Elektromobil mercedes

NAŽIVO

Článok o kolektívnej obrane sa nebude vzťahovať na partnerské krajiny NATO v indicko-tichomorskom regióne.

Vyhlásil to generálny tajomník Rutte v odpovedi na otázku o „hrozbe“ Číny.

Pripomíname, že Ukrajina je tiež partnerom NATO.

11:58

Trump sa dnes o 15:00 kyjevského času spojí s Európou, informuje Fox News.

Očakáva sa, že lídri „koalície ochotných“ predložia prezidentovi USA svoje návrhy týkajúce sa bezpečnostných záruk a pokúsia sa zistiť, na čo sú USA pripravené.

10:44

Ázijské akciové trhy vo štvrtok ráno väčšinou posilnili, pričom nadviazali na stredajšie dianie na trhoch v Európe a USA.

Európske a americké akcie si v stredu polepšili po uvoľnení globálneho výpredaja dlhopisov. V Ázii rástli indexy v Tokiu, Soule, Sydney a Tchaj-peji, zatiaľ čo Šanghaj klesol o 0,9 % a Hongkong o 0,2 %.

09:55

Ceny ropy aj vo štvrtok ráno klesli. Komodita tak prehĺbila svoje straty z predchádzajúceho dňa, keďže investori a obchodníci čakajú na víkendové stretnutie aliancie OPEC+.

Barel (159 litrov) americkej ľahkej ropy West Texas Intermediate (WTI) s dodávkou v októbri sa v stredu o 6.30 h SELČ predával po 63,48 USD (54,47 eura). Informovali o tom správy agentúr Reuters a Bloomberg.

08:11

Americký prezident Donald Trump vo štvrtok vyhlásil, že prezidenti Ruska a Ukrajiny Vladimir Putin a Volodymyr Zelenskyj zatiaľ nie sú pripravení viesť spoločné rokovania o ukončení vojny na Ukrajine. Šéf Bieleho domu je však napriek tomu naďalej odhodlaný usilovať sa o mierovú dohodu. Uviedol to v rozhovore pre televíziu CBS News.

08:09

Bezpečnostné záruky pre Ukrajinu, ktoré požaduje prezident Volodymyr Zelenskyj, sú neprijateľné, uviedla hovorkyňa ruského ministerstva zahraničných vecí Maria Zacharovová v rámci Východného ekonomického fóra.

07:44

Nemecká vláda predstavila návrh opatrení na zníženie nákladov na energie. Tie by mali priniesť daňové úľavy v hodnote 26 miliárd eur počas štyroch rokov.

07:38

Americký prezident Donald Trump v stredu naznačil možnosť vyslania vojenských jednotiek do turistami obľúbeného mesta New Orleans. Šéf Bieleho domu sa podľa agentúry AFP zameriava na demokratmi ovládané mestá v rámci zásahu proti kriminalite.

07:26

Jasveen Sangha, známa ako „Ketamínová kráľovná“, sa priznala na súde v Kalifornii k dodávke ketamínu, ktorý spôsobil smrť herca Matthewa Perryho zo seriálu Priatelia. Sangha, ktorá má dvojité občianstvo USA a Británie, čelí viac ako šesťdesiatim rokom väzenia po priznaní viacerých obvinení vrátane jedného z distribúcie ketamínu vedúcej k smrti alebo vážnemu zraneniu.

07:22

Palestínske militantné hnutie Hamas tvrdí, že je „pripravené na komplexnú dohodu“ s Izraelom o prímerí v Pásme Gazy. Skupina v stredu večer uviedla, že naďalej čaká na odpoveď Izraela na najnovší návrh prímeria. Informovala o tom správa agentúry DPA.

Podmienky Izraela na dohodu podľa DPA zahŕňajú prepustenie všetkých rukojemníkov a odzbrojenie Hamasu. Izraelský minister obrany Jisrael Kac uviedol, že „Hamas naďalej klame a vyslovuje prázdne slová“.

