Bratislava 16. augusta (TASR) – Finálnou verziou správy o stave školstva z dielne ministra Dušana Čaploviča (Smer-SD) sa vláda bude zaoberať do konca septembra. "V správe je zapracovaná podstatná časť pripomienok, ktoré v rámci verejnej diskusie poslali učitelia," uviedol pre TASR tlačový odbor ministerstva.
Čaplovič dostal za úlohu vypracovať správu koncom minulého roka, keď po štrajku učiteľov o školstve mimoriadne rokoval parlament. V apríli Správu o stave školstva na Slovensku na verejnú diskusiu vzala na vedomie vláda a koncom mája aj parlament. Do konca júna však o dokumente prebiehala verejná diskusia. Opozícia ocenila, že v správe je veľa cenných informácií, kritizovala ju však preto, že v nej chýbajú konkrétne riešenia a finančné záväzky.
Ľudová platforma preto chystá vlastný materiál. Hotový by mal byť v priebehu októbra, teda v čase, keď sa finálnou verziou správy bude zaoberať parlament. Poslanec Miroslav Beblavý (SDKÚ-DS) hovorí, že nemá ísť o ekvivalent k rozsiahlemu dokumentu rezortu školstva. "Má to byť kratší a akčnejší materiál, ktorý má načrtnúť kľúčové opatrenia v školstve, v ktorých máme opačný názor ako ministerstvo a vláda," povedal dnes pre TASR.
Návrh správy hovoril o tom, že investície do školstva by sa do roku 2020 mali vyšplhať na šesť percent HDP. Platy učiteľov by sa mali postupnými krokmi tiež do roku 2020 zvyšovať tak, aby priemerný plat učiteľov s vysokoškolským vzdelaním dosiahol najmenej 75 percent priemerného platu ostatných povolaní, v ktorých sa vyžaduje vysokoškolské vzdelávanie. Opozícii sa nepáčilo, že súčasná vláda stanovila záväzky do roku, keď už nebude pri moci.
Kritiku verejnosti si v správe vyslúžil aj návrh, aby rodičia museli dávať dieťa do spádovej školy podľa miesta trvalého bydliska. Na výber by okrem toho mali len súkromnú alebo cirkevnú školu. Ministerstvo v materiáli hovorilo aj o plánoch vytvoriť podmienky pre zavedenie bezplatnej materskej školy od štyroch rokov. Rezort v správe otvoril aj otázku zlučovania vysokých škôl s podobným zameraním v rovnakej lokalite. V dokumente ministerstvo navrhlo aj zrušenie vedecko-pedagogických titulov "profesor" a "docent" a ponechanie len príslušných funkčných miest.