Bratislava 20. februára 2023 (HSP/Foto: TASR)
Richard Sulík do predvolebného boja prispieva tým, že na sociálnej sieti prezentuje projekt, ktorý považuje za najväčší úspech pôsobenia SaS na rezorte hospodárstva. Pri Valalikoch sa na východnom Slovensku stavia priemyselný park, ktorý by mal hostiť piatu automobilku na území Slovenska
Začalo to tým, že si Sulík v auguste 2021 prečítal článok o tom, že Volvo plánuje veľkú investíciu vo východnej Európe. “Hneď v tej chvíli som cez slovenskú veľvyslankyňu vo Švédsku zohnal kontakt na zodpovedného viceprezidenta Volvo,” píše Sulík. “To bola posledná chvíľa, v ktorej sa Slovensko dostalo na shortlist vhodných krajín pre túto investíciu. Už toto bolo niečo, čo sa roky nepodarilo, ale dalo mi to veľkú nádej, že máme šancu dostať sa ešte ďalej. Dal som dokopy šesťčlenný tím ľudí a začali sme sa tomu venovať na plné obrátky.” Viceprezident Volva navštívil Slovensko, Sulík sa s ním stretol “a bolo rozhodnuté.” Pôvodne chcelo Volvo investíciu umiestniť do susedného Maďarska.
Dnes sa uskutoční prvý slávnostný výkop strategického priemyselného parku Valaliky, v ktorom nájdu prácu tisíce ľudí. “Toto je vyrovnávanie regionálnych rozdielov, toto je niečo, čo ma napĺňa obrovskou hrdosťou,” napísal Sulík. Treba pripomenúť, že Sulík si k investícii Volva zabezpečil aj politické memorandum od Hlasu a Smeru, v ktorom sa tieto strany zaviazali, že investíciu podporia v prípade, že sa budú podieľať na vláde po voľbách. Volvo chce vo Valalikoch postaviť fabriku na elektromobily, jeho konkurenti sa v tomto segmente venujú najmä malým autám.
Vzťah k tejto investícii na politickej scéne občas kolísal, najmä zo strany OĽANO, čo záviselo od aktuálnej miery napätia medzi Sulíkom a Matovičom. Kritika zo strany verejnosti sa týkala najmä troch oblastí. Prvou je vyvlastnenie pozemkov pod priemyselný park, druhou investičný stimul pre automobilku. Niektorí ho považujú za vysoký. Sulík však argumentuje tým, že Slovensko by si mohlo dovoliť ešte jednu takúto investíciu, sám by ju umiestnil na Gemer alebo medzi Banskú Bystricu a Zvolen. Podľa neho má ísť práca za ľuďmi, nie ľudia za prácou. Ak vyľudníme východ, neostane tam nik, kto by ho zveľadil, povedal. Investičný stimul predstavuje štvrť miliardy eur, čo je okolo 20 % investície. Pritom na východnom Slovensku by podľa platných zákonov bolo možné ísť až do výšky 50 %.
Najväčšie otázniky však vyvoláva “presýtenie” slovenského priemyslu automobilkami. Osud elektromobilov politici predstavujú vo sviežich farbách ako perspektívny, avšak energetická kríza dokázala tento pohľad nahlodať. A čo sa týka výroby automobilov, môžeme považovať za úspech, že značky umiestňujú na Slovensko výrobu svojich najdrahších modelov, výhoda nízkych miezd však končí a mnohí upozorňujú na nebezpečenstvá takto úzko zameranej ekonomiky. Spolu s Volvom by sa u nás malo vyrobiť najmenej 1 a pol milióna áut ročne.
Nejde ale len o samotné automobilky. Na ich výrobu je naviazané množstvo subdodávateľov, a ak sa niektoré z ohniviek tejto reťaze zrúti, zasiahne to celú ekonomiku. Takáto vysoká špecializácia je však dôsledkom globalizácie svetovej ekonomiky. Kým funguje, je dobre, ale v prípade problémov, stávajú sa zraniteľnými celé štáty.