07:18

Severokórejský vodca Kim Čong-un a ruský prezident Vladimir Putin diskutovali o „dlhodobých“ plánoch na spoluprácu medzi KĽDR a Ruskom. Lídri rokovali v čínskom Pekingu na okraj osláv 80. výročia konca druhej svetovej vojny, informovala vo štvrtok severokórejská tlačová agentúra KCNA. Informovala o tom správa agentúry Jonhap.

06:58

Najmenej traja ľudia zahynuli v stredu pri vykoľajení a následnej havárii ikonickej lisabonskej lanovky Glória. Ďalších približne 20 ľudí utrpelo zranenia. Informovali o tom správy agentúry Reuters a televízie CNN Portugal.

Sústrasť rodinám obetí nehody vyjadrila aj predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová: „So smútkom som sa dozvedela o vykoľajení…Vyjadrujem hlbokú sústrasť rodinám obetí,“ napísala Leyenová na sociálnej sieti X.

06:56

Americká federálna sudkyňa v stredu nariadila zrušenie škrtov v hodnote viac ako dve miliardy dolárov vo financovaní výskumných grantov pre Harvardovu univerzitu, ktoré nariadila vláda prezidenta Donalda Trumpa. Informovala o tom správa agentúry AP.

06:53
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Diktát elektromobilizmu?

Ako to je skutočne s elektromobilitou? Verejnosť je viacmenej rozdelená do dvoch táborov: na nadšených zástancov elektromobilov, ktorí vidia ich výhody, a na odporcov, ktorí zdôrazňujú ich nevýhody. Ale nie sme opäť vlákaní do nejakej pasce, nie je riešením opäť zdravý rozum a zlatá stredná cesta?

Elektromobil mercedes
Ilustračné foto
❚❚
.

Ako o dosť mladší, čerstvo zapraxovaný, som občas „závidel“ obyvateľom hlavne väčších miest zakaždým nové autá, ktoré sa objavili po nejakej akoby inovačnej vlne, každých 5 – 10 rokov. Nechápal som, ako je možné sa pri priemernom plate k takému autu dostať, keď vždy začali jazdiť v pomerne veľkom počte. Prvá vlna bol zánik Favoritiek, Felícií, ďalšia vlna masívny nástup Oktávií, ďalšia nástup SUV, či SUV-style, potom LED-style, GPS-style.

Vždy sa objavilo niečo, čo robilo autom moderným a odlišovalo ho od predošlých generácií. Do toho pribudli hybridy a ako prvé lastovičky elektromobily. (Mimochodom, lepší je vo svete používaný názov electric vehicle (EV), pojem „mobil“ sa uchytil na telefón, a na EV sa veľmi nehodí. Budem ďalej používať radšej šikovnejší termín EV.)

Skúsme zliezť „z hrušky dole“ a krátko rozobrať, na čo reálne potrebujeme auto okrem prezentácie svojej prestíže pred okolím. Napríklad ja sám potrebujem auto popri práci, nie je mysliteľné používať verejnú dopravu na riešenie napríklad technických porúch vo firmách, na bezprostredné nákupy komponentov, dielov z časového hľadiska, možností prevozu náradia, veľa vecí nie je možné nosiť len v taške a vo verejných dopravných prostriedkoch.

.

Iná veľká skupina ľudí používa auto na nákupy všetkého druhu, to vidíme na parkoviskách supermarketov. Ďalšia skupina na dopravu medzi príbuznými v okolí, jazdy s deťmi do škôl. Ešte iná na jednania, vybavovania, nákupy typu medzimesto. A napokon sú to zahraničné jazdy, nákupy a dovolenky. Väčšina doterajších áut bývali schopné pokryť všetky tieto požiadavky.

S rastúcim počtom áut sa však znížila priepustnosť dopravy, aj napriek monštruóznej a drahej výstavbe diaľnic, zvýšila celková spotreba paliva a reálne sa začína ukazovať dno ropnej studne, čím ropa narastá na cene. Hľadá sa alternatíva.

Niektorí si ju našli v podobe kolobežiek a bicyklov, čím dajme tomu vykryjú zlomok potrieb v prijateľnom počasí.

