Londýn 27. apríla 2018 (HSP/Foto: TASR/AP- Matt Dunham)
Britské školy odstraňujú analógové hodiny z miestností, kde prebiehajú skúšky, pretože súčasní tínedžeri nie sú schopní z takýchto ručičkových hodín zistiť, koľko času im ešte zostáva na ukončenie testu, upozorňuje únia učiteľov pre The Telegraph
Zástupca generálneho tajomníka Združenia vedúcich škôl a univerzít (ASCL) Malcolm Trobe uviedol, že mladí ľudia si už zvykli používať digitálne zariadenia. Sú zvyknutí na digitálne znázornenie času v telefóne či na svojom počítači, ale “už nie sú takí dobrí pri čítaní tradičného ciferníka”.
Učitelia teda nahradia analógové (ručičkové) hodiny digitálnymi. Trobe vraví, že tradičné hodiny v skúšobnej miestnosti by mohli byť príčinou zbytočného stresu pre študentov. Nevedeli by a pýtali by sa, koľko času im ešte zostáva do konca testu.
Stephanie Keenanová, učiteľka angličtiny na Ruislip High School v severozápadnom Londýne, si podobne ako mnoho iných učiteľov všimla, že veľa detí ešte aj vo veku 11 rokov nedokáže podľa ručičkových hodín povedať správny čas. Od študentov na strednej škole by sa už malo normálne očakávať, že to už budú vedieť, ale Trobe potvrdzuje, že v skutočnosti to tak často nie je a “je to aj trochu smutné”.
Je za to, aby študenti poznali aj bežný ciferník, ale ak sú študenti podrobení testu, radšej by uprednostnil digitálne hodiny. “V skutočnosti je veľká výhoda pri používaní digitálnych hodín v skúšobných miestnostiach, pretože je oveľa menej jednoduché mýliť si čas na digitálnych hodinách, keď pracujete proti času,” dodáva Trobe.
Dokonca sa o tejto záležitosti hovorilo aj na konferencii Partners in Excellence v Londýne.
Ale sú aj iné príklady toho, ako kvôli moderným výdobytkom súčasné deti strácajú isté zručnosti, ktoré rodičia v ich veku považovali za samozrejmé. Na každé čo i len najľahšie vypočítanie príkladu použijú kalkulačku. Začiatkom tohto roka britská pediatrička Sally Payneová nerada konštatovala, že pre deti stále ťažšie držať perá a ceruzky v ruke kvôli nadmernému využívaniu klávesnice.
“Aby ste mohli uchopiť ceruzku a používať ju, potrebujete silné ovládanie jemných svalov v prstoch. Deti potrebujú veľa príležitostí na rozvoj týchto zručností. Je ľahšie dať dieťaťu iPad než povzbudiť ho k tomu, aby si cvičilo svaly nejakou manuálnou hrou, ako sú stavebné kocky, rezanie, lepenie alebo uchopovanie hračiek a lán,” vysvetľuje Payneová.
Tým by si rozvíjali potrebné základné zručnosti. Nehovoriac už ani o pohybe, ktorý dieťa taktiež veľmi potrebuje pre svoj vývin.