Bratislava 29. júla 2021 (HSP/Foto:SITA-Alexandra Čunderlíková)
Pobyt v nemocnici nie je pre nikoho obzvlášť príjemným zážitkom. Keď už však k nemu dôjde, všetci dúfame, že sa ocitneme v rukách skúseného zdravotníckeho personálu, ktorý sa nám bude v potrebnej miere venovať. Dohliadať na to by malo Ministerstvo zdravotníctva SR. Ale nedohliada. Táto situácia sa nepáči nie len pacientom, ale ani samotným lekárom. Svoju kritiku smerom k ministerstvu zdravotníctva vyjadril známy nitriansky pediater a predseda Lekárskeho odborového združenia Peter Visolajský
Na sociálnej sieti sa pýta, či si viete predstaviť, že si sadnete do lietadla k pilotovi, ktorý nemá ani zákonom stanovené minimálne letové skúsenosti a letecká spoločnosť vám ešte povie, že nemáte právo na informácie o posádke? Alebo že posadíte svoje dieťa do autobusu, kde je vodič evidentne v tínedžerskom veku a na dopravca vám na vaše otázky o bezpečnosti odmietne odpovedať, lebo GDPR? Toto sa deje momentálne v nemocniciach a v ich nadriadenom orgáne, na Ministerstve zdravotníctva SR.
Ministerstvo zdravotníctva vystupuje ako hlavný regulátor a dozor nad správnosťou poskytovanej zdravotnej starostlivosti. Prostredníctvom predpisov určuje minimálne štandardy technického aj personálneho vybavenia lekárskych ambulancií. Úlohou týchto materiálno-technických zabezpečení a personálnych normatívov má byť ochrana zdravia pacientov.
„Pri minimálnych personálnych normatívoch ministerstvo zdravotníctva určuje koľko sanitárov, sestier a lekárov a s akou praxou musí byť na určitom oddelení či ambulancii,“ vysvetľuje lekár.
Reklama
V zahraničí je bežné, že na jednu zdravotnú sestru na chirurgickom oddelení pripadá 6 pacientov. Štúdia Lancetu zistila, zvýšenie počtu pacientov hoci len o dvoch zvýši riziko úmrtia pacienta až o 30%.
Ministerstvo odpovedá … lebo GDPR
„Nariadenie slovenského ministerstva zdravotníctva určuje 1 sestru na maximálne 12 chirurgických pacientov, keďže nemocnice šetria, realita je však aj 1 sestra na 30 pacientov,“ kritizuje stav na Slovensku Visolajský.
Z tohto dôvodu na naňho, ale aj na jeho kolegov obrátilo viacero pacientov, ktorí mali pri svojom pobyte v nemocnici pocit, že sa o nich staral neskúsený personál a že ho bolo navyše aj málo.
Svoje výhrady a zistenia spísali a zaslali na Ministerstvo zdravotníctva ako orgánu dozoru plnenia nariadení. Ministerstvo ich, žiaľ, opäť bralo na ľahkú váhu.
„Na tieto podnety dlho ministerstvo neodpovedalo, tak sme boli nútení vypýtať si odpoveď podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám. Na naše prekvapenie, pán minister Lengvarský odpísal, že kontroly štátnych nemocníc údajne prebehli, k neštátnym sa máme obrátiť na ich zriaďovateľov a výsledky kontrol nezverejnia, pretože GDPR … Teda pacienti sa nedozvedia, či dané oddelenia spĺňajú predpísané normy na počet personálu,“ hovorí prekvapene Visolajský.
Podľa jeho názoru ide jednoznačne o absurdný výklad ich povinností. Preto sa obrátili aj na prezidentku Zuzanu Čaputovú a tiež na Úrad verejného ochrancu práv. Existujú tu totiž podozrenia z porušovanie práv pacientov.
„Dávnejšie Slovenskom otriasla operácia nesprávneho kolena. Šlo o operáciu, kde všetci traja lekári boli neatestovaní, hoci nariadenie MZ SR jasne hovorí, že pri operácii musí byť skúsený atestovaný lekár. Personálne normatívy sú tu na ochranu pacienta,“ dodal na záver Peter Visolajský.