Moskva 26. novembra 2022 (HSP/Foto:Facebook/Moskvič klub Pardubice)
Pamätáte si na autá Moskvič? Známa automobilová značka sa vracia. A zdá sa, že by mohla vyzvať na súboj americké autá. Vďaka európskym sankciám a myšlienke “ublížiť” Moskve ruská ekonomika rastie míľovými krokmi, píše Rohit Yadav pre TFI Global News
V stredu Rusko v bývalom závode Renault v Moskve uviedlo na trh modernizovaný model slávnej automobilovej značky zo sovietskych čias, Moskvič. K obnoveniu predaja dochádza v čase, keď Rusko neúnavne pracuje na tom, aby sa stalo ekonomicky nezávislým, keďže jeho štátnu pokladnicu stále dusia západné sankcie.
Podnik má za cieľ v najbližších rokoch vyrobiť spolu s novým partnerom Kamaz 100 000 vozidiel vrátane elektromobilov. Tento závod je súčasťou osemročnej zmluvy so spoločnosťou Kamaz o výrobe automobilov tu doma. Podľa vyhlásenia sa v roku 2023 vyrobí najmenej 50 000 vozidiel, z toho 10 000 elektromobilov. V roku 2024 bude zmontovaných 100 000 vozidiel, pričom pätinu z nich budú tvoriť elektromobily.
Na porovnanie, v roku 2015 mohla Tesla predať len približne 18 000 vozidiel. Dnes predáva približne 300 000 až 400 000 automobilov. Ak sa Moskvič priblíži k predaju podľa svojich plánov, stane sa veľkým gigantom v automobilovom priemysle. Kamaz odhaduje, že do konca roka vyrobí 600 vozidiel. Z týchto 600 vozidiel bude 200 elektrických. V porovnaní s pôvodným Moskvičom budú nové modely úplne iné.
Ruský minister obchodu Denis Manturov povedal: “Úlohou pre najbližšiu budúcnosť je zaviesť do konca roka 2023 montážne procesy malých uzlov so zapojením miestnych dodávateľov.” V prvých rokoch existencie Sovietskeho zväzu bol závod v Moskve, ktorý otvoril svoje brány v roku 1930, hlavným výrobcom automobilov Moskvič. Začiatkom roku 2000 však továreň získala spoločnosť Renault a linka Moskvič bola následne zrušená.
Výroba týchto automobilov sa začala tento rok po uvalení sankcií na Rusko. Krajiny prinútili svoje spoločnosti, aby sa vzdali podnikania v Rusku. Francúzsky výrobca Renault v máji opustil svoje ruské pôsobisko. V dôsledku sankcií odišiel z Ruska. Potom sa názov závodu rýchlo zmenil späť na Moskvič.
Po predaji ruských aktív spoločnosti Renault vláde, starosta Moskvy Sergej Sobjanin v máji vyhlásil, že tento závod sa využije na obnovenie výroby renomovaných automobilov. Okrem toho sa Biden sám usiluje o to, aby sa Amerika stala veľmocou elektrických vozidiel. Jeho “zákon o znížení inflácie” je zameraný na výrobu väčšieho množstva elektrických vozidiel v Amerike a jeho administratíva vyčlenila 369 miliárd dolárov v balíku dotácií a daňových úľav na presun výroby do jeho krajiny.
Americká legislatíva sa však z globálneho hľadiska považuje za protekcionistický krok, pretože podporuje podniky, aby presúvali investície z iných krajín. Spotrebiteľov, ktorí si chcú kúpiť elektromobil, nabáda, aby kupovali americký.
Keďže sa však nový Moskvič chce presadiť v tomto odvetví už v roku 2024, nepochybne to povedie k súboju medzi oboma krajinami. Odteraz sa však sankcie, ktorých cieľom bolo zničiť ruskú ekonomiku, stávajú dôvodom pre vznik nových druhov spoločností. Alebo môžeme povedať, že prebieha reindustrializácia Ruska.