Nemecko zamýšľa ponúkať a prémiovo zvýhodniť novšie modely automobilov alebo modernizáciu motorového a výfukového systému. Úprava by však bola nákladnejšia, preto by veľká časť starších ojazdených vozidiel so znečisťujúcim dieselovým motorom bola vyvážaná do zahraničia, hlavne do krajín východnej Európy, na predaj za vcelku lacný peniaz.
“Export je jednoducho presunúť problémy s kvalitou vzduchu od západu k východu,” skonštatovala pre nemecký Tagesspiegel poľská eurokomisárka pre vnútorný trh, priemysel a podnikanie Elżbieta Bienkowska, ktorá zásadne odmieta “plán nemeckej vlády, ako obísť zákazy”.
V poslednom čase badať práve zvýšený vývoz automobilov so špinavým dieselovým motorom. Podľa európskej organizácie Transport & Environment (T&E) bolo v roku 2017 do Bulharska vyvezených viac ako 100-tisíc vozidiel, z ktorých viac ako 30-tisíc malo starý dieselový motor.
Pre nemeckých spotrebiteľov by bolo samozrejme výhodné využiť takúto konverznú prémiu, ale Bienkowskú zaujíma aj to, “čo sa stane s tými staršími autami”, ktoré by sa jednoznačne nemali dostať naspäť do ulíc.
“Len v tom prípade by sa mohli nevyhovujúce autá vyviezť, ak by boli dodatočne upravené,” zvýraznila eurokomisárka, podľa ktorej sú dieselové motory “európsky problém, nielen problém národný”.
Podľa Die Welt automobilky jasne uvádzajú, že prémia by sa týkala výmeny vozidiel po dobe životnosti a nie na ich všeobecné zošrotovanie. Prémia za výmenu starých dieselových automobilov predstavuje 6-tisíc eur pre BMW, 5-tisíc eur pre Mercedes 4-tisíc až 5-tisíc eur pre Volkswagen.
Odber a prípadný opätovný predaj vozidiel po dobe životnosti však vykoná predajca príslušnej značky alebo zariadenia. Z dôvodu nadmernej ponuky je však ťažké nájsť zákazníkov, a tak sa predajcovia budú snažiť predať čo najviac automobilov v zahraničí. Od začiatku kauzy “dieselgate” je už údajne veľká časť použitých dieselových automobilov v iných krajinách EÚ či v Afrike.
Podľa prieskumu Ústavu aplikovanej logistiky na Univerzite aplikovaných vied vo Würzburgu-Schweinfurte sa vývoz ojazdených dieselových vozidiel už minulý rok zvýšil o 20,5% na takmer 240-tisíc vozidiel. Väčšina vozidiel prešla do Talianska (22 045), Rakúska (21 307) a Francúzska (16 527). Najvyššie tempo rastu v porovnaní s rokom 2016 však dosiahlo Chorvátsko (o 89,6%) a Ukrajina (o 136%).
Ministri životného prostredia členských krajín EÚ sa v utorok v Luxemburgu stretnú na rokovaní o opatreniach na zníženie znečistenia ovzdušia spôsobeného dovozom ojazdených automobilov.