstvo je proste príliš ťažko riešiteľné. Ak v ňom začnete robiť reálne zmeny, vyvolá to príliš veľa diskusií, do nich sa začne zapájať čoraz viac “odborníkov”, aktivistov a podobne a končí to politickým chaosom. A úprimne, aj ja som v predvolebných rozhovoroch varoval, že situácia je, bohužiaľ, takáto,” vysvetľuje Draxler na sociálnej sieti.
Draxler priznáva, že aj preto má dnes vytýčenú úplne inú budúcu oblasť pôsobenia.
Je čas na potrebné zmeny v školstve?
“Samozrejme, v určitom zmysle politický chaos ostatných rokov vytvára priestor na to, aby sa teraz rýchlo rozbehli zmeny v školstve, vrátane niektorých menej populárnych. Akékoľvek protesty by verejnosť ignorovala, pretože je unavená politikou. Zjednodušene povedané, dnes by ste mohli zo dňa na deň zrušiť polovicu vysokých škôl a prešlo by vám to (ale to hovorím naozaj ako zjednodušenie, nie je to vôbec to hlavné, čo školstvo potrebuje a takéto reči sú skôr barlička ľudí, ktorí reálne nevedia, čo s tými vysokými školami robiť),” pokračuje Draxler.
Zároveň ale dodáva, že táto situácia nebude trvať večne, navyše do školstva a vedy by bolo treba dostať viac peňazí, pričom vzhľadom na všeobecný trend šetrenia to bude skôr naopak. Veľmi nepríjemná situácia pre akéhokoľvek ministra.
Jednoduché riešenie?
Pritom na druhej strane máte politicky brutálne jednoduché riešenie: OHLÁSIŤ veľké reformy. Minimálne dva roky vám všetci dajú pokoj, ak budete o reformách hovoriť (dva roky to prechádzalo Plavčanovi, ešte dlhšie Grohlingovi). Nejaký web o modernom školstve, reformná komisia, podľa možností zostavená tak, aby nakŕmila časť hladných aktivistov, a ste vybavení, píše Draxler.
Podľa exministra bol na skutočnú zmenu v slovenskom školstve aj vede unikátny priestor po roku 2014. A Smer to chcel aj reálne skúsiť. Ale médiá, opoziční politici a aktivisti si zo škôl a vedy spravili kýblik do ktorého sa snažili vyvrátiť svoje politické aj životné frustrácie.
“Školstvo potrebuje naozaj veľa. Musíte mať predstavu, čo a ako by sa malo učiť – už to samo je extrémne náročné zostaviť do základných dokumentov. Príprava budúcich učiteľov – musíte vedieť, ako sa pripravujú dnes a ako im tú prípravu zmeniť, aby to dávalo väčší zmysel. Kariérny systém, platový systém, spôsoby manažmentu rôznych druhov škôl, atď. Dá sa o tom hovoriť hodiny (aké sú možnosti a prečo radšej chcieť takéto nastavenie a nie iné), ale my bohužiaľ máme extrémne málo odborníkov na hociktoré z týchto tém. Na klišé, na to máme ľudí dosť. Na faktografický opis, na analytiku – veľmi málo. Čo znamená, že je to celé o to viac práce,” konštatuje Draxler.
V závere zdôrazňuje, že školstvo je kľúčom k inej budúcnosti. Dôležité budú hlavne financie a správni ľudia na správnom mieste. “Ale, ešte raz, toto chce obrovské nasadenie. Aj financie od štátu. Netvrdím, že sa nepodarí niektoré zaujímavé veci naštartovať, držím v tom, samozrejme, novému ministrovi palce, ale situácia okolo školstva a jeho budúcnosti je dnes veľmi, veľmi zložitá. Bohužiaľ. A, znovu pripomínam, sú za to zodpovední aj rôzni kvázi aktivisti (z ktorých každý tretí by chcel byť podľa možností ministrom), všeobecná letargia ohľadom budúcnosti štátu a nulová podpora reálnej diskusie o školstve v mediálnej sfére.”