Damašek: Mesto sa má pýtať, čo môže urobiť pre ľudí, aby im uľahčilo život

Damašek: Mesto sa má pýtať, čo môže urobiť pre ľudí, aby im uľahčilo život

Nitra 5. novembra 2014 (TASR/HSP/Foto:TASR)

 

Dušan Damašek skutočnosť, že za sebou nemá žiadnu politickú minulosť, považuje za svoju výhodu

Obchodný manažér Dušan Damašek sa o post primátora uchádza ako nezávislý kandidát. Má 38 rokov a do politiky sa rozhodol vstúpiť s cieľom spravovať mesto Nitra inak ako doteraz. Zdôrazňuje, že kandiduje ako nezávislý kandidát, ktorý nie je nikomu zaviazaný a neuchádzal sa o podporu žiadnej politickej strany. Skutočnosť, že za sebou nemá žiadnu politickú minulosť, považuje za svoju výhodu. K jeho prioritám patria zlepšenie fungovania mesta a mestského úradu, podpora detí a mládeže, riešenie problémov s parkovaním a dopravou a väčšia otvorenosť pre nápady a podnety obyvateľov mesta.

Reklama

Rozhovor s Dušanom Damaškom je súčasťou projektu, v ktorom TASR predstavuje kandidátov na primátorov krajských miest vo voľbách do orgánov samospráv.

Čo bude najdôležitejšie vo vašej agende hneď po nástupe, keby ste sa dostali na post primátora?

Reklama
Ilustračné foto

Hneď po nástupe, ako úplne nezávislý kandidát, ktorý nie je nikomu zaviazaný, nemá za sebou žiadnu politickú minulosť, určite nebudeme robiť nejaké nezmyselné čistky a personálne zmeny. Myslím si, že na tých úradoch sú odborníci, ktorý tam majú byť, čiže touto cestou určite nie. Takisto nejaké iné “ješitnosti” ako vymieňať nábytok, týmto veciam sa venovať nebudem. Prvoradé bude hneď začať napĺňať tie ciele, ktoré som si dal, a venovať sa tomu. Tých cieľov je veľa. Je to v piatich bodoch. Tie hlavné body sú Nitra pre ľudí, čiže čo mesto môže urobiť pre ľudí, aby im uľahčilo život, aby sa im tu páčilo. Potom sú to hlavne deti a mládež, ktoré znamenajú našu budúcnosť a od ktorých všetko závisí. Ako tretí som dal úplne taký primárny problém s autami, je to nový parkovací systém čiže úplná zmena parkovacieho systému. A s tým súvisia aj cyklotrasy a doprava. To je úplne prepojené. Jedno bez druhého sa nedá. Štvrté, samozrejme, je to odozva na to, čo sa deje momentálne, a je to transparentnosť a otvorenosť samosprávy. Ja ju vidím inak, ako ju vidí súčasné vedenie. A keď ono je spokojné s 52. miestom v tom rebríčku, tak ja asi nie. Piaty bod, ten je taký všeobecný a je o tom, aby občania mohli spolurozhodovať o svojom meste a vlastne tam sú reálne podnety zo života, ktoré ľudí napadajú a ktoré sa dajú aj aplikovať.

Do akých oblastí bude podľa vás potrebné v nasledujúcom volebnom období nasmerovať najviac mestských investícií? Ako chcete skvalitniť prípravu investícií a kde na ne plánujete hľadať zdroje?

Tu by som mohol uviesť takmer všetky body môjho programu, pretože sú navzájom prepojené a sú veľmi dôležité. Napríklad čo najtransparentnejším výberovým konaním. Zdroje nebudeme hľadať zadlžovaním mesta, ale zefektívnením hospodárenia a, samozrejme, využitím dotačných zdrojov.

Ako chcete riešiť narastajúcu intenzitu dopravy a parkovanie v centre mesta a na sídliskách?

Myslím si, že v Nitre, tak ako aj v ostatných mestách, je doprava a parkovanie jeden z najväčších problémov, a preto som tomu vyčlenil samostatný bod v programe. V krátkosti povedané, je potrebné zefektívniť MHD, začleniť cyklistov do bežnej prevádzky a zmeniť celý systém parkovania. Pretože my potrebujeme tie autá rozhýbať tak, aby sa uvoľňovali miesta, aby mohli aj ostatní občania parkovať. Je to vec, ktorá už funguje vo vyspelých štátoch. Samozrejme, už aj u nás sú nejaké parkovacie systémy cez SMS správy, ale ja by som to ešte prepojil aj s parkovacími automatmi a ešte by som k tomu doplnil aplikáciu cez internet na mobilnom telefóne. Zjednodušil celý systém. Pomocou týchto nástrojov sa dá efektívnejšie nájsť miesto na parkovanie. Samozrejme, peniaze získané z parkovania sa musia automaticky používať len na cyklotrasy, budovanie nových parkovísk, a nie na iné účely.