 

Požiadavky na „vozidlo“

Ako sú stavané a optimalizované dnešné autá? Prevažne na komfort, atraktivitu, aby zaujali v mori možností výberu. To ženie výrobcov a „rozpracovaných“ zákazníkov často k nereálnym a príliš univerzálnym požiadavkám, pričom sa také auto veľmi vzďaluje od kolobežky, ktorá sa predáva tiež.

.

Takými požiadavkami sú napríklad požiadavky na odolnosť (nepriamo hmotnosť), krytie, výkon, dojazd, klimatizácia… Lenže ak chceme prepraviť jednu osobu z miesta A, do B, tak máme viacero možností.

1. Kolobežka. Za pár drobných, vibrácie v kĺboch, krytie nulové, podľa druhu až po úroveň „bicykel“. Požadovaný výkon motora na prepravu 0,1 až 0,2 kW.

2. Skúter. Krytie o čosi lepšie, rýchlosť vyššia, požadovaný výkon motora v jednotkách kW.

3. Auto. Výkon motora donenávna priemerne pod 50 kW, neskôr v pásme 50 – 100 kW. Pričom ešte zo socializmu známy Trabant z NDR mal 18 kW a jazdila naň väčšina celého východného Nemecka. Dosahovali rýchlosť cca 120 km/h. Takisto staršie, už kryté traktory na oranie mali nezriedka 18 kW.

 

.

Priepustnosť a prebytok výkonu

Dostávame sa k otázke priepustnosti. Načo je nám argument: potrebujem silné auto, aby som to slabšie mohol účinne predbehnúť, keď nás aj tak zabrzdí nízka priepustnosť ciest, a stojíme na najbližšom kruhovom objazde v zápche, alebo si kompletne pokazíme priemernú rýchlosť medzi dedinami? Na diaľnici na pomalšiu akceleráciu nemám dosť času? Vo veľa prípadoch neschopnosť si zrátať priemernú rýchlosť vedie k ťažkým škodám na zdraví a majetku.

Európska únia najprv dovolí vyrábať autá s nezmyselnými výkonmi, ešte ich reklamuje, aby ich vzápätí zakázala? Niečo ako keď predajca odmietne záruku za svoje (myšlienkové) produkty?

Kde končia prebytky použitého výkonu? Väčšinou v brzdách ako teplo. Keď si niekto myslí, že je to zanedbateľná časť, tak riešme tento omyl: bežné auto s hmotnosťou ako prázdne okolo 1000 kg potrebuje na diaľnici po rovine pri rýchlosti 100 km/h okolo 10 kW. Dá dovodsa (?) to ľahko zistiť cez energiu rozbehnutím sa na 110 km/h, a odpočítaním času, za aký rýchlosť klesne na 100 km/h. Niekto v tomto zbehlý má hneď výsledok. Je v tom valivý odpor, aj odpor vzduchu.

Keďže priemerná účinnosť spaľovacieho motora aj s ohľadom na príslušenstvo je okolo 30 percent, tak to znamená, že toto auto do prírody odvedie 20 kW tepla cez výfuk a chladič, plus výkon použitý na prepravu, čiže trenie pneumatík a vírenie vzduchu 10 kW. To je spolu 30 kW. Pri jazde do kopca, či pri akcelerácii ešte oveľa viac.

Priemerne teda 30 – 50 kW energie uvoľní 1 auto. Keby sa tá energia dala zozbierať, tak je to dosť na vykurovanie 3 – 5 zateplených domov!

 

Elektromobilita

S rozvojom elektrotechniky a kľúčových prvkov sa veľmi zlepšili regulačné schopnosti motorov. To umožňuje zjednodušiť a zlacniť niektoré konštrukčné časti.

Dnešným EV sa vytýka pomalé a často nedoriešené nabíjanie, niektoré rizikové batérie, nedoriešené kúrenie v zime. Viaceré neduhy z toho sa už riešia, a sú v princípe riešiteľné. Aj dnešné autá sa vyvíjali desaťročia. Ak máme byť efektívni, tak dnešné autá nemôžu byť také ťažké (dôvod je hlavne nezvládnutá bezpečnosť) a výkon motora potrebuje byť dimenzovaný s ohľadom na ekológiu a dobíjaciu infraštruktúru.

