Podľa rezortu dopravy je ešte potrebné odstrániť zistené nedostatky a riziká na základe vykonanej právnej, legislatívnej a regulačnej analýzy najväčšieho domáceho letiska, až potom bude príprava projektu pokračovať. Umožniť to majú zmeny v zákone o civilnom letectve, prípadne v zákone o letiskových spoločnostiach alebo osobitný predpis. V takom prípade bude nevyhnutná úprava časového harmonogramu projektu a posun termínov na základe uznesenia vlády z 19. decembra 2018.
Budúci koncesionár by mal prevádzkovať bratislavské letisko tridsať rokov, to by však malo zostať vo vlastníctve štátu. Spomínaná právna, legislatívna a regulačná analýza z 19. júla tohto roka podľa rezortu dopravy poukazuje najmä na nedostatočnú legislatívnu úpravu pre možnosť implementácie koncesnej stratégie, ako aj možnosť zveriť prioritný infraštruktúrny majetok do nájmu koncesionárovi. Definované najvýznamnejšie riziká sú zásadné pre úspešnú realizáciu projektu. “Predstavujú vážnu bariéru pre vstup strategického investora do koncesných vzťahov, alebo znižujú cenový odhad Letiska Bratislava s predpokladom ich negatívnej projekcie vo finálnych ponukách uchádzačov o koncesiu letiska,” upozorňuje ministerstvo dopravy.
Právna úprava o prevádzke verejných letísk, akým je aj Letisko Bratislava, na základe zákonov o letiskových spoločnostiach a o civilnom letectve podľa rezortu nie je jednoznačná. Vzhľadom na význam transakcie a z dôvodu právnej istoty právnych vzťahov a ich účastníkov musí právna úprava vytvárať jednoznačný základ vzťahov vzniknutých na základe koncesnej zmluvy. “Je vhodné, aby zákon jasne pomenoval možnosť zabezpečiť prevádzku verejného letiska aj prostredníctvom koncesionára. V rámci konkrétnych požadovaných zmien legislatívneho rámca je vhodné upraviť právny rámec prevzatia prevádzky letiska koncesionárov, teda vstup strategického partnera do koncesie a zároveň aj právny rámec spätného prevzatia prevádzky letiska po ukončení koncesie,” uviedlo ministerstvo dopravy. Navrhnúť potrebné zmeny v oboch spomínaných zákonoch je v pôsobnosti rezortu.
Vo vzťahu k forme koncesie, resp. PPP projektu je podľa ministerstva dopravy vhodné zákonne upraviť základný rámec pre zriadenie a činnosť spoločnosti koncesionára prevádzkujúcej letisko, keďže v súčasnosti môže letiskovú spoločnosť založiť len štát. “S cieľom zabezpečiť bezproblémový plynulý prechod prevádzky Letiska Bratislava z letiskovej spoločnosti na koncesionára je možné zvážiť precizovanie právnej úpravy a uvedenie osobitných pravidiel a podmienok udelenia súhlasu, povolenia pre koncesionára, ktorý preberá prevádzku už existujúceho a fungujúceho verejného letiska. Obