Elektromobil mercedes

NAŽIVO

Počas protidrogovej operácie v meste Rio de Janeiro zahynulo najmenej 64 podozrivých a štyria policajti.

Včera 20:22

Fico uviedol, že baterkáreň v Šuranoch je správne a nadčasové rozhodnutie.

Včera 20:18

Slovensko umiestnilo na medzinárodných kapitálových trhoch novú emisiu štátnych dlhopisov so splatnosťou 12 rokov v hodnote 2 miliardy eur. Informovala o tom v utorok Agentúra pre riadenie dlhu a likvidity.

Včera 20:17

Saková uviedla, že vláda vynaloží maximálne úsilie na to, aby rýchlostná cesta R7 bola dobudovaná až po Nové Zámky.

Včera 20:16

Chorvátska prepravná spoločnosť Janaf zadržala slovenskej rafinérii 90.000 ton ropy s tým, že tento objem musí mať v potrubí na technologické účely po tom, ako prestala dodávať ropu pre srbský NIS.

Včera 20:15

Armáda Izraela podnikla útoky v Pásme Gazy po tom, čo Netanjahu nariadil, aby zaútočila na palestínske územie z dôvodu porušenia prímeria zo strany Hamasu.

Včera 20:12

Portugalská vláda a strana Stačilo! dospeli k dohode o návrhu nového zákona, ktorý sprísni pravidlá pre cudzincov pri získavaní portugalského občianstva.

Včera 20:10

V Grécku ukončili vyšetrovatelia podvodov s agrodotáciami EÚ výsluchy všetkých 37 obvinených, pričom 13 z nich zostane vo väzbe až do začatia súdneho konania.

Včera 20:10

Francúzsko obnovilo prijímanie utečencov z Pásma Gazy. Úrady uviedli, že počas uplynulého víkendu dorazilo na francúzske územie 20 ľudí.

Včera 20:04

Pri útoku ruského dronu vo frontovej zóne na východe Ukrajiny boli zranení traja členovia tímu nemeckého denníka Die Welt.

Včera 18:44

Pred súdom, ktorý pojednáva v kauze kyberšikany voči Brigitte Macronovej, v utorok vypovedala jej dcéra Tiphaine Auzierová.

Včera 18:43

Mike Johnson vyhlásil, že zmeniť Ústavu USA tak, aby Trump mohol byť zvolený na tretie funkčné obdobie, by trvalo pridlho a neexistuje možnosť, ako to dosiahnuť.

Včera 18:27

Kancelária Netanjahua oznámila, že Netanjahu nariadil armáde, aby okamžite vykonala intenzívne útoky na Pásmo Gazy.

Včera 18:15

Szijjártó po konzultáciách s Lavrovom povedal, že Rusko je pripravené udržiavať dialóg na vysokej úrovni s USA a po riadnej príprave aj usporiadať mierový samit v Budapešti.

Včera 18:14

Zelenskyj oznámil, že Ukrajina v novembri spustí obmedzený vývoz svojich zbraní do zahraničia.

Včera 18:13

K vyšetrovaniu vlámania v múzeu Louvre sa pridali Interpol a nemecký Spolkový kriminálny úrad BKA. Interpol informoval, že šperky ukradnuté z Louvru zaradil do svojej databázy odcudzených umeleckých diel.

Včera 18:12
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Diktát elektromobilizmu?

Ako to je skutočne s elektromobilitou? Verejnosť je viacmenej rozdelená do dvoch táborov: na nadšených zástancov elektromobilov, ktorí vidia ich výhody, a na odporcov, ktorí zdôrazňujú ich nevýhody. Ale nie sme opäť vlákaní do nejakej pasce, nie je riešením opäť zdravý rozum a zlatá stredná cesta?

Elektromobil mercedes
Ilustračné foto
❚❚
.

Ako o dosť mladší, čerstvo zapraxovaný, som občas „závidel“ obyvateľom hlavne väčších miest zakaždým nové autá, ktoré sa objavili po nejakej akoby inovačnej vlne, každých 5 – 10 rokov. Nechápal som, ako je možné sa pri priemernom plate k takému autu dostať, keď vždy začali jazdiť v pomerne veľkom počte. Prvá vlna bol zánik Favoritiek, Felícií, ďalšia vlna masívny nástup Oktávií, ďalšia nástup SUV, či SUV-style, potom LED-style, GPS-style.

Vždy sa objavilo niečo, čo robilo autom moderným a odlišovalo ho od predošlých generácií. Do toho pribudli hybridy a ako prvé lastovičky elektromobily. (Mimochodom, lepší je vo svete používaný názov electric vehicle (EV), pojem „mobil“ sa uchytil na telefón, a na EV sa veľmi nehodí. Budem ďalej používať radšej šikovnejší termín EV.)

Skúsme zliezť „z hrušky dole“ a krátko rozobrať, na čo reálne potrebujeme auto okrem prezentácie svojej prestíže pred okolím. Napríklad ja sám potrebujem auto popri práci, nie je mysliteľné používať verejnú dopravu na riešenie napríklad technických porúch vo firmách, na bezprostredné nákupy komponentov, dielov z časového hľadiska, možností prevozu náradia, veľa vecí nie je možné nosiť len v taške a vo verejných dopravných prostriedkoch.

.

Iná veľká skupina ľudí používa auto na nákupy všetkého druhu, to vidíme na parkoviskách supermarketov. Ďalšia skupina na dopravu medzi príbuznými v okolí, jazdy s deťmi do škôl. Ešte iná na jednania, vybavovania, nákupy typu medzimesto. A napokon sú to zahraničné jazdy, nákupy a dovolenky. Väčšina doterajších áut bývali schopné pokryť všetky tieto požiadavky.

S rastúcim počtom áut sa však znížila priepustnosť dopravy, aj napriek monštruóznej a drahej výstavbe diaľnic, zvýšila celková spotreba paliva a reálne sa začína ukazovať dno ropnej studne, čím ropa narastá na cene. Hľadá sa alternatíva.

Niektorí si ju našli v podobe kolobežiek a bicyklov, čím dajme tomu vykryjú zlomok potrieb v prijateľnom počasí.

 

Požiadavky na „vozidlo“

Ako sú stavané a optimalizované dnešné autá? Prevažne na komfort, atraktivitu, aby zaujali v mori možností výberu. To ženie výrobcov a „rozpracovaných“ zákazníkov často k nereálnym a príliš univerzálnym požiadavkám, pričom sa také auto veľmi vzďaluje od kolobežky, ktorá sa predáva tiež.

.

Takými požiadavkami sú napríklad požiadavky na odolnosť (nepriamo hmotnosť), krytie, výkon, dojazd, klimatizácia… Lenže ak chceme prepraviť jednu osobu z miesta A, do B, tak máme viacero možností.

1. Kolobežka. Za pár drobných, vibrácie v kĺboch, krytie nulové, podľa druhu až po úroveň „bicykel“. Požadovaný výkon motora na prepravu 0,1 až 0,2 kW.

2. Skúter. Krytie o čosi lepšie, rýchlosť vyššia, požadovaný výkon motora v jednotkách kW.

3. Auto. Výkon motora donenávna priemerne pod 50 kW, neskôr v pásme 50 – 100 kW. Pričom ešte zo socializmu známy Trabant z NDR mal 18 kW a jazdila naň väčšina celého východného Nemecka. Dosahovali rýchlosť cca 120 km/h. Takisto staršie, už kryté traktory na oranie mali nezriedka 18 kW.

 

.

Priepustnosť a prebytok výkonu

Dostávame sa k otázke priepustnosti. Načo je nám argument: potrebujem silné auto, aby som to slabšie mohol účinne predbehnúť, keď nás aj tak zabrzdí nízka priepustnosť ciest, a stojíme na najbližšom kruhovom objazde v zápche, alebo si kompletne pokazíme priemernú rýchlosť medzi dedinami? Na diaľnici na pomalšiu akceleráciu nemám dosť času? Vo veľa prípadoch neschopnosť si zrátať priemernú rýchlosť vedie k ťažkým škodám na zdraví a majetku.

Európska únia najprv dovolí vyrábať autá s nezmyselnými výkonmi, ešte ich reklamuje, aby ich vzápätí zakázala? Niečo ako keď predajca odmietne záruku za svoje (myšlienkové) produkty?

Kde končia prebytky použitého výkonu? Väčšinou v brzdách ako teplo. Keď si niekto myslí, že je to zanedbateľná časť, tak riešme tento omyl: bežné auto s hmotnosťou ako prázdne okolo 1000 kg potrebuje na diaľnici po rovine pri rýchlosti 100 km/h okolo 10 kW. Dá dovodsa (?) to ľahko zistiť cez energiu rozbehnutím sa na 110 km/h, a odpočítaním času, za aký rýchlosť klesne na 100 km/h. Niekto v tomto zbehlý má hneď výsledok. Je v tom valivý odpor, aj odpor vzduchu.

Keďže priemerná účinnosť spaľovacieho motora aj s ohľadom na príslušenstvo je okolo 30 percent, tak to znamená, že toto auto do prírody odvedie 20 kW tepla cez výfuk a chladič, plus výkon použitý na prepravu, čiže trenie pneumatík a vírenie vzduchu 10 kW. To je spolu 30 kW. Pri jazde do kopca, či pri akcelerácii ešte oveľa viac.

Priemerne teda 30 – 50 kW energie uvoľní 1 auto. Keby sa tá energia dala zozbierať, tak je to dosť na vykurovanie 3 – 5 zateplených domov!

 

Elektromobilita

S rozvojom elektrotechniky a kľúčových prvkov sa veľmi zlepšili regulačné schopnosti motorov. To umožňuje zjednodušiť a zlacniť niektoré konštrukčné časti.

Dnešným EV sa vytýka pomalé a často nedoriešené nabíjanie, niektoré rizikové batérie, nedoriešené kúrenie v zime. Viaceré neduhy z toho sa už riešia, a sú v princípe riešiteľné. Aj dnešné autá sa vyvíjali desaťročia. Ak máme byť efektívni, tak dnešné autá nemôžu byť také ťažké (dôvod je hlavne nezvládnutá bezpečnosť) a výkon motora potrebuje byť dimenzovaný s ohľadom na ekológiu a dobíjaciu infraštruktúru.

Prečo sa namiesto emisných limitov nestanovia výkonové limity? Veď auto s polovičnými emisiami a dvojnásobným výkonom/spotrebou môže vypustiť rovnako veľa emisií. Prispievajú tie vysoké výkony reálne bezpečnosti? Podľa mňa nie.

Kde sú napríklad štatistické štúdie o tom, či existuje závislosť medzi silou motora a percente zapríčinených nehôd? Jeden taký dokument je tu, viď strana 11, resp. 13. Aj keď podobné štúdie nevyznievajú rovnako, je zrejmé, že argument o potrebnom väčšom výkone kríva.

.

 

Politika EÚ

Európske vedenie sa, už ako obvykle, stavia do polohy diktátora. Prečo naraz nenechá ľudí uvažovať vlastnou hlavou a neponúkne ľuďom reálne možnosti, nech si sami vyberú a zvážia, aké auto im vyhovuje? Veď to tak celý čas robili doteraz. Azda to robili zle? Nuž tak si najprv priznajte zodpovednosť, že ste potom robili zlé autá. Čo ak aj teraz chcete ponúkať ľuďom zlé autá, v ktorých sa opäť cena odvíja od toho, čo človek nechce, alebo nepotrebuje? Vy tým výmyslom, ktoré šírite aj sami veríte? Alebo ste tiež len papagáje niekoho? Veď začínate popierať slobody, na ktoré ste ľudí od začiatku lákali. Tak sa potom pýtam: bol projekt Európska únia od začiatku myslený ako podvod?

Ľudia, o ktorých hovorím na začiatku, si sami radi obnovia svoj vozový park, okamžite, keď získajú novú atrakciu a hocijakú skromnú výhodu, ako to robili aj doteraz. A ešte na nich zarobili aj lízingové spoločnosti a banky. Niečo sa pokazilo? Bojíte sa, že už na tom nezarobíte?

EU vykopáva otvorené dvere a zúfalo sa snaží na blížiacom pokroku zarobiť, alebo sa aspoň tváriť, že nositeľom toho pokroku je ona sama. Preto vymýšľa nezmyselné zákazy doterajších áut a naoko urýchľuje proces pod rôznymi zámienkami. Pritom ide skôr o to, aby sa vôbec zapojila do hry a mohla profitovať z predraženia a nanútenia EV.

 

.

Čínska ponuka

Ako je možné, že v „zaostalom“ Bielorusku sa dnes na ulici promenádujú s novým čínskym EV za 5000 Eur (nie, nechýba tam nula!), ktoré má podobne ako dávny Trabant 18 kW a maximálnu rýchlosť 120 km/h, čo je v elektrickej trakcii výrazne vyšší štandard oproti Trabantu? Pritom to auto nevyzerá vôbec zle, ani nemusí byť nejako odfláknuté:

Nie je to lepšie ako bicykel a kolobežka?

Čo bude vyrábať potom Volkswagen ? Veď nakupuje len pozemky, ako počúvam. Je to azda signál, že vie, že takto skončí? Nie je to náhodou tak, že „zaostalá“ Čína ponúka produkty pre širokú verejnosť, kým my sa tu čvachceme v blate za rozhaseným dreveným vozom skorumpovanej a mentorskej EÚ?

Komu pomôžu reči o ťažkej recyklácii batérií a o ich nebezpečnosti, keď ani jedno celkom nie je pravda? Muskove Tesly síce EV zatraktivizovali, dokázali istú porovnateľnosť, možnosti, zároveň ale tento prototyp nie je reprezentantom EV pre bežného človeka. Bežný človek nenazbiera len tak niekoľko desiatok tisíc Eur. Tiež výkony a hmotnosti sú nereálne veľké. A do mestských EV Tesla sa už dávajú prakticky nehorľavé batérie LiFePO s menšími mernými výkonmi a praktickým dojazdom.

Ak si teraz uvedomíme, že na prepravu jedného človeka je už aj 20 kW dostatok až prebytok, tak naraz nebudeme potrebovať toľko elektrární, ako sa mnohí chytajú za hlavu. A s rozvojom solárnej techniky (čoby zázrak storočia umožňujúci sa vymaniť zo závislosti na rope) sa bilancia opäť zlepší.

.

 

Sú EV závislé na lítiu?

Podobne je to s argumentmi o vojne o lítium. Dnes už máme použiteľné batérie, rovnocenné s lítiovými, založené na sodíku, draslíku, vápniku, horčíku a hliníku, a niektoré sa pomaly už aj začínajú predávať. Prakticky všetky s organickým elektrolytom, založené na základoch moderných elektródových materiálov, často veľmi podobných tým lítiovým.

Navyše sa objavujú aj redox systémy, ktoré umožňujú palivo elektród načerpať. Časom sa uvidí, ktoré batérie sa ujmú najlepšie. Vodíkové technológie zostanú v slepej uličke, ak sa nenájde kvapalný nosič pre vodík. Skladovanie vodíka v tlakových nádobách je a bude značné riziko, pretože vodík sa pri expanzii cez trhlinu zohrieva, na rozdiel od iných plynov. Súčasné palivové články tiež požadujú katalyzátory z drahých kovov, ktorých môže byť nedostatok pre širokú verejnosť.

