“Nie je to vôbec malá vec, pretože to siaha po podstatnej časti samosprávnosti, nielen regiónov, ale aj miestnej samosprávy. U nás mohli mestá a obce, rovnako ako regióny, určovať výšku jednej konkrétnej dane. To znamená, že príslušné zastupiteľstvá rozhodli o výške dane. Bohužiaľ, vláda presadila po trojročnom úsilí od minulého týždňa, že jedna z daní, o ktorých rozhodovali regióny, tak už o nej rozhodovať nebudeme môcť. Ale už len samotný fakt, že vám odoberú kompetenciu v daňovej oblasti a pritom ste mali príjem z jednej dane a boli ste nezávislejší na centrálnej dani, dáva veľmi zlý signál, že to bude pokračovať smerom k obciam a mestám,” vysvetlil v utorok (2. 12.) prísediacim na konferencii predseda Bratislavského samosprávneho kraja Pavol Frešo.
Všetky tieto výhrady zazneli v Bruseli na konferencii, kde župu zastupoval predseda Bratislavského samosprávneho kraja Pavol Frešo. Spolu s ním sa panelovej diskusie zúčastnili aj Christophe Rouillon, zástupca francúzskeho mesta Coulaines, Anthony Zacharzewski, zakladateľ a riaditeľ Democratic Society z Veľkej Británie a Sophie Beernaerts z Európskej komisie.
Pavol Frešo otvoril túto tému na pôde Výboru regiónov priamo v Bruseli práve preto, že novelou Zákona o dani z motorových vozidiel sa priamo narúša nielen princíp fungovania a zmyslu samospráv, ale aj Európska charta miestnej samosprávy, ktorú Slovenská republika ratifikovala v roku 2007 a v ktorej sa jasne uvádza, že aspoň časť finančných zdrojov miestnych orgánov je odvodená z miestnych daní a poplatkov, výšku ktorých majú právo určovať v medziach zákona tieto miestne orgány.
Bratislavský samosprávny kraj už v zmysle uznesenia Zastupiteľstva BSK požiadal prezidenta Slovenskej republiky Andreja Kisku, aby zákon po preštudovaní vrátil do parlamentu na opätovné prerokovanie.
jf