V knihe je tiež výstižne opísaná charakteristika dnešnej spoločnosti. Hovorí o dobe presiaknutej symbolmi. Symboly sú súčasťou nášho života a ľudia sú pre ne schopní zabíjať. Jedným z príkladov je sú aj sobotné nepokoje v Egypte medzi kresťanmi a moslimami, ktoré vypukli kvôli krížom a iným kresťanským symbolom. 21. storočie je poznačené aj dôrazom na túžbou po živote tu a teraz, ktorý však nevieme prežívať v prítomnosti.
„To, čo je v obehu v dnešnom svete, nie sú ani tak suroviny, ako napríklad oceľ, uhlie a pod., ale skôr obrazy, logá, symboly a znaky. Žijem v tom, čo sa nazýva „symbolom presiaknutá doba“.“ s. 29 … „Je jasné, že teroristi plánujúci útoky 11. septembra 2011veľmi dobre poznali dôležitosť symbolických úkonov. Zničenie životov a materiálna škoda boli obrovské a nadajú sa opísať, ale tieto útoky boli plánované ako symbolické udalosti. Symboly modernej komunikácie – lietadlá – mali vraziť do symbolov americkej vojenskej a obchodnej moci – do Pentagonu a Dvojičiek. Tento násilný symbolický čin bol výpoveďou nekomunikácií. Preto môžu byť jedinou odpoveďou len s definitívnym účinkom len gestá, ktoré hovoria o kreativite, …“ s. 30.
„…dnešná generácia s dôrazom na teraz (Now Generation) nežije ani tak v prítomnom okamihu, ako v očakávaní toho, čo ešte nie je – či už je to uspokojenie v budúcnosti, najbližší nákup alebo očakávaná spotreba. S diaľkovým ovládačom v ruke stále hľadáme niečo, čo by nás uspokojilo. Dúfať znamená dovoliť Božej večnosti, aby v tejto chvíli prenikla mračnami nášho života. Mať nádej znamená žiť v tomto prítomnom okamihu, v ktorom sa niečo môže udiať.“ s. 34
Smrť
Smrť je pre mnohých nepopulárnou témou. Počas celodenného zhonu človek nemá čas myslieť na smrť. Intenzívnejšie uvedomenie si našej konečnosti nastáva, keď niekto z našich blízkych zomrie. Prípadne nás alebo člena rodiny postihne choroba ohrozujúca život. Autor sa na smrť pozerá aj z iného hľadiska:
„Čoraz menej ľudí sa necháva v kostoloch pokrstiť alebo zosobášiť, ale väčšina ľudí chce, aby sa o nich postarala Cirkev, keď zomrú. Francúzsko je jednou z najsekularizovanejších krajín v Európe, ale napriek tomu až sedemdesiat percent Francúzov chce byť pochovaných s cirkevným obradom. Dokonca aj prezident Mitterand, ktorý bol známym agnostikom, zanechal v testamente záhadný pokyn: Une messe est possible – Môže sa odslúžiť jedna omša.“ s. 38
Sexualita človeka
Timothy Radcliffe sa nevyhýba ani téme sexuality. Hovorí o sexualite v manželstve, ale aj o celibáte či single živote.
„Ale čo tí z nás, čo zložili sľub, že budú žiť v celibáte? Ako môžeme my rehoľníci alebo kňazi čeliť svojim vášňam a žiadostiam? Keď stojí kňaz pri oltári a opakuje slová: „Toto je moje telo, ktoré sa dáva za vás,“ a potom sa od neho žiada, aby svoje telo nedal nikomu. Zdá sa, akoby celý symbolizmus, ktorý opakovane uskutočňuje, volal po osobnom sexuálnom naplnení, ktoré je však väčšine katolíckych kňazov západného obradu odopreté.“ s. 147. Prečo je celibát potrebný a čo prináša rehoľníkom a kňazom aj napriek citovaným slovám, sa môžete dočítať na stránkach knihy.
11 kapitol skutočností o svete, spoločnosti, skupinách a jednotlivcoch
Toto je len malá ukážka autorových názorov z 1. a 5. kapitoly. Kniha v 11 kapitolách opisuje veľké množstvo udalosti – aj politických – ktoré sa vo svete udiali, cituje mnoho autorov a uvádza skúsenosti a spomienky, ktoré prepája s kresťanstvom. Cez životné príbehy dáva vysvetlenie na základnú otázku, podľa ktorej má kniha aj názov – PREČO BYŤ KRESŤANOM?
Prečo byť kresťanom?/What is the Point of Being a Christian?. Timothy Radcliffe. 2012/2008. 293 s.
Knihu si môžete zakúpiť na: http://www.zachej.sk/produkt/3256/preco-byt-krestanom/
Zuzana Franková