A napokon, k otázke recyklácie: dnešné batérie sa vyhýbajú kobaltu aj niklu, reálne väčší problém môže nastať skôr s recykláciou fluóru, o čom sa hovorí menej, pričom tento problém nie je vhodný na posudzovanie laikmi alebo aj úradníkmi, či rýchlokvasenými „odborníkmi“ na životné prostredie, pretože rozhoduje veľa faktických odborných detailov. Ale aj tieto problémy sa dajú obísť, ako veľa vecí, ak sa chce a sú motívy a dôvody.

 

Ľudia, do ohrady!

Veď tí ľudia si naraz všetci EV nekúpia, nechajme im čas na vlastné rozhodnutia, a nežeňme ich ako zvieratá do ohrady.

A keby naozaj niekomu išlo o CO2, tak by v prvom rade snažil zastaviť vojnu na Ukrajine a obmedzil dovoz hromady produktov kontajnerovými loďami cez pol planéty, kde jedna taká veľká loď spotrebuje okolo desať ton paliva s vysokým obsahom síry za hodinu. Podobne letecká doprava, sú to kvantá CO2 a tieniace contrails, pásy, ktoré bránia UV žiareniu, ktoré pôsobí aj sterilizačne, a tiež tienia teplu, ktoré by za jasnej noci inak uniklo do vesmíru.

.

A konečne nechajte niečo aj na ten dlho ospevovaný „voľný trh“. Nechcú nám opäť niečo nanútiť, čo nechceme? Hromada ľudí na vidieku, ktorí sú práve nútení robiť dlhšie trasy, majú rodinný dom, kde sú solárnymi panelmi schopní pokryť dobíjanie počas troch štvrtín roka. Tak prečo toľká panika? Kedy príde zákaz dovozu a predaja z tej Číny?

 

Reálny prínos EV pre človeka

S ohľadom na to, že sa v 90 percentách prípadov potrebujem v rámci okresu prepraviť z miesta na miesto, bez potreby dokazovať iným, že mám lepšie auto, než oni, je pre mňa EV s výkonom cca 20 kW a maximálnou rýchlosťou 120 km/h ideálny a ekologický dopravný prostriedok. Hlavná výhoda EV je schopnosť vrátiť časť energie do batérii pri brzdení, a tiež pri členitom teréne so stúpaniami a klesaniami, ktoré sa nedajú preklenúť zotrvačnosťou.

Nie je zatiaľ v ľudovej verzii vhodný pri jazde na vzdialenosti nad 100 kilometrov, pričom v zime treba zatiaľ chápať diskomfort, zníženie dojazdu kvôli kúreniu, alebo doplniť externé kúrenie (spokojne aj na uhľovodík, keďže spotreba uhľovodíka na kúrenie je len cca 1/20 zo spotreby na jazdu).

Ostatných 10 percent požiadaviek je možné riešiť buď verejnou dopravou, záložným či požičaným autom, a pod. Vo výsledku je asi najväčší problém s dovolenkami pri mori. Tiež ale platí, že auto je v priemere treba viac, než dovolenku, tak vydržme.

 

.
Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Andrej Sablič

Erik Majercak

Viktor Pondělík

Milan Šupa

Gustáv Murín

Matej Michalička

.
.