Prečo sa namiesto emisných limitov nestanovia výkonové limity? Veď auto s polovičnými emisiami a dvojnásobným výkonom/spotrebou môže vypustiť rovnako veľa emisií. Prispievajú tie vysoké výkony reálne bezpečnosti? Podľa mňa nie.

Kde sú napríklad štatistické štúdie o tom, či existuje závislosť medzi silou motora a percente zapríčinených nehôd? Jeden taký dokument je tu, viď strana 11, resp. 13. Aj keď podobné štúdie nevyznievajú rovnako, je zrejmé, že argument o potrebnom väčšom výkone kríva.

.

 

Politika EÚ

Európske vedenie sa, už ako obvykle, stavia do polohy diktátora. Prečo naraz nenechá ľudí uvažovať vlastnou hlavou a neponúkne ľuďom reálne možnosti, nech si sami vyberú a zvážia, aké auto im vyhovuje? Veď to tak celý čas robili doteraz. Azda to robili zle? Nuž tak si najprv priznajte zodpovednosť, že ste potom robili zlé autá. Čo ak aj teraz chcete ponúkať ľuďom zlé autá, v ktorých sa opäť cena odvíja od toho, čo človek nechce, alebo nepotrebuje? Vy tým výmyslom, ktoré šírite aj sami veríte? Alebo ste tiež len papagáje niekoho? Veď začínate popierať slobody, na ktoré ste ľudí od začiatku lákali. Tak sa potom pýtam: bol projekt Európska únia od začiatku myslený ako podvod?

Ľudia, o ktorých hovorím na začiatku, si sami radi obnovia svoj vozový park, okamžite, keď získajú novú atrakciu a hocijakú skromnú výhodu, ako to robili aj doteraz. A ešte na nich zarobili aj lízingové spoločnosti a banky. Niečo sa pokazilo? Bojíte sa, že už na tom nezarobíte?

EU vykopáva otvorené dvere a zúfalo sa snaží na blížiacom pokroku zarobiť, alebo sa aspoň tváriť, že nositeľom toho pokroku je ona sama. Preto vymýšľa nezmyselné zákazy doterajších áut a naoko urýchľuje proces pod rôznymi zámienkami. Pritom ide skôr o to, aby sa vôbec zapojila do hry a mohla profitovať z predraženia a nanútenia EV.

 

.

Čínska ponuka

Ako je možné, že v „zaostalom“ Bielorusku sa dnes na ulici promenádujú s novým čínskym EV za 5000 Eur (nie, nechýba tam nula!), ktoré má podobne ako dávny Trabant 18 kW a maximálnu rýchlosť 120 km/h, čo je v elektrickej trakcii výrazne vyšší štandard oproti Trabantu? Pritom to auto nevyzerá vôbec zle, ani nemusí byť nejako odfláknuté:

Nie je to lepšie ako bicykel a kolobežka?

Čo bude vyrábať potom Volkswagen ? Veď nakupuje len pozemky, ako počúvam. Je to azda signál, že vie, že takto skončí? Nie je to náhodou tak, že „zaostalá“ Čína ponúka produkty pre širokú verejnosť, kým my sa tu čvachceme v blate za rozhaseným dreveným vozom skorumpovanej a mentorskej EÚ?

Komu pomôžu reči o ťažkej recyklácii batérií a o ich nebezpečnosti, keď ani jedno celkom nie je pravda? Muskove Tesly síce EV zatraktivizovali, dokázali istú porovnateľnosť, možnosti, zároveň ale tento prototyp nie je reprezentantom EV pre bežného človeka. Bežný človek nenazbiera len tak niekoľko desiatok tisíc Eur. Tiež výkony a hmotnosti sú nereálne veľké. A do mestských EV Tesla sa už dávajú prakticky nehorľavé batérie LiFePO s menšími mernými výkonmi a praktickým dojazdom.

Ak si teraz uvedomíme, že na prepravu jedného človeka je už aj 20 kW dostatok až prebytok, tak naraz nebudeme potrebovať toľko elektrární, ako sa mnohí chytajú za hlavu. A s rozvojom solárnej techniky (čoby zázrak storočia umožňujúci sa vymaniť zo závislosti na rope) sa bilancia opäť zlepší.

