Bratislava 22. septembra 2020 (HSP/Foto:SITA-Úrad vlády SR)
Podľa ministra dopravy Andreja Doležala (nom. Sme rodina) je z dlhodobého hľadiska na Slovensku potrebná úprava cien diaľničných známok smerom nahor. Uviedol to v pondelkovom rozhovore v rádiu Express
Minister Doležal sa v otázke cenového nastavenia spoplatnenia diaľnic v pondelok vyhlásil, že ministerstvo by malo pristúpiť ku efektívnejšiemu výberu poplatkov.
“Tento rok to nebol téma vzhľadom na covid situáciu a podobne. Ale jednoznačne by sme mali.” Andrej Doležal vysvetlil, že v súčasnosti sa “rozvíja téma tzv. regionálnych známok”. “Samosprávy ma žiadajú, aby som odľahčil dopravnú situáciu v niektorých obciach tým, že by som nespoplatnil úseky diaľnic, Stupava, Rajka a podobne, ale toto by bolo nekoncepčné.”
Odpoveďou môže byť podľa slov Doležala určitá regionálna sadzba. Ale z dlhodobého hľadiska by sme sadzbu za e-známku mali jednoznačne zvýšiť,” avizuje minister.
Výstavba nových úsekov
“Som presvedčený, že z každej veľkej krízy vedie cesta von výstavbou infraštruktúry, ale treba povedať, že na Slovensku je to tak, že od momentu, keď vznikne technická štúdia, prebieha územné konanie, stavebné konanie, majetkovo-právne vysporiadanie, verejné obstarávanie a samotná výstavba. Celý tento proces môže rádovo trvať aj desať rokov.” Doležal tak argumentuje, že aj keby v súčasnosti jeho rezort dostal stámilióny z avizovaného balíka obnovy EÚ, finálne zrealizovať veľké diaľničné diela v tomto volebnom období by bolo podľa neho technicky takmer nemožné.
“Všetko má svoje procesy, ale novela stavebnej legislatívy resp. novela zákona o verejnom obstarávaní, ktorá je v príprave, tak by mali tieto procesy výrazne skrátiť,” dodáva šéf rezortu dopravy za hnutie Sme rodina.
Doležal dodal, že aj z tohto dôvodu jeho rezort nedávno oznámil zoznam priorít a pripravovaných dopravných stavieb, aby mal každý významný projekt časové zaradenie. “Chodím do tých regiónov, ale čo im mám povedať? Všetci cítia, že ten ich región je najväčšia priorita. Metodika je taká, že najväčšiu prioritu dostali projekty, kde je intenzita dopravy nad 80 percent kapacity. Potom nasledujú priority z pohľadu medzinárodnej koridorovej siete.” Minister dodal, že na tieto priority bude v priebehu októbra vyčlenená asi jedna miliarda eur prevažne z fondov EÚ.