Peking 8. júna 2018 (HSP/RT-Alexander Zemlianichenko)
Ambiciózna čínska iniciatíva Nová čínska hodvábna cesta (One Belt One Road) by mohla zvýšiť celosvetový obchod až o 12 percent a znížiť obchodné náklady o polovicu pre zúčastnené krajiny, uviedla uznávaná ekonomka spoločnosť ING Joanna Koningsová.
“Obchod medzi Áziou a Európou, ktorý nezahŕňa obchod medzi krajinami EÚ, predstavuje 28 percent celkového svetového obchodu, takže uľahčenie obchodných tokov môže mať potenciálne veľký vplyv,” povedala Koningsová, ktorá sa špecializuje na analýzu medzinárodného obchodu. “Veľkosť tohto vplyvu závisí od citlivosti obchodu na zmeny relatívnych nákladov,” dodala.
Krajiny vo východnej Európe a strednej Ázii budú mať z novej transportnej trasy najväčší prospech, no výhody budú závisieť od toho ako klesnú obchodné náklady, uviedla ekonómka.
Koningsová predpokladá tri možné scenáre s rôznym počtom krajín ovplyvnených iniciatívou, zatiaľ čo predpokladá 50-percentný pokles nákladov. V najkonzervatívnejšom prípade, ktorý zahŕňa len krajiny pozdĺž euroázijského hospodárskeho koridoru (Čína, Kazachstan, Rusko, Bielorusko a Poľsko), hodvábna cesta pod taktovkou Číny zvýši celosvetový obchod o štyri percentá.
V najoptimistickejšom scenári zahŕňajúcom aj partnerov zúčastnených krajín budú najväčšie prírastky zaznamenávať krajiny strednej Ázie a východnej Európy. Obchod s Ruskom, Kazachstanom, Poľskom, Nepálom a Mjanmarskom by vzrástol o odhadovaných 35 percent až 45 percent. Čína by mala zaznamenať skokový obchodný nárast o 20 percent, odhaduje Koningsová.
“Ak obchodné náklady pomaly klesnú, vplyv na rast svetového obchodu bude v každom roku pomerne malý,” uviedla. Avšak “výrazné zníženie obchodných nákladov, dokonca aj počas dlhého obdobia, by mohlo viesť k veľkým (pozitívnym) dopadom na medzinárodný obchod.”