.

 

Sú EV závislé na lítiu?

Podobne je to s argumentmi o vojne o lítium. Dnes už máme použiteľné batérie, rovnocenné s lítiovými, založené na sodíku, draslíku, vápniku, horčíku a hliníku, a niektoré sa pomaly už aj začínajú predávať. Prakticky všetky s organickým elektrolytom, založené na základoch moderných elektródových materiálov, často veľmi podobných tým lítiovým.

Navyše sa objavujú aj redox systémy, ktoré umožňujú palivo elektród načerpať. Časom sa uvidí, ktoré batérie sa ujmú najlepšie. Vodíkové technológie zostanú v slepej uličke, ak sa nenájde kvapalný nosič pre vodík. Skladovanie vodíka v tlakových nádobách je a bude značné riziko, pretože vodík sa pri expanzii cez trhlinu zohrieva, na rozdiel od iných plynov. Súčasné palivové články tiež požadujú katalyzátory z drahých kovov, ktorých môže byť nedostatok pre širokú verejnosť.

A napokon, k otázke recyklácie: dnešné batérie sa vyhýbajú kobaltu aj niklu, reálne väčší problém môže nastať skôr s recykláciou fluóru, o čom sa hovorí menej, pričom tento problém nie je vhodný na posudzovanie laikmi alebo aj úradníkmi, či rýchlokvasenými „odborníkmi“ na životné prostredie, pretože rozhoduje veľa faktických odborných detailov. Ale aj tieto problémy sa dajú obísť, ako veľa vecí, ak sa chce a sú motívy a dôvody.

 

Ľudia, do ohrady!

Veď tí ľudia si naraz všetci EV nekúpia, nechajme im čas na vlastné rozhodnutia, a nežeňme ich ako zvieratá do ohrady.

A keby naozaj niekomu išlo o CO2, tak by v prvom rade snažil zastaviť vojnu na Ukrajine a obmedzil dovoz hromady produktov kontajnerovými loďami cez pol planéty, kde jedna taká veľká loď spotrebuje okolo desať ton paliva s vysokým obsahom síry za hodinu. Podobne letecká doprava, sú to kvantá CO2 a tieniace contrails, pásy, ktoré bránia UV žiareniu, ktoré pôsobí aj sterilizačne, a tiež tienia teplu, ktoré by za jasnej noci inak uniklo do vesmíru.

.

A konečne nechajte niečo aj na ten dlho ospevovaný „voľný trh“. Nechcú nám opäť niečo nanútiť, čo nechceme? Hromada ľudí na vidieku, ktorí sú práve nútení robiť dlhšie trasy, majú rodinný dom, kde sú solárnymi panelmi schopní pokryť dobíjanie počas troch štvrtín roka. Tak prečo toľká panika? Kedy príde zákaz dovozu a predaja z tej Číny?

 

Reálny prínos EV pre človeka

S ohľadom na to, že sa v 90 percentách prípadov potrebujem v rámci okresu prepraviť z miesta na miesto, bez potreby dokazovať iným, že mám lepšie auto, než oni, je pre mňa EV s výkonom cca 20 kW a maximálnou rýchlosťou 120 km/h ideálny a ekologický dopravný prostriedok. Hlavná výhoda EV je schopnosť vrátiť časť energie do batérii pri brzdení, a tiež pri členitom teréne so stúpaniami a klesaniami, ktoré sa nedajú preklenúť zotrvačnosťou.

Nie je zatiaľ v ľudovej verzii vhodný pri jazde na vzdialenosti nad 100 kilometrov, pričom v zime treba zatiaľ chápať diskomfort, zníženie dojazdu kvôli kúreniu, alebo doplniť externé kúrenie (spokojne aj na uhľovodík, keďže spotreba uhľovodíka na kúrenie je len cca 1/20 zo spotreby na jazdu).

Ostatných 10 percent požiadaviek je možné riešiť buď verejnou dopravou, záložným či požičaným autom, a pod. Vo výsledku je asi najväčší problém s dovolenkami pri mori. Tiež ale platí, že auto je v priemere treba viac, než dovolenku, tak vydržme.