Matovič reaguje na Kollára: Podáva naňho trestné oznámenie

Igor Matovič priblížil, že komunikácia, s ktorou operoval na tlačovej besede Kollár, nie je pravdivá. Išlo o komunikáciu na sociálnej…

28. 10. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Erik Tomáš povedal viac, ako chcel. Hlas hrá o prežitie a dvere k Progresívnemu Slovensku necháva pootvorené

Erik Tomáš sa otázke o budúcnosti Hlasu vyhol, ale jeho irónia prezradila všetko. Strana, ktorá mala byť novou sociálnou demokraciou,…

29. 10. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov
29. 10. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov

V Brazílii vypukla vojna medzi vládou a drogovými kartelmi

V Brazílii vypukla vojna medzi vládou a drogovými kartelmi – podľa informácií denníka The Guardian zahynulo najmenej 80 ľudí, vrátane…

28. 10. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
28. 10. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Zelenskyj chce už v novembri tohto roku začať s exportom ukrajinských zbraní

Tiež poveril ministra obrany, aby do konca roka úplne splnil plán výroby a dodávky dronov

29. 10. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
29. 10. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Matovič má vážny problém, naznačujú nové informácie

V priebehu najbližších týždňov budú zverejňované poznatky o tom, ako Igor Matovič za svojej vlády údajne organizoval zatýkanie ľudí len…

28. 10. 2025 | Aktualizované 28. 10. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
28. 10. 2025 | Aktualizované 28. 10. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
.

Pellegrini má problém so zákonom o hazarde, je vysoká pravdepodobnosť, že ho bude vetovať

Prezident Peter Pellegrini má problém s novým znením zákona o hazarde, je vysoká pravdepodobnosť, že ho bude vetovať. Uviedol to…

28. 10. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
28. 10. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

“Závažný trestnoprávny charakter.” Zoroslav Kollár zverejnil správy, ktoré mal poslať Matovič, Lipšic a sudca ŠTS

Igor Matovič a ľudia okolo neho ovplyvňovali trestnoprávne konania nielen počas pandémie COVID-19. S touto informáciou prišlo na dnešnú tlačovú…

28. 10. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
28. 10. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

„Nie, pán Korčok, diskusii s Vami sa nevyhýbam,“ tvrdí poslanec Kéry. „Klamete a zavádzate!“

Poslanec NR SR a predseda Zahraničného výboru, Marián Kéry sa vo svojom príspevku na sociálnej sieti vyjadril k obvineniam Ivana…

28. 10. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
28. 10. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

USA vylúčia nemecké pobočky spoločnosti Rosneft zo sankcií

USA vylúčia nemecké pobočky spoločnosti Rosneft zo sankcií, pretože ich aktíva už nie sú pod kontrolou Ruskej federácie, vyhlásila nemecká…

28. 10. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
28. 10. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
.

Elon Musk založil konkurenciu Wikipédie, ktorú podľa neho kontrolujú krajne ľavicoví aktivisti

Spoločnosť Elona Muska xAI odštartovala webovú stránku s názvom Grokipedia, aby konkurovala online encyklopédii Wikipédia, ktorú on a ďalší predstavitelia…

28. 10. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
28. 10. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

28. 10. 2025 | Aktualizované 28. 10. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
28. 10. 2025 | Aktualizované 28. 10. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Hrnko pre HS: Toto je chyba, ktorá môže rozbiť slovenský národ

Podľa historika Antona Hrnka je plán na vytvorenie novej, ukrajinskej školy na Slovensku – na ktorom sa dohodli vlády Slovenska…

28. 10. 2025 | Rozhovory | 6 min. čítania | 0 komentárov
28. 10. 2025 | Rozhovory | 6 min. čítania | 0 komentárov

Tajná zbraň Ruska: Ako raketa Burevestnik môže priviesť NATO k bankrotu

Burevestnik, raketa s jadrovým pohonom a jadrovou hlavicou,  pravdepodobne nedovolí plánovačom NATO v noci spávať – budú totiž premýšľať nad…

28. 10. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
28. 10. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
.

