Praha 26. apríla 2016 (HSP/cro/Foto: TASR-Milan Kapusta)
Spotreba čapovaného piva klesá, ľudia radšej popíjajú zo sklenenej fľaše alebo dokonca netypicky z plastu. Je tu teda snaha znova prilákať ľudí do českých „hospod“
Ešte pred pár rokmi vypili Česi 60 % piva čapovaného v krčmách a 40 % si kúpili v obchode a skonzumovali doma. Dnes je to presne opačne. A niečo podobné zaznamenali aj v ďalšej krajine pivárov – v Nemecku.
Český rozhlas sa priamo pýtal ľudí, prečo je to tak. „Radšej si kúpim prepravku piva domov za 9 korún a pustím si televíziu, ako by som dal 25 korún za pivo niekde v krčme,“ vraví jeden z opýtaných. V pohostinstve na pražskom Žižkove znie takáto odpoveď od istého Petra: „Keď to bolo cenovo rovnako, boli krčmy plné. Teraz, keď vojdete, je tam prázdno.“ Ďalší konštatuje, že „tu ide o cenu“. No sú však aj takí, ktorí si vedia oveľa lepšie vychutnať pivo v nejakom zariadení ako doma.
A o to práve ide pivovarom, ktoré musia hľadať spôsoby, ako do reštaurácií ľudí znova nalákať. „Vymysleli sme projekt Dni českého piva. Chceli by sme spotrebiteľom priblížiť české pivovarníctvo, českú tradíciu. To, že môžeme zabudnúť na každodenný zhon, sadnúť si s priateľmi a posadiť sa k dobrému pivu a jedlu,“ vysvetľuje riaditeľ Českého zväzu pivovarov a sladovní Vladimír Balach, snažiaci sa „zachovať ducha unikátnej českej pivnej kultúry“.
Nižšiu spotrebu čapovaného piva však konštatujú len veľké pivovary. Tie nezávislé minipivovary úbytok zákazníkov nepociťujú, pretože nie sú až tak „okukané“ a stále sa predstavujú ako atraktívna novinka. „Pre minipivovary je zavedenie nového druhu piva relatívne jednoduché a neprináša to žiadne veľké náklady, takže môžu stále experimentovať,“ hovorí o ďalšej výhode prezident Českomoravského zväzu minipivovarov Jan Šuráň.