Los Angeles 1. februára 2020 (HSP/Sputnik/Foto:SITA/AP/Invision-Evan Agostini)
Známy americký spisovateľ hororov Stephen King uviedol, že zmazal svoj profil na sociálnej sieti Facebook. Informoval o tom na svojom účte na Twitteri
Svoj krok King odôvodnil tým, že v politickej reklame na Facebooku je veľa klamstiev a tiež je nedostatočná ochrana osobných údajov užívateľov sociálnej siete.
I’m quitting Facebook. Not comfortable with the flood of false information that’s allowed in its political advertising, nor am I confident in its ability to protect its users’ privacy. Follow me (and Molly, aka The Thing of Evil) on Twitter, if you like.
Reklama— Stephen King (@StephenKing) February 1, 2020
“Opúšťam Facebook. Nie som spokojný so záplavou nepravdivých informácií, ktoré sú povolené v jeho politickej reklame, ani si nie som istý jeho schopnosťou chrániť súkromie svojich užívateľov, “uviedol spisovateľ.
Väčšina jeho sledujúcich na Twitteri podporila jeho rozhodnutie. “Vitajte v klube nikdy FB!” Okomentoval používateľ Mystery Solvent.
“Práve som deaktivovala svoj účet z rovnakého dôvodu,” napísala užívateľka Sally McMillan.
“Opustila som (Facebook) asi pred rokom. Od tej doby som si nespomenula. Bol to skvelý krok, “uviedla Barabra O’Toole.
Kauza Facebook a Cambridge Analytica
Facebook sa predtým ocitol uprostred politického škandálu v Spojených štátoch. V spoločnosti uznali, že dáta 87 miliónov užívateľov, hlavne z USA, boli skompromitované a omylom odovzdané britskej spoločnosti Cambridge Analytica. Potom začalo v rade amerických úradov, vrátane Kongresu, vyšetrovanie únikov dát užívateľov.
V minulom októbri britský úrad komisára pre informácie (The UK Information Commissioner ‘s Office, ICO) nariadil Facebooku zaplatiť 500 000 libier v konaní o ochrane údajov. Podľa vyšetrovania odboru, Facebook, od roku 2007 do roku 2014, nesprávne spracovával osobné údaje užívateľov a odovzdával ich vývojárom mobilných aplikácií.
Podľa ICO spoločnosť GSR získala prístup k údajom 87 miliónov ľudí, vrátane 1 milióna občanov Veľkej Británie a to bez ich vedomia. Uvádzalo sa, že následne tieto informácie použila spoločnosť Cambridge Analytica. V samotnej spoločnosti uvádzali, že podľa kontraktu mali právo na údaje viac ako 30 miliónov ľudí.
Sama Cambridge Analytica spolupracovala s americkým prezidentom Donaldom Trumpom počas jeho volebnej kampane. Podľa denníka The New York Times, ktorý o tom písal v roku 2018, odborníci spoločnosti na základe údajov 50 miliónov užívateľov Facebooku hodnotili politické preferencie voličov a ukazovali im reklamu, ktorá priamo spadala do oblasti ich záujmov. V tejto súvislosti americká federálna obchodná komisia uložila Facebooku pokutu vo výške 5 miliárd dolárov.