Vyšetrovanie ASA prichádza po tom, čo federálny súd v austrálskom Sydney nariadil stiahnuť z predaja aj nám známy liek Nurofen.
Farmaceutická firma Reckitt Benckiser je obvinená z toho, že v televíznej reklame na svoj liek Nurofen Express vedie spotrebiteľa k omylu predajom identických výrobkov pre rôzne typy bolesti, ako sú bolesti chrbta, menštruačné bolesti, migréna či tenzné (ťahavé, sťahujúce) bolesti hlavy. Nurofen Express bol navyše predávaný za takmer dvojnásobnú cenu.
Austrálska komisia pre ochranu spotrebiteľa (ACCC-Australian Competition and Consumer Commission), ktorá podala žalobu na súd, vraví, že spoločnosť mala tri mesiace na odstránenie produktu Nurofen Express z predaja v austrálskych obchodoch. Hovorkyňa farmaceutickej spoločnosti podotýka, že austrálsky prípad je špecifický a “nevzťahuje sa na iné krajiny alebo regióny”.
Treba pripomenúť, že Austrália kladie prísnejšie nároky na farmaceutický priemysel ako iné krajiny a dôsledne sleduje dovoz liekov od zahraničných spoločností, akou je aj Reckitt Benckiser.
Podľa hovorcu ASA je vyšetrovanie zamerané na to, či reklamou avizovaná rýchlejšia úľava bolesti hlavy pri užití Nurofenu Express nie je náhodou “zavádzajúca” a či neposkytuje len štandardný účinok ako látky paracetamol či ibuprofen.
Spoločnosť Reckitt Benckiser má poskytnúť dôkazy tvrdenia, že je účinnejší. ACCC však naďalej tvrdí, že Nurofen Express obsahuje rovnakú účinnú látku, konkrétne ibuprofen lyzín 342 mg, a nie je účinnejší proti typu bolesti popísanej na obale.
Právni experti vravia, že reklama na balenie Nurofenu “na prvý pohľad môže byť zavádzajúca”, ale zdôraznili, kľúčovým podľa predpisov na ochranu spotrebiteľa je to, či “priemerný spotrebiteľ” je uvedený do omylu.