Bratislava 3. decembra (TASR) – Celoplošný zákaz jazdy nákladných áut s hmotnosťou nad 12 ton po cestách II. a III. triedy nakoniec zrejme nebude. Podľa Združenia cestných dopravcov SR Česmad Slovakia k takémuto záveru spejú rokovania s ministerstvom dopravy a všetkými zainteresovanými stranami.
"Nehovorím definitívne, že plošný zákaz nebude, ale smeruje to k tomu," konštatoval po dnešnom v poradí druhom rokovaní na ministerstve dopravy prezident združenia Ľubomír Honíšek. Rovnaký záver zo stretnutia zdieľa aj Únia autodopravcov Slovenska (UNAS). "Od všetkých zúčastnených zaznelo, že celoplošný zákaz asi nebude produktívny pre vec, ktorú chceme dosiahnuť," doplnil Ľuboš Suchý z UNAS.
Na rokovaní sa dnes okrem zástupcov autodopravcov zúčastnili aj predstavitelia ministerstva vnútra a samosprávnych krajov. Odborníci z ministerstva dopravy by mali teraz posúdiť alternatívne možnosti riešenia situácie, s ktorými by boli spokojné všetky strany. V diskusii tak budú pokračovať na ďalších rokovaniach.
Podľa predsedu Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) Vladimíra Maňku obce nechcú robiť zle dopravcom. "Len dnešná situácia vychádza tak, že ak by to pokračovalo takto ďalej, tak by sme museli niektoré úseky ciest odstaviť po istom čase, lebo by boli také zdevastované ťažkou dopravou," povedal.
V rámci možností riešenia situácie sa napríklad hovorí o celoplošnom zákaze jazdenia po cestách II. a III. triedy, no s výnimkami. "Neviem si ale predstaviť tie výnimky, lebo ak by na jeden kraj chodilo stotisíc žiadostí o výnimky, tak by ho zahltili," doplnil Maňka. Podľa neho preto treba nájsť riešenie, ktoré bude menej byrokratické.
Ďalšou možnosťou by mohlo byť zrušenie mýta na tých cestách prvej triedy, ktoré vedú paralelne s cestami druhej a tretej triedy. "Tým pádom by nákladné autá nechodili zbytočne po cestách druhej a tretej triedy," konštatoval Maňka. Alebo potom zaviesť mýto na všetky cesty, aby ho nákladné autá nemuseli obchádzať po cestách nižších kategórií. V tom prípade ale treba celú záležitosť podľa Maňku ďalej koncepčne riešiť. Určitou pomocou môže byť aj preklasifikovanie niektorých úsekov ciest druhej či tretej triedy, na ktorých je hustá premávka nákladných áut, na cesty prvej triedy.
UPOZORNENIE:
TASR ponúka k správe zvukový záznam.