Paríž 5. januára 2018 (HSP/Foto:TASR/AP-Francois Mori)
Francúzsky satirický týždenník Charlie Hebdo v januári 2015 zasiahol krvavý teroristický útok. V priebehu dvoch rokov sa práca v jeho redakcií úplne zmenila, mnohí redaktori a karikaturisti pracujú na utajenom mieste prezývanom “bunker” a neustále ich stráži polícia. Ich obrázky provokujúce a urážajúce mnohé náboženstvá majú za následok časté výhražné listy. Informujú české Hospodářské Noviny.
V nedeľu uplynú presne tri roky od útoku dvojice islamistických radikálov, ktorí vtrhli na redakčnú poradu a zavraždili 11 ľudí, z toho osem členov redakcie.
Zábavný týždenník niekoľkokrát zverejnil karikatúry proroka Mohameda, a vyvolal tak nenávistné reakcie v moslimskom svete. Aj napriek teroristickému útoku, redakcia naďalej vydáva kontroverzné karikatúry. Nedávno napríklad publikovali zosmiešňujúce obrazy vážne chorého francúzskeho hudobného idolu Johnnyho Hallydaya alebo experta na islam Tariq Ramadána, ktorý bol obvinený zo sexuálneho napadnutia. Aj v tomto prípade krátko po publikovaní obdržali viacero vyhrážok.
Ďalším príkladom “slobody slova” v podaní Charlie Hebdo bolo vydanie k 1. výročiu útoku. Titulná stránka zobrazovala Boha kresťanov ako teroristu, hoci páchatelia – moslimovia uctievajú Alaha.
Boh Biblie bol zobrazený ako krvou umazaný starší bradatý muž so samopalom. Nad jeho hlavou sa vznášal trojuholník s okom – symbol Najsvätejšej Trojice. Nadpis znie: „Rok potom. Vrah je ešte stále na úteku.“ Posolstvo: Boh je vinný z teroru. Dokiaľ bude behať po slobode, násilie neprestane. Karikatúru podpísal vydavateľ „Charlie-Hebdo“ Laurent Sourisseau (viac TU).
Šéfredaktor Laurent Sourisseau, prezývaný Riss, ktorého islamisti pri útoku postrelili do ramena, sa sťažuje na príliš vysoké náklady na zaistenie bezpečnosti. Na ňu magazín vydáva až 1,5 milióna eur ročne. “Je pre tlač normálne, aby v demokratickej krajine predaj viac ako jedného z dvoch kusov financoval bezpečnosť pracovného miesta novinárov?” položil si Riss rečnícku otázku v editoriale v poslednom čísle.
Časopis mal ešte pred útokmi dlhodobé problémy s financovaním. Po atentáte sa ale zdvihla vlna solidarity aj záujmu a magazín Charlie Hebdo sa stal univerzálnym symbolom slobody slova. Slogan “Je suis Charlie”, teda “Ja som Charlie”, obletel svet. To viedlo k výraznému nárastu tržieb v roku 2015, a to na viac ako 60 miliónov eur.
Lenže záujem o týždenník opäť postupne upadá. A s tým klesajú aj tržby. Vlani sa prepadli zhruba na 20 miliónov eur. Preto má Riss a jeho kolegovia obavy, či dokážu zabezpečiť peniaze na bezpečnosť i v budúcnosti. Sloboda slova sa “stáva luxusným tovarom”, posťažoval sa Riss. “Pracovné podmienky členov redakcie nebudú nikdy normálne,” konštatoval.
Teroristický útok na redakciu stále nie je úplne objasnený. Napríklad, stále nie je jasné, ako a kde útočníci získali zbrane. Polícia nevie ani to, ako atentát útočníci pripravovali a koordinovali. Vyšetrovanie stále pokračuje a skončiť by malo tento rok na jar. Polícia podľa francúzskej tlače v súvislosti s útokmi stíha najmenej 13 ľudí.