 

.
Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Marek Brna

Gustáv Murín

Peter Lipták

Dušan Hirjak

Ivan Štubňa

Marek Horňanský psychológ

.
.
.

Pod hladinou ruskej ropy: Je Slovensko závislé na bezpečí?

Slovensko už balansuje na hrane energetickej neistoty. Prerušenia dodávok cez ropovod Družba odhaľujú bolestivú závislosť na jednom zdroji. Kríza však…

04. 09. 2025 | Komentáre | 14 min. čítania | 0 komentárov

.

PS navrhuje založiť opozičnú platformu, osloviť chce SaS, KDH a Demokratov

Progresívne Slovensko plánuje navrhnúť iným opozičným stranám založenie platformy pre koordináciu na politickej i odbornej úrovni. Spolupracovať na tejto úrovni…

04. 09. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
04. 09. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

Na Západe porovnali vojenskú silu NATO so silami krajín ŠOS a vymäkli. O všetkom dokole vypovedajú tri prehliadky

Za roky svojej existencie sa NATO podarilo vybudovať silnú vojenskú silu, ktorá zahŕňa zdroje 32 krajín, píše The Daily Mail.…

04. 09. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
04. 09. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

Čo chce dnes u Trumpa dosiahnuť “koalícia ochotných”

Lídri „koalície ochotných“ môžu dnes Trumpovi predložiť svoje návrhy týkajúce sa bezpečnostných záruk, píše Bloomberg s odvolaním sa na zdroje

04. 09. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
04. 09. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Zábojník pre HS: Poviem to otvorene – áno. To, čo som videl na záberoch, bolo čisté amatérstvo

„Je najvyšší čas, aby sa zobudili aj na Slovensku. Ak chceme, aby naši lídri mohli spravovať štát, musíme ich chrániť.…

04. 09. 2025 | Rozhovory | 11 min. čítania | 0 komentárov
04. 09. 2025 | Rozhovory | 11 min. čítania | 0 komentárov
.

Opozícii stále nedochádza, čo sa práve deje

Premiérova návšteva v Číne rezonuje Slovenskom, zatiaľ čo opozícia nešetrí kritikou. Štátny tajomník Ministerstva obrany SR Igor Melicher zhodnotil, že…

04. 09. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
04. 09. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Rozsudok, ktorý láme ticho o pandemickom bezpráví

Rozsudok v kauze MUDr. Petra Liptáka priniesol zásadné odôvodnenie: štát počas pandémie nariaďoval povinnosti bez riadnej opory v zákone. Sudkyňa…

04. 09. 2025 | Komentáre | 7 min. čítania | 0 komentárov
04. 09. 2025 | Komentáre | 7 min. čítania | 0 komentárov

Demokrati chrlia síru. Zaviedli by totalitné spôsoby

Ich metóda je zákernosť. Ich schopnosti sú minimálne. Ich iniciatíva nebezpečná…

04. 09. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
04. 09. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov

Čínske sprisahanie. Čo znamenajú udalosti posledných dní v Číne pre Ukrajinu a svetovú politiku?

Nedávny summit Šanghajskej organizácie pre spoluprácu v Číne, na ktorom sa zišli lídri desiatok krajín, a rozsiahla prehliadka v Pekingu…

04. 09. 2025 | Zo zahraničia | 7 min. čítania | 0 komentárov
04. 09. 2025 | Zo zahraničia | 7 min. čítania | 0 komentárov
.

Naď neustále klame o Hlavných správach

Bývalý minister obrany Jaroslav Naď už niekoľkokrát vo svojich vyjadreniach na tlačovkách aj inde o Hlavných správach klamal

04. 09. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
04. 09. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Alarmujúce čísla. Izraelská vojna v Pásme Gazy spôsobila zdravotné postihnutie najmenej 21-tisíc deťom

Vojna medzi Izraelom a hnutím Hamas spôsobila od októbra 2023 zdravotné postihnutie najmenej 21-tisíc deťom v Pásme Gazy. V stredu…

04. 09. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
04. 09. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Zacharovová zmietla zo stola požiadavky “kyjevského vodcu” a “európskej vojnovej strany”

Bezpečnostné záruky pre Ukrajinu, ktoré požaduje prezident Volodymyr Zelenskyj, sú neprijateľné, uviedla hovorkyňa ruského ministerstva zahraničných vecí Maria Zacharovová v…

04. 09. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
04. 09. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Koho záujmy zastupuje európska politická elita?

