Elektromobily môžu mať za následok závažné sociálne zmeny: sen o vlastnom aute, stelesnení slobody a prosperity pre všetkých nielen v nemeckej ekonomike, by mohol explodovať. Auto by sa mohlo stať luxusným majetkom, ktoré si dovolí málokto.
Začína to nákupom: už dnes sú elektrické autá drahé, ak vezmeme do úvahy minimálnu, alebo aj priemernú slovenskú mzdu. Nie je žiadny dôvod predpokladať, že výrobcovia automobilov budú predávať svoje drahé autá za nižšiu cenu. Navyše, boj o dôležité suroviny, ako je meď a vzácne kovy, zvýši výrobné náklady.
Dokonca aj pri automobiloch so spaľovacím motorom sa výrobcom v posledných rokoch zvyšuje marža, najmä v kategórii SUV. Z toho vyplýva, že pre nemecké luxusné značky bola obzvlášť atraktívna arabská oblasť. Zákazníci luxusných značiek ako Porsche nie sú citliví na zmenu ceny. Ak chcú práve Porsche, tak si ho jednoducho kúpia. Na masovom trhu to vyzerá veľmi odlišne.
Väčšina vodičov ale o novom automobile neuvažuje – pretože na to jednoducho nemajú. To by sa mohlo zmeniť vďaka pôžičkám. Avšak v prípade silne starnúcej populácie, akou je tá európska, je pravdepodobné, že dopyt bude nízky, pretože v dôchodkovom veku nemusí nutne nákup auta predstavovať prioritu. Starší spotrebitelia sa navyše nechcú meniť: vedia, kde sa nachádzajú čerpacie stanice a nechcú hľadať tie nabíjacie a celkovo meniť svoj životný štýl.
Okrem vysokých obstarávacích nákladov vzniknú aj výrazné dodatočné náklady spojené s elektrickými vozidlami: vo väčšine krajín sa na nákup elektromobilu poskytujú štátne dotácie. Ministri financií ale chcú tieto výdavky znížiť. V súčasnosti je automobil dôležitým zdrojom príjmu pre štát. Neexistuje žiadny dôvod predpokladať, že dane z elektrických vozidiel budú v dlhodobom horizonte nižšie ako v prípade vozidiel so spaľovacími motormi.
Najväčšou záťažou však budú náklady na elektrickú energiu. Aj dnes sú elektrické rozvody preťažené v čase špičky. Elektrifikácia a používanie inteligentnej elektroniky prostredníctvom “internetu” vedie k značnej spotrebe prúdu aj prostredníctvom bežných zariadení.
Prípad v Rakúsku ukazuje, že majitelia elektrických automobilov sa musia prispôsobiť vysokým účtom. Spotrebiteľ, ktorý bude nabíjať auto v garáži, musel zaplatiť poskytovateľovi elektrickej energie ročný poplatok. Spotreboval totiž viac energie, ako sa pôvodne dohodlo.
Elektrické vozidlá, ako je Tesla, sa v podstate nedajú používať bez rýchleho nabíjania. Rýchlonabíjačka ale spotrebuje toľko elektriny ako šesť samostatných domov za dve až tri hodiny. Posolstvo rakúskeho regulačného orgánu E-Control je nezameniteľné. Tí, ktorí spotrebujú šesťkrát viac ako priemer, to budú musieť zaplatiť. Štúdie z Nemecka ukazujú, že ak len 20 percent elektromobilov začne používať rýchlonabíjanie, zaťaženie siete sa zdvojnásobí.
Náklady, ktoré vzniknú na masívne rozšírenie infraštruktúry, zaplatia koniec koncov znova len spotrebitelia. Nedá sa očakávať, že aktuálne systémy budú v dohľadnej budúcnosti schopné slúžiť všetkým moderným vodičom.
Jazda vo veku elektromobilov sa môže stať luxusom, ktorý si bude môcť dovoliť len málokto. Najmä v rozsiahlom mestskom priestore bude obmedzená individuálna doprava. Diskusie o zákazoch dieselových automobilov ukazujú spoločnosť, v ktorej právo na vlastné auto už nebude považované za základné právo pre celú populáciu.