Vojnoví štváči zaskočení – Maďarsko plánuje vytvoriť proti ukrajinský blok s Českou republikou a Slovenskom

Maďarsko chce v EÚ vytvoriť novú Vyšehradskú alianciu – s Českou republikou a Slovenskom, informoval Politico hlavný politický poradca Orbána

28. 10. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
28. 10. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

„Ak chceš piť z prameňa pravdy, musíš ísť proti prúdu.” Novinka od Jozefa Banáša si získava čitateľov

„Keby bola Angličanka, bola by to druhá Jane Austenová… alebo prinajmenšom Božena Němcová,“ prehlásil o hrdinke svojej novej knihy Jozef…

28. 10. 2025 | Aktualizované 28. 10. 2025 | Kultúra | PR článok | 2 min. čítania | 0 komentárov
28. 10. 2025 | Aktualizované 28. 10. 2025 | Kultúra | PR článok | 2 min. čítania | 0 komentárov

Peskov komentoval plány Maďarska vytvoriť alianciu EÚ

Tlačový tajomník ruského prezidenta Dimitrij Peskov komentoval plány Maďarska vytvoriť alianciu v EÚ: „Existujú krajiny, ktoré bránia svoje práva“

28. 10. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
28. 10. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Turecko a Spojené kráľovstvo podpísali dohodu v hodnote 9 miliárd eur na nákup 20 stíhačiek Eurofighter

Ankara a Londýn podpísali v júli predbežnú dohodu o nákupe stíhačiek Eurofighter, ktoré vyrába konzorcium zložené z Veľkej Británie, Nemecka,…

28. 10. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
28. 10. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

.

„Namiesto rozvoja propaganda a zbrane?“

Milan Uhrík uvádza, že toto už nie je Únia, do ktorej sme kedysi vstupovali a Európska únia sa rúti do…

28. 10. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
28. 10. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Nemecký súd prejednáva prípad závažných vedľajších účinkov vakcíny proti COVID-19

Na nemecký súd sa dostal prípad závažných vedľajších účinkov vakcíny proti COVID-19. Žalobkyňa utrpela závažnú reakciu na očkovanie, ktoré podstúpila…

28. 10. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
28. 10. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Japonská premiérka sľubuje zlatú éru vo vzťahoch s USA počas návštevy Trumpa

Japonská premiérka Sanae Takaičiová sa na začiatku návštevy amerického prezidenta Donalda Trumpa zaviazala, že dosiahne „zlatý vek“ vo vzťahoch s…

28. 10. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
28. 10. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Dávid Púchovský a jeho „boj proti hoaxom“: keď propaganda dostane školský rozvrh

Dávid Púchovský, bývalý člen policajného tímu pre boj s hoaxami, dnes so svojím projektom „Hoaxy a podvody sa na mňa…

28. 10. 2025 | Komentáre | 13 min. čítania | 0 komentárov
28. 10. 2025 | Komentáre | 13 min. čítania | 0 komentárov

.

Ďalší pokus o atentát na vrcholových predstaviteľov USA? Nové vážne obvinenia

Extrémne ľavicové násilie proti konzervatívcom sa šíri všade: Američan si chcel na sociálnej sieti najať nájomného vraha, aby zabil generálnu prokurátorku Trumpovej…

28. 10. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
28. 10. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Zapamätajme si 9. apríl 2022: Deň, keď Johnson zavrhol mier v Kyjeve

V sobotu 9. apríla 2022 Kyjev očakával oznámenie prímeria. Namiesto toho dostal ultimátum. O tri roky neskôr dokumenty a svedectvá potvrdzujú,…

28. 10. 2025 | Zo zahraničia | 7 min. čítania | 0 komentárov
28. 10. 2025 | Zo zahraničia | 7 min. čítania | 0 komentárov

Nový nápad. Európske krajiny by si mali na financovanie Ukrajiny požičať

Európske krajiny dostanú návrh, aby si vzali ďalšie pôžičky na financovanie Ukrajiny, pretože Belgicko zablokovalo poskytnutie „reparačného úveru“ za zmrazené…

28. 10. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
28. 10. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Britský štáb nedokončil reportáž na Ukrajine, ich šoféra-tlmočníka im násilne odvliekli odvodoví komisári

Ukrajina, 28. októbra 2025 - Najpredávanejšie britské noviny The Sun na celej dvojstrane uverejňujú reportáž svojho vojenského korešpondenta Jeroma Starkyho o…

28. 10. 2025 | 0 komentárov

.

Šimečka je známy protislovenskými a protivládnymi štvavými výrokmi. Tentokrát sa znovu prekonal…

Novinár Milan Šimečka je známy protislovenskými a protivládnymi štvavými výrokmi. Tentokrát sa znovu prekonal…

28. 10. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov
28. 10. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov

Dizajny, ktoré sú tak zlé, až sú vlastne geniálne

Niektoré dizajny sú také nevydarené, že sa zmenia na malé umelecké diela - neúmyselne. Na Instagrame existuje účet, ktorý zbiera…

28. 10. 2025 | 0 komentárov

Tiene podozrení z rozkrádania sa stále viac približujú k Zelenskému

Pred vojnou bola popredná ukrajinská spoločnosť Fire Point, ktorá vyrába drony, castingovou agentúrou pre projekty Zelenského, informuje The New York…

28. 10. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
28. 10. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Otestuj svoju predstavivosť: Vidíš v týchto optických ilúziách oba obrázky?

Máš bystré oko a bohatú predstavivosť? Týchto desať optických ilúzií ti poriadne preverí mozog aj vnímanie detailov. Na prvý pohľad…

28. 10. 2025 | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Počas protidrogovej operácie v meste Rio de Janeiro zahynulo najmenej 64 podozrivých a štyria policajti.

Včera 20:22

Fico uviedol, že baterkáreň v Šuranoch je správne a nadčasové rozhodnutie.

Včera 20:18

Slovensko umiestnilo na medzinárodných kapitálových trhoch novú emisiu štátnych dlhopisov so splatnosťou 12 rokov v hodnote 2 miliardy eur. Informovala o tom v utorok Agentúra pre riadenie dlhu a likvidity.

Včera 20:17

Saková uviedla, že vláda vynaloží maximálne úsilie na to, aby rýchlostná cesta R7 bola dobudovaná až po Nové Zámky.

Včera 20:16

.

Bojazlivá Európa v zajatí vojnového ošiaľu

Za európskou vojnovou rétorikou sa skrýva omnoho hlbšia kríza: rozpad politických a morálnych hodnôt Európy. Európska únia, ktorá kedysi vznikla…

28. 10. 2025 | 0 komentárov

Orbán bojuje aj za Slovensko a snaží sa odvrátiť Trumpove sankcie na ruskú ropu

Maďarský premiér Viktor Orbán povedal, že budúci týždeň navštívi Trumpa, aby s ním diskutoval o dovoze ruskej ropy do Maďarska…

28. 10. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
28. 10. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

Kniha Génius Stalin, Titan 20.storočia - varovanie pre európskych vojnových štváčov?

Slovensko, 28. októbra 2025 - Josif Vissarionovič Stalin, vlastným menom Josif Džugašvili, bol sovietsky stranícky a štátny činiteľ gruzínskeho pôvodu,…

28. 10. 2025 | 0 komentárov

Kto haní alternatívu, neváži si demokraciu

Človek si dnes musí dať pozor čo povie, a pred kým to povie – v opačnom prípade mu hrozí riziko,…

28. 10. 2025 | Aktualizované 28. 10. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov
28. 10. 2025 | Aktualizované 28. 10. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Poslanci odsúhlasili novelu o používaní predného brzdového svetla

Na autách sa od roku 2029 bude môcť využívať predné brzdové svetlo. Daný prvok sa do legislatívy zakotví ako dobrovoľné…

28. 10. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
28. 10. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Andrej Sablič

Erik Majercak

Viktor Pondělík

Milan Šupa

Gustáv Murín

Matej Michalička

.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov