Nitra 18. augusta (TASR) – Mesto Nitra pokračuje v príprave na výstavbu novej lanovky na Zobor. Tú však momentálne komplikujú vlastnícke vzťahy k pozemkom, nad ktorými bude lanovka viesť. Ich celková výmera je 17.686 metrov štvorcových. Z nich najväčšia časť patrí Biskupskému úradu Nitra. Vlastníkom ďalších pozemkov je mesto a štyria súkromní majitelia.
"S cirkvou problém nie je, ale u týchto súkromných osôb sme minimálne v jednom prípade narazili na stanovisko, ktoré komplikuje situáciu, pretože majiteľ na výstavbou lanovky na svojom pozemku nedal súhlas. Chceme ďalej tento projekt posúvať dopredu, ale nemôžeme ísť nad rámec pravidiel, najmä vlastníckych práv. Celý projekt tak nenaráža len na súvislosti finančné, ale aj na tieto," skonštatoval nitriansky viceprimátor Ján Vančo.
O výstavbe lanovky rokuje magistrát so spoločnosťou Veolia Transport Nitra, ktorá tu prevádzkuje aj mestskú a prímestskú hromadnú dopravu. Tá si v súčasnosti robí ekonomické analýzy návratnosti investície. "Spracovávajú čísla, aby ekonomika celého projektu bola, samozrejme, pre nich, ako budúceho prevádzkovateľa, pozitívna. Ide nám ale aj o to, aby cena lístka bola adekvátna tomu, čo ľudia očakávajú, aby nebola neprimerane vysoká. Zatiaľ to však vyzerá tak, že by cena prepravného musela byť z veľkej časti dotovaná," hovorí viceprimátor.
Nitriansky primátor Jozef Dvonč pred časom informoval, že lanovka by mohla byť v prevádzke už toto leto. Pre komplikácie sa však realizácia projektu odsúva na neurčito. Jasné zatiaľ nie je ani trasovanie lanovky. Podľa jedného variantu by mala byť dĺžka lanovky necelých 1400 metrov a jej trasa by teda bola taká istá ako pôvodnej lanovej dráhy, ktorá bola odstavená koncom roka 1993. Druhou alternatívou je skrátená trasa s dĺžkou 670 metrov, kedy by sa dolná stanica lanovky vybudovala na hranici lesa. Lanová dráha by tak bola podstatne kratšia, neprechádzala by však ponad pozemky súkromných majiteľov. Nová lanovka by mala byť kabínková, s celoročnou prevádzkou. Predpokladaná výška investície je približne dva milióny eur.
Pôvodná dvojsedadlová lanovka na Zobor sa začala budovať v roku 1966. Dlhá bola 1375 metrov, tvorilo ju 23 oceľových stĺpov a 71 dvojsedadlových sedadiel. Do prevádzky bola uvedená v roku 1970. Pre zlý technický stav bola koncom roka 1993 odstavená. Zlý stav oceľových nosníkov a ostatných súčastí spôsobil, že pôvodná lanová dráha musela byť na jeseň 2009 celkom odstránená. Z pôvodnej lanovky sa doteraz zachovala iba jej dolná a horná stanica.
Upozornenie: TASR vydá k správe zvukový záznam.