Tvrdia, že ministerstvo by malo zjednotiť financovanie školských zariadení a zaistiť tak rovný prístup ku vzdelaniu pre všetky deti aj rovnoprávnosť učiteľov. Podľa nich by takýto krok ukončil aj svojvôľu a nerovnosť konania viacerých miest a obcí. Zjednotiť financovanie sa zaviazala vláda vo svojom programovom vyhlásení.
Financovanie z podielových daní prostredníctvom originálnych kompetencií miest a obcí je podľa rady veľmi problematické a ukázalo sa to aj počas mimoriadneho prerušenia prevádzky škôlok pre pandémiu. Neodborné a svojvoľné riadenie zo strany samospráv podľa nich spôsobilo, že mnohým deťom bol aj napriek snahe učiteliek zamedzený prístup k vzdelávaniu. „Svojvôľa zriaďovateľov a vlastné výklady predpisov urobili z pedagogických zamestnancov materských škôl, základných umeleckých škôl, školských klubov a centier voľného času učiteľov druhej kategórie. Boli postavení do neľahkej pozície, kde neznalý, neinformovaný a chybne konajúci nadriadený má plnú moc nad informovaným a kompetentným podriadeným,“ uviedli.
Na závažnosť situácie podľa rady poukázal aj prieskum spred piatich rokov Slovenskej komory učiteľov. Z neho vyplynulo, že za zmeny financovania bolo 84 percent respondentov, to je 1 163 riaditeľov škôl. Podľa zástupkýň rady pôvodný zámer efektívnejšie, adresnejšie a spravodlivo spravovať škôlky, ale aj základné umelecké školy, centrá voľného času, či školské kluby formou decentralizácie financovania a riadenia stroskotal na svojvôli, neodbornosti riadenia na úrovni mnohých samospráv a nízkej úrovni kontroly jeho zabezpečovania. Podľa nich sa ukazuje, že kvalita a prevádzka materských škôl je pre mnohých zriaďovateľov na okraji záujmu.
Poukázali tiež, že s problémom financovania škôl úzko súvisí aj problém zabezpečenia odbornej úrovne riadenia z pozície zriaďovateľa, ktoré je vo väčších mestách závislé od kvality školských úradov či v menších obciach od starostov a administratívnych zamestnancov. „Tu sa dostávame z časti do patovej situácie, kde kvalifikovaný podriadený, spravidla riaditeľka materskej školy, spĺňajúca náročné kvalifikačné predpoklady, musí presviedčať o potrebách materskej školy a jej nespochybniteľnom význame pre obec starostu s vágnym povedomím o potrebe zabezpečenia kvalitného predprimárneho vzdelávania. Spravidla víťazia záujmy toho, kto má v rukách financie,“ konštatovali.
Ministerstvo reaguje, že hneď po nástupe nového vedenia iniciovali online stretnutia so zástupcami Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS), Úniou miest Slovenska a Združenia samosprávnych krajov SK8. Na ňom sa potvrdilo, že zriaďovatelia nevedia vzniknutú situáciu v školách riešiť, množia sa podnety od nespokojných zamestnancov v otázke platov a aj ZMOS poukazuje na to, že problémy s financovaním originálnych kompetencií sa prehĺbili.
Vláda sa v programovom vyhlásení zaviazala, že zjednotí systém financovania bez ohľadu na zriaďovateľa školy a školského zariadenia. „Táto situácia aj verejný tlak ukazujú, že je potrebné otvoriť diskusiu o presunutí originálnych kompetencií, prehodnotiť prerozdeľovanie podielových daní a preniesť financovanie materských škôl a školských zariadení, ktoré aktuálne financujú mestá a obce, pod ministerstvo školstva,“ dodalo ministerstvo s tým, že prípravu zjednotenia dvojkoľajnosti financovania školstva plánujú v novom školskom roku a návrh zákona predstavia na jeseň.