Káhira 30. marca 2023 (HSP/politico/Foto:TASR/AP-Olivier Matthys)
Spoloční predsedovia EÚ leteli na minuloročné rokovania OSN o klíme v Egypte súkromným lietadlom, ako vyplýva z údajov, do ktorých nahliadol portál POLITICO a ktoré odhalili, že predseda Európskej rady Charles Michel často využíval súkromné lety
Z údajov o letoch, ktoré boli získané prostredníctvom žiadosti o slobodný prístup k informáciám, vyplýva, že Michel cestoval komerčnými lietadlami len na 18 zo 112 služobných ciest, ktoré podnikol od začiatku svojho funkčného obdobia v roku 2019 do decembra 2022.
Prenajaté letecké taxíky využil na približne 72 ciest, čo je približne 64 % z celkového počtu, vrátane cesty na rokovania COP27 v Egypte v novembri minulého roka a na samit COP26 v Glasgowe v roku 2021. Michel pozval predsedníčku Komisie Ursulu von der Leyenovú na let do Egypta.
Výber spôsobu dopravy prezidentov EÚ na rokovania o klíme poukazuje na dlhodobú dilemu globálnych lídrov: ako praktizovať to, čo hlásajú v oblasti emisií skleníkových plynov, a zároveň čeliť náročnému cestovnému programu, ktorý zo súkromnej leteckej dopravy robí lákavú možnosť – dokonca nevyhnutné zlo.
Keď Michel, bývalý belgický premiér, pricestoval do letoviska Šarm aš-Šajch, predniesol zhromaždeným klimatickým hodnostárom triezvy odkaz: “Máme klimatickú zbraň pri hlave. Žijeme na dlh” povedal a dodal: “Sme a zostaneme šampiónmi v boji proti zmene klímy.”
Podľa mimovládnej organizácie Transport & Environment môže súkromné lietadlo vypúšťať 2 tony CO2 za hodinu. To znamená, že počas päťhodinového spiatočného letu do Šarm aš-Šajchu mohlo lietadlo Michela a von der Leyenovej vypustiť približne 20 ton CO2 – priemerný občan EÚ vyprodukuje za rok približne 7 ton.
Väčšina delegátov COP27 – podľa úradníka Komisie vrátane šéfa EÚ pre zelené riešenia Fransa Timmermansa – využila komerčné lety, ktoré sú zvyčajne plné turistov túžiacich po slnku.
Rozhodnutie odcestovať do Egypta súkromným lietadlom bolo prijaté po tom, čo neboli k dispozícii žiadne komerčné lety, ktorými by sa Michel mohol vrátiť do Bruselu včas na zasadnutie Európskeho parlamentu, uviedol pre POLITICO jeho hovorca Barend Leyts.
Zamestnanci skúmali aj možnosť letu na palube lietadla belgického premiéra Alexandra De Croa, ale jeho návrat bol naplánovaný skôr, ako by sa skončila Michelova práca na COP27.
Na rozdiel od mnohých národných vlád EÚ nevlastní lietadlá na prepravu svojich lídrov. Prenájom súkromného lietadla bol “za daných okolností jedinou vhodnou možnosťou,” povedal Leyts. “Vzhľadom na to, že na konferenciu COP27 bol pozvaný aj predseda Komisie, navrhli sme spoločný let.”
Leyts zdôraznil, že tento let bol v súlade s internými pravidlami Rady, podľa ktorých by mali úradníci lietať komerčnými lietadlami, ak je to možné.
Hovorca Komisie potvrdil, že táto povestná nepriateľská dvojica mala spoločnú kabínu do Šarm aš-Šajchu, pričom poznamenal, že dosiahnutie cieľovej destinácie komerčným letom bolo náročné vzhľadom na veľký objem dopravy a nabitý program von der Leyenovej.
“Skutočnosť, že obaja predsedovia cestovali spoločne, so svojimi tímami, svedčí o tom, že urobili všetko, čo bolo možné, aby optimalizovali cestovné opatrenia a znížili súvisiacu uhlíkovú stopu,” dodal hovorca Komisie.
Komisia predtým pre POLITICO uviedla, že von der Leyenová využíva charterové cesty len za “výnimočných okolností”, napríklad z bezpečnostných dôvodov alebo ak komerčný let nie je k dispozícii alebo nezodpovedá diárovým záväzkom. Inštitúcia už skôr odmietla žiadosť týždenníka POLITICO o poskytnutie podrobných informácií o spôsoboch dopravy, ktoré šéfka Komisie využíva na svoje zahraničné cesty.
EÚ sa v rámci svojich klimatických cieľov snaží sprísniť pravidlá pre cestovanie zamestnancov, aby podporila ekologickejšie spôsoby dopravy a znížila emisie inštitúcie.
Cieľom Komisie je dosiahnuť klimatickú neutralitu do roku 2030 prechodom na “udržateľné služobné cesty”, uprednostňovaním ekologickejších možností cestovania a podporovaním zamestnancov, aby do práce cestovali na bicykli, pešo alebo verejnou dopravou.
Leyts uviedol, že Michelovi zamestnanci sa pýtali na možnosť používania udržateľného leteckého paliva, ale “bohužiaľ” im bolo povedané, že ani letiská v Bruseli, ani v Šarm aš-Šajchu ho nemajú k dispozícii.
Podľa Leytsa Michel od roku 2021 kompenzuje emisie svojich letov prostredníctvom programu, ktorý financuje brazílsku továreň na keramiku, aby zmenila palivo z nelegálneho dreva na poľnohospodárske a priemyselné odpadové produkty. Od roku 2022 sa to vzťahuje na všetky jeho lety.