Nákup nových elektrických jednotiek z dielne konzorcia českej spoločnosti Škoda Transportation a slovenskej firmy ŽOS Trnava je výsledkom najväčšieho tendra v histórii národného dopravcu. Nové vlaky budú jazdiť na tratiach Žilina – Trenčín, Žilina – Čadca, Čadca – Zwardoň či Žilina – Liptovský Mikuláš.
Nové vlaky budú na regionálne trate v Žilinskom kraji nasadzované postupne, prvé dva by sa tu mali objaviť ešte pred letnou sezónou, na rozhraní júna a júla, a potom postupne v mesačných intervaloch ďalšie. “Elektrická jednotka radu 660 je najmodernejšou jednotkou, ktorá bude jazdiť nielen na Slovensku, ale aj v Českej republike. Ide o overenú koncepciu, ktorá nám slúži už dlhé roky. Momentálne sme vo fáze testovania a získavania príslušných povolení a od leta začneme postupne s umiestňovaním nových vlakov na tratiach v žilinskom regióne,” uviedol Hlubocký.
Do prevádzky budú postupne nasadené dve verzie vlakovej súpravy, trojčlánková s dĺžkou 80 metrov a kapacitou 247 miest na sedenie a štvorčlánková s dĺžkou 106 metrov a kapacitou 343 miest na sedenie. “Cestujúci určite ocenia predovšetkým pohodlné sedenie, elektrické zásuvky a klimatizáciu. Súpravy ponúkajú tiež prehľadný informačný systém a monitory, vysokovýkonnú WiFi, dostatok miesta pre prepravu invalidov, detských kočíkov, bicyklov a jednoduchý nástup pre všetkých cestujúcich,” priblížil výhody novej vlakovej súpravy Petr Brzezina zo spoločnosti Škoda Transportation.
Svojím objemom takmer 160 miliónov eur je tender, ktorý prinesie spolu 25 nových elektrických jednotiek, najväčším v histórii národného dopravcu a realizovaný bol v rámci operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Majoritná časť z tejto sumy je pokrytá Kohéznym fondom Európskej únie, 23,7 milióna eur je hradených zo štátneho rozpočtu a približne 1,6 milióna eur uhradí ZSSK z vlastných zdrojov.