Londýn/Bratislava 26. októbra 2017 (HSP/Foto:TASR-Michal Svítok)
Na Slovensku už dlhodobo chýbajú kvalitní kvalifikovaní zamestnanci, nedostatok sa ešte viacej prehĺbi, keď sa začne v nitrianskom závode Jaguar Land Rover naplno vyrábať. Britský denník Financial Times píše, že bez ukrajinských zamestnancov slovenské automobilky neprežijú.
Britský denník Financial Times sa vo svojom článku zameral na automobilový priemysel na Slovensku a akútny nedostatok zamestnancov pre jednotlivé automobilky. V úvode článku sa píše, že Slovensko patrí medzi najlepšie destinácie pre automobilový priemysel, avšak posledné obdobia pri nízkej nezamestnanosti nastal problém, a to veľmi veľký – na Slovensku nie je dostatok zamestnancov, ktorí by dokázali obsluhovať stroje v automobilovom priemysle.
V článku sa spomína aj fabrika Jaguar Land Rover pri Nitre, ktorá zamestná takmer 3 000 ľudí, a v rámci subdodávateľov po celkom Slovensku ďalších 15-tisíc ľudí, čo spôsobí ešte väčší nedostatok kvalitných zamestnancov.
”Hneď ako aguar Land Rover dokončí svoju fabriku pri Nitre, zamestná 2800 ľudí a ročne bude produkovať okolo 150-tisíc áut. Automobilka dokonca už požiadala aj o možnosť, aby mohla svoju výrobu v budúcnosti aj ďalej rozšíriť, ale rozhodnutie o tom, či sa tak stane, ešte neprišlo,” píše britský denník.
V článku sa okrem iného taktiež píše, že Slovensko je v súčasnosti najväčší výrobca automobilov na svete v prepočte na obyvateľa, a toto číslo by sa po rozbehnutí výroby v Nitre malo zvýšiť o ďalšiu tretinu, a to už do roku 2020. Autor poznamenal, že vybudovanie fabriky Jaguáru pri Nitre bolo pre vládu Roberta Fica obrovské víťazstvo, to však možno bolo dosiahnuté aj za cenu prehnanej dotácie.
”Európska komisia oznámila, že vyšetruje, či v tomto prípade Slovensko neporušilo európske pravidlá povolenej štátnej podpory.”
Medzinárodny koncern by v prípade preukázania prehnaných dotácii mohol prísť o milióny eur, denník však píše že oveľa viac predstaviteľov Jaguáru musí trápiť nedostatok pracovnej sily. Dôvodom nedostatku kvalitnej pracovnej sily je to, že automobilový priemysel sa neustále na Slovensku rozrastá, súčasne však klesá aj nezamestnanosť, takže o zamestnancov začne tuhý boj.
V závere článku denník cituje jedného z popredných predstaviteľov konzultačnej spoločnosti Grant Thornton Wilfrieda Serlesa, ten prišiel s riešením pre vládu Slovenskej republiky, riešenie však siaha až za hranice.
“Slovenská vláda musí vyslať susedným krajinám jasnú správu a teraz mám na mysli hlavne Ukrajinu, že ukrajinskí zamestnanci sú vítaní,” myslí si Grant Serles.
Celý článok si v angličtine môžte prečítať TU.
Samuel Poništ