Prezident v posolstve adresovanom pozostalým vyzval kompetentné orgány na objasnenie zodpovednosti za nešťastie a zdôraznil, že treba tak urobiť aj v prípade stôp vedúcich do zahraničia.
V uplynulých desaťročiach sa objavili viaceré teórie, ktoré hovorili o technickej poruche lietadla, o explózii nálože na jeho palube alebo o dôsledkoch zásahu rakety, ktorú mohla vystreliť stíhačka či vojnové plavidlo Severoatlantickej aliancie (NATO). Práve k poslednej verzii sa priklonila v januári aj talianska justícia v občianskoprávnom procese, ktorý iniciovali pozostalí obetí s cieľom určiť zodpovedných za tragédiu.
V reakcii na Napolitanovo posolstvo niekdajší príslušník talianskej protivzdušnej obrany Giulio Linguanti pre internetový server HuffingtonPost.it pripomenul, že súčasne s DC-9 sa v hornatej oblasti na juhu Kalábrie zrútila aj stíhačka líbyjského letectva typu MiG-23. O tejto udalosti informovali oficiálne miesta až po troch týždňoch, ale podľa Linguantiho došlo k obom haváriám v rovnaký deň. Pripomenul, že práve on mal vtedy za úlohu odstrániť trosky líbyjského lietadla. Podľa jeho slov teda je zrejmé, že v okolí civilného lietadla sa v inkriminovanom čase nachádzali tak stroje NATO, ako aj líbyjská stíhačka.
Linguantiho vyjadrenie pripomenulo talianskej verejnosti výrok niekdajšieho premiéra Giovanniho Spadoliniho z roku 1982, keď povedal, že kľúčom k objasneiu nešťastia nad ostrovom Ustica je líbyjská stíhačka.
zf