Kroky nemeckých, francúzskych a britských politikov z posledného obdobia na prvý pohľad nedávajú žiadny zmysel, v skutočnosti však aj tentoraz…

04. 09. 2025 | 0 komentárov

Proti Sefčovičovi a Leyenovej sa búria už aj vlastní

Europoslanec Milan Mazurek v príspevku na sociálnej sieti uvádza, že čoraz väčšiemu a väčšiemu množstvu europoslancov dochádza s Marošom Šefčovičom…

04. 09. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
04. 09. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Čínska aplikovaná veda napreduje míľovými krokmi

Čína sa podieľa 43 percentami na celkovom počte celosvetovo schválených nanotechnologických patentov za posledných 25 rokov, čím sa dostala na…

04. 09. 2025 | Zo zahraničia | 7 min. čítania | 0 komentárov
04. 09. 2025 | Zo zahraničia | 7 min. čítania | 0 komentárov

Trump vs. Pfizer

Více než čtyři roky všude říkáme, že rozhodování ve věcech veřejného zdraví musí být založeno na racionálním hodnocení dat. A…

04. 09. 2025 | Česky | 3 min. čítania | 0 komentárov
04. 09. 2025 | Česky | 3 min. čítania | 0 komentárov

Pavel Šik: Evropský válečnický chaos

Podle serveru Axios se vysocí představitelé Bílého domu domnívají, že někteří evropští lídři sice na oko podporují snahu prezidenta Trumpa…

04. 09. 2025 | Česky | 3 min. čítania | 0 komentárov
04. 09. 2025 | Česky | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

Pápež Lev signalizuje pokračovanie politiky pápeža Františka v oblasti prijímania LGBT komunity v katolíckej cirkvi

Podľa jezuitského kňaza a zástancu inkluzívnejšej katolíckej cirkvi, ktorý sa tento týždeň stretol s pápežom, sa zdá, že pápež Lev…

04. 09. 2025 | Svetonázor | 3 min. čítania | 0 komentárov
04. 09. 2025 | Svetonázor | 3 min. čítania | 0 komentárov

Hlavné body Putinových vyhlásení z tlačovej konferencie v Číne

Prezident Putin ukončil svoju štvordňovú návštevu Číny tlačovou konferenciou. Tu sú najdôležitejšie udalosti

03. 09. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
03. 09. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Morální nízkost…

Vkaždé společnosti žijí magoři. Vždycky se najde někdo, komu může rupnout v bedně a provede něco šíleného. Každá společnost má…

04. 09. 2025 | Česky | 6 min. čítania | 0 komentárov
04. 09. 2025 | Česky | 6 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

04. 09. 2025 | Aktualizované 04. 09. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
04. 09. 2025 | Aktualizované 04. 09. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

.

Zabudli vypnúť mikrofón. Zverejnili detaily rozhovoru medzi Putinom a Si Ťin-pchingom. Ruský líder ich potvrdil

Putin a Si Ťin-pching diskutovali o dĺžke života a nesmrteľnosti na okraji vojenskej prehliadky

03. 09. 2025 | Aktualizované 03. 09. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
03. 09. 2025 | Aktualizované 03. 09. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Úmrtie tínedžerky z Kanady. Aká je pravda o potratových tabletkách?

Základnou príčinou smrti Rheanny Laderoute nebolo „zlyhanie zdravotného systému“. Boli to tabletky na potrat, ktoré ukončili život jej dieťaťa –…

04. 09. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
04. 09. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Leto poníženia sa mení na jeseň hanby pre bojovnú Európu a všetkých rusofóbov

Ukrajina, 4. septembra 2025 - \"Európa pošle mierové sily na Ukrajinu\", \"Európa nepošle mierové sily na Ukrajinu\", \"Európa nepošle mierové…

04. 09. 2025 | 0 komentárov

Portugalsko smúti, pri havárii pozemnej lanovky v Lisabone zomrelo 15 ľudí

Najmenej 15 ľudí zomrelo a ďalší utrpeli zranenia, keď sa v stredu podvečer v Lisabone vykoľajila pozemná lanovka. Žltá lanovka…

04. 09. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
04. 09. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.
Bartek o koalícii

02. 09. 2025


Obrázková hádanka: Len 1 % ľudí s vysokou inteligenciou dokáže nájsť chybu do 5 sekúnd!

