Bratislava 6. mája 2019 (HSP/Foto:Pixabay)
Je správne obsadovať niekomu miesto v kostole? Je potrebné sa riadiať podľa určitých pravidiel? Kto má prednostné právo sadnúť si? Odpovedal o. Marcel Gajdoš, predseda liturgickej komisie
“Mám otázku ohľadom tzv. obsadzovania miest v kostole. Napríklad, idem na spoveď a poviem žene čo vedľa mňa sedí, nech mi obsadí miesto, kým sa dospovedám. Medzitým prídu ďalší ľudia a chcú si sadnúť ale je obsadené. Je to podľa vás správne?” pýta sa čitateľka.
Podľa kňaza je prvoradé uvedomiť si rozdiel medzi kostolom a napríklad divadlom. “Treba si uvedomiť zásadný rozdiel medzi cerkvou či kostolom na jednej strane a divadlom alebo kinom na strane druhej,” vysvetľuje o. Marcel Gajdoš.
Tam, kde si lístok kupujeme, máme právo na konkrétne miesto na sedenie v kostole to tak neplatí.
„Do divadla a do kina si spravidla kupujeme lístok, ktorý nás oprávňuje počas predstavenia sedieť na určitom mieste. Do cerkvi a do kostola si žiadny lístok nekupujeme, lebo nejdeme na predstavenie, ale na bohoslužbu, ktorá je naším spoločným, ale zároveň aj božským dielom,” pripomína.
Ak teda chceme sedieť, musíme prísť tak, aby sme si voľné miesto ešte našli. A kedže sa nejedná o liturgickú alebo teologickú záležitosť, mali by sme sa riadiť podľa nepísaných pravidiel slušného správania.: „Záležitosť, na ktorú sa pýtate, nie je vec v úzkom zmysle ani liturgická, ani teologická, takže ju treba riešiť podľa všeobecne platných, hoci aj nepísaných, pravidiel slušného správania,” vysvetľuje.
Podľa kňaza nie je nič zlé na tom ak niekomu na chvíľku obsadíte miesto. „Ak ste si nejaké miesto „obsadili“ a potrebujete iba na niekoľko krátkych chvíľ niekam „odskočiť“, nevidím nič zlé na tom, aby Vám dané miesto niekto „postrážil“.“
Netreba však zabúdať na vínimky akými sú buď starší, chorí alebo rodičia s deťmi.
„Vnímal by som tu však prinajmenšom jednu výnimku: ak nepríde človek, ktorý má z hľadiska normálnych medziľudských vzťahov prednostné právo na sedenie. Mám na mysli najmä človeka starého alebo chorého, respektíve matku či otca s malým dieťaťom,” uvádza na záver o. Gajdoš.