Reklama

Ako chcete zabezpečiť, aby najmä mladí ľudia neodchádzali za prácou a bývaním do iných miest?

Mojím cieľom nie je len to, aby neodchádzali, ale aby aj prichádzali za prácou a bývaním do Nitry. Mesto musí zabezpečiť dostatok bytov, musí vytvoriť podmienky na vznik pracovných miest a musí zabezpečiť dostatok kvalitných materských a základných škôl.

Ako chcete zlepšiť úroveň materských a základných škôl v Nitre? Ako by ste riešili kapacitné problémy v materských školách?

Keďže mesto nemôže priamo vstupovať do vyučovacieho procesu, ktoré riadi ministerstvo školstva, našou úlohou bude hlavne zabezpečiť materiálno-technické vybavenie škôl tak, aby hlavnými sponzormi neboli len rodičia. Nezbavovať sa vlastných existujúcich budov materských škôl, ako sa to deje teraz. Taktiež je potrebné sledovať pravidelne demografický vývoj, aby sme už dopredu boli pripravení na to, aké kapacity budeme v budúcnosti potrebovať.

Ako vnímate stav komunikácií v Nitre a ako ho chcete zlepšiť? Kde v meste podľa vás treba vynaložiť prioritne investície do komunikácií?

Reklama

Stav ciest v Nitre vnímam tak ako každý, kto po nich jazdí a často preto navštevuje autoservis, čiže je žalostný. Ako občan som často svedkom toho, ako sa čerstvo zrekonštruovaná cesta po pár mesiacoch opravuje znova. Čiže, hlavne by som sa zameral na kvalitu prevedených prác a dodržiavanie technologických postupov. Tejto problematike sa treba venovať nielen pred voľbami, ale neustále. Podľa môjho názoru je nutné vytvoriť pravidelný monitoring fyzického stavu a vyťaženosti komunikácií, ktoré pomôžu pri poradí, v akom sa budú opravovať.

Aké najväčšie slabiny má podľa vás Územný plán mesta Nitra? Vyžaduje si zmeny?

Podľa môjho názoru územný plán treba mať nastavený minimálne na desať rokov. Treba si zobrať príklad z iných miest. Napríklad vo Viedni plánujú stavebný rozvoj mesta dlhodobo a premyslene. Často sme svedkami nepremyslených zmien územného plánu, ktorý kopíruje požiadavky rôznych lobistov a neberie ohľad na potreby obyvateľov, ktorí v danej lokalite žijú.

Ako chcete zatraktívniť mesto Nitra pre turistov? Aké by mali byť priority mesta v oblasti rozvoja cestovného ruchu?

Určite nebudem sľubovať lanovku, akvapark a podobne uletené záležitosti, ktoré by mesto finančne položili na lopatky. Aby malo mesto a obyvatelia úžitok z turistov, je potrebné, aby turisti zotrvali u nás viac dní. Mesto Nitra sa preto musí propagovať v spolupráci s vyšším územným celkom, na úrovni regiónu. Musí nastať spolupráca aj s cirkvou a ďalšími inštitúciami.

Ako konkrétne chcete zatraktívniť mesto pre jeho obyvateľov, napríklad z hľadiska vytvárania príležitostí pre voľnočasové aktivity, podpory kultúry či vytvárania oddychových a zelených zón?

Dôležité je oživenie pešej zóny. Tak isto je to budovanie nových cyklotrás, ktoré budú na seba priamo nadväzovať. Vo svojom programe som spomenul dosiaľ nevyužité bývalé kasárne pod Zoborom, ktoré svojou polohou, zeleňou a historickými budovami sú predurčené na zábavnú a oddychovú zónu.

ml

 

Reklama

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
Reklama

Odporúčame

Reklama

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

NAŽIVO

13:58

Spotrebná daň z tabakových výrobkov sa má od budúceho roka vzťahovať aj na náplne do elektronickej cigarety, nikotínové vrecúška a iné nikotínové výrobky. Zároveň sa má táto daň v ďalších rokoch postupne zvyšovať. Vyplýva to z návrhu novely zákona o spotrebnej dani z tabakových výrobkov, ktorý Ministerstvo financií (MF) SR predložilo do medzirezortného pripomienkového konania.

13:51

Juhokórejská vláda budúci týždeň spustí finálne kroky na pozastavenie licencií štrajkujúcich lekárov. Už zhruba mesiac totiž štrajkuje viac ako 90 percent z 13.000 stážistov a rezidentov proti vládnemu plánu prudko zvýšiť počet študentov na lekárskych fakultách.

13:49

Štát chce zlepšiť situáciu pod Strečnom urýchleným doinštalovaním väčšieho množstva oceľových sietí, ktoré budú zachytávať skaly padajúce z brala na cestu. Zároveň rokuje s dodávateľmi tunela Višňové, aby sa urýchlilo jeho odovzdanie do užívania. Uviedol to v piatok na brífingu minister dopravy SR Jozef Ráž (nominant Smeru-SD) po skončení rokovania krízového štábu.

13:37

Nealkoholické nápoje s pridaným cukrom alebo sladidlami, či už pôjde o bežné balené nápoje, sirupy alebo energetické nápoje, majú od budúceho roka podliehať novej spotrebnej dani. Vyplýva to z návrhu zákona o dani zo sladených nealkoholických nápojov, ktorý do medzirezortného pripomienkového konania predložilo Ministerstvo financií (MF) SR.

13:36

Je príliš skoro vyhlásiť víťazstvo nad infláciou v eurozóne. Riziko väčšieho a dlhšie trvajúceho rastu spotrebiteľských cien, ako sa očakávalo, “je súčasťou hry”. Uviedol to člen Rady guvernérov Európskej centrálnej banky (ECB) Martinš Kazaks v rozhovore vo Washingtone, kde sa zúčastňuje jarného zasadania Medzinárodného menového fondu a Svetovej banky.

13:35

Ceny zlata v piatok ráno prudko vzrástli a priblížili sa k rekordným maximám po správach o izraelských útokoch na Irán, ktoré zvýšili dopyt po tzv. bezpečných investíciách. Spotová cena zlata sa v piatok ráno nakrátko vyšplhala až na 2417,79 USD (2264,06 eura) za uncu (31,1 gramu). Júnový kontrakt na zlato na komoditnej burze Comex stúpol 2433 USD za uncu.

13:32

Skupina G7 v piatok v súvislosti s útokom v Iráne vyzvala na zmiernenie napätia v regióne a varovala pred “katastrofálnymi dôsledkami pre civilné obyvateľstvo” v prípade plnohodnotnej izraelskej operácie v meste Rafah. Ministri zahraničných vecí týchto siedmich najvyspelejších krajín sa na stretnutí na Capri taktiež zaviazali pomôcť Ukrajine s protivzdušnou obranou.

13:26

Havarijný stav veľkej časti mostov na slovenských cestách plánuje vláda riešiť cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP). Investori by mohli dostať ponuku na opravu približne 500 mostov, na ktorých by po oprave určitý čas zabezpečovali aj ich údržbu a štát by investíciu postupne splácal, podobne ako jeden z úsekov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou. V piatok to po stretnutí s ministrom dopravy Jozefom Rážom (nominant Smer-SD) povedal premiér Robert Fico (Smer-SD). Cez PPP projekty by sa mohla rozšíriť aj železničná trať z Bratislavy do Košíc.

Robert Fico
Na snímke predseda vlády SR Robert Fico (SMER-SD) gestikuluje na brífingu počas kontrolného dňa na rezorte dopravy
13:10

Intenzívne boje v mjanmarskom Jakchainskom štáte predstavujú vážnu hrozbu pre civilistov, varovala v piatok Organizácia Spojených národov. Zároveň žiadala vytvorenie medzinárodného tlaku s cieľom zabrániť ďalšiemu “strašnému prenasledovaniu” etnických Rohingov.

12:59

Nemecký spolkový kancelár Olaf Scholz v reakcii na nočné útoky v Iráne opätovne varoval pred ďalším stupňovaním napätia na Blízkom východe.

Olaf Scholz
Na snímke nemecký kancelár Olaf Scholz
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










Reklama

NAJNOVŠIE










Reklama
Reklama

NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

POČASIE NA DNES

NAJNOVŠIE ROZHOVORY

NAJNOVŠIE Z DOMOVA

NAJNOVŠIE ZO ZAHRANIČIA

NAJNOVŠIE ZO ŠPORTU

NAJNOVŠIE ZO SVETONÁZORU

FOTO DŇA

Na snímke rozkvitnuté pole repky olejnej (Brassica napus) pri obci Zemplínske Hradište v okrese Trebišov

Autor: FOTO TASR-Roman Hanc

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali

Reklama
Reklama
Reklama
Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali