Je treba prehodnotiť aj riziká, ktoré vznikajú pri prieskume arktického šelfu. Treba počítať taktiež s cenou ťažby ropy v tomto regióne. Ak je cena „najľahšej“ ropy, ktorá sa ťaží v Saudskej Arábii, nižšia než 4 doláre za barel, tak na arktickom šelfe je to 30 dolárov. Z toho vyplýva aj finančná náročnosť týchto projektov. Avšak prilákať tieto investície nebude ťažké, ak hovoríme o takej spoločnosti ako je napríklad Rosneft, hovorí ekonóm Oleg Matvejčev:
Rosneft je veľkou svetovou spoločnosťou, ktorá je zabezpečená všetkými možnými zálohami, aktívami a garanciami. Pre ňu sa ľahko nájdu úverové zdroje. Všetky banky si budú konkurovať: arabské banky, ktoré s veľkou radosťou poskytnú úver, čínske banky, indické. Myslím si, že budú stáť v rade, aby mohli financovať arktické projekty.
Rosneft má veľké plány, čo sa týka arktických projektov, chce ich realizovať s americkou spoločnosťou ExxonMobil. Ide predovšetkým o ropné náleziská v Karskom mori. Tieto projekty budú realizované. Dokonca nehladiac na nevýhodné prírodné podmienky – nízke ročné teploty, polárnu noc a ľad na mori. Pre Arktídu sa vytvárajú technické platformy osobitného druhu a silnou ochranou, ktorá môže zabrániť všetkým problémom, hovorí zástupca riaditeľa pre vedu ruského Arktického a Antarktického vedecko-výskumného ústavu Alexander Danilov.
Experti, hodnotiac zásoby arktického šelfu neuvádzajú presné čísla, pretože pretože ešte nie sú úplne preukázané. Ale predbežné údaje vravia, že prieskum Arktídy môže byť veľmi výhodný, hovorí Alexander Danilov:
Arktídu ešte nie je úplne preskúmaná. Ale to, čo už je známe, umožňuje hovoriť o veľmi veľkých zásobách na arktickom šelfe. Sú obrovské. Známy ruský geológ Igor Gramberg tvrdil, že Severný Ľadový oceán je plynovým a ropným bazénom. Nové údaje potvrdzujú jeho názor.
Odbytiska pre arktickú ropu sú už fakticky dané. Najperspektívnejšími trhmi sú Európa a Ázia. Na tranzit poslúži ruská Severná námorná cesta, ktorá umožní značne znížiť čas dopravy a dopravné náklady.
jf





