Obrázková hádanka: Len 1 % ľudí s vysokou inteligenciou dokáže nájsť chybu do 5 sekúnd! Patríte k ľuďom, ktorí milujú…

04. 09. 2025 | 0 komentárov

Fico sa stretol s desiatimi prezidentmi. Zverejnil nové informácie z návštevy Pekingu

Slovenský premiér Robert Fico všetkým oponentom odkázal, že ako predsedovi vlády suverénneho štátu mu nebude nikto prikazovať, kam môže a…

03. 09. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
03. 09. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Elektrické Polo je tu! A hneď aj ako GTI.

04.09.2025 Redakcia Auto trendy . Volkswagen zverejnil prvé fotografie budúceho elektrického Pola, ktoré sa začne vyrábať už na budúci rok.…

04. 09. 2025 | 0 komentárov

Ukrajina sa od prvého dňa snaží zatiahnuť Poľsko a ďalšie krajiny NATO do vojny. Duda pripomenul zásadný incident

Ukrajina sa od prvého dňa snaží zatiahnuť Poľsko a ďalšie krajiny NATO do vojny, povedal bývalý poľský prezident Duda

03. 09. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
03. 09. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Článok o kolektívnej obrane sa nebude vzťahovať na partnerské krajiny NATO v indicko-tichomorskom regióne.

Vyhlásil to generálny tajomník Rutte v odpovedi na otázku o „hrozbe“ Číny.

Pripomíname, že Ukrajina je tiež partnerom NATO.

11:58

Trump sa dnes o 15:00 kyjevského času spojí s Európou, informuje Fox News.

Očakáva sa, že lídri „koalície ochotných“ predložia prezidentovi USA svoje návrhy týkajúce sa bezpečnostných záruk a pokúsia sa zistiť, na čo sú USA pripravené.

10:44

.

Najbizarnejšie riešenia globálnych problémov, ktoré skutočne existujú

Najbizarnejšie riešenia globálnych problémov, ktoré skutočne existujú: Jedna vec, ktorú máme všetci spoločnú, je to, že máme problémy. V skutočnosti,…

04. 09. 2025 | 0 komentárov

Čo sa to deje? AfD zaznamenala sériu úmrtí kandidátov pred komunálnymi voľbami

Až šesť kandidátov nemeckej  pravicovej strany AfD zomrelo v uplynulých týždňoch pred komunálnymi voľbami vo veľkom západnom spolkovom štáte Severné…

03. 09. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
03. 09. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Väčšina Ukrajincov súhlasí s rokovaniami s Ruskom, ale len za účasti Západu

Ukrajina, 4. septembra 2025 - Ukrajina chce naďalej dostávať západné financovanie a zbrane pre ozbrojené sily Ukrajiny. Pred niekoľkými týždňami…

04. 09. 2025 | 0 komentárov

Sú posadnutí Ruskom a chcú ovplyvňovať predvolebný boj

Agitačný tím Infosecurity znovu straší a žobre o peniaze. Lebo Fico, lebo Putin

03. 09. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
03. 09. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Prezident odporúča vláde zaoberať sa správou SAV k vakcínam čím skôr. Reagoval Danko aj Venhart

Prezident Peter Pellegrini odporúča vláde SR, aby sa správou Slovenskej akadémie vied o výsledkoch analýzy vakcín proti COVID-19 oficiálne čím…

03. 09. 2025 | Aktualizované 03. 09. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov
03. 09. 2025 | Aktualizované 03. 09. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Marek Brna

Gustáv Murín

Peter Lipták

Dušan Hirjak

Ivan Štubňa

Marek Horňanský psychológ

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov