Bratislava 27. decembra 2022 (HSP/TopSpeed/Autojournal/Foto: TASR/AP-Kirsty Wigglesworth)
Podrobne sledovaný prieskum a prepočty ukazujú, že výroba elektromobilu je v porovnaní s produkciou ekvivalentne veľkého auta so spaľovacím motorom „špinavšia“ až o 70 percent, uvádza portál Topspeed.sk. Avšak toto nie je prvý výskum, ktorý tvrdí, že pri výrobe klasických áut vzniká oveľa menej emisií
Volvo porovnávalo množstvo oxidu uhličitého, ktoré vzniká pri výrobe crossoveru XC40 a jeho elektrickej alternatívy. Do celého cyklu okrem iného proces získavania kovov pre akumulátory a ich produkciu. Keďže máme dočinenie zväčša s identickými vozidlami, ktoré zdieľajú mnoho komponentov, hlavným dôvodom zásadne rozličných emisií pri výrobe je predovšetkým batéria.
Portál upozorňuje, že pri predaji nového elektrického auta je jeho uhlíková stopa omnoho väčšia ako stopa spaľovacieho auta. Akonáhle sa začne jazda v elektromobile, vzájomný pomer emisií sa začína následne meniť.
Nikde na svete sa dnes ani v najbližšej budúcnosti elektrická energia výhradne z obnoviteľných zdrojov nevyrába. Podľa všetkého by boli najlepším riešením tohto problému s neustálym nárastom svetovej spotreby energie, atómové elektrárne, ktoré sú po vodných elektrárňach druhou najlepšou alternatívou.
Pri výrobe menšej batérie logicky vzniká menej emisií, čo však výrazne obmedzuje dojazd elektromobilu aj jeho využiteľnosť. S elektrickým autom s dojazdom viac ako 350 km je možné dosiahnuť emisnú neutralitu po nájazde 50 000 km za takých štyri až päť rokov, avšak v prípade elektromobilu s dojazdom menej ako 200 km to bude trvať o niečo dlhšie.
Holandskí vedci zdôrazňujú, že predchádzajúce výskumy vôbec nie sú až také dôveryhodné ako by sa zdalo. Elektromobily majú teda na svedomí o niečo menej skleníkových plynov, než sa im podľa predchádzajúcich štúdií pripisuje.
Vedci upozorňuj na jednu z veľkých chýb predchádzajúcich štúdií. Elektromobily majú na svedomí o niečo menej skleníkových plynov, než sa im podľa predchádzajúcich štúdií pripisuje. Odborníci poukazujú aj na kritiku odporcov elektromobilov, ktorí počítajú množstvo skleníkových plynov uvoľnených pri výrobe elektriny a batérie. V prípade spaľovacích motorov sa táto technika nevyužíva. Je to priam totožné s tým, ako by chcel niekto vypočítať množstvo skleníkových plynov uvoľnených pri rozklade ropy na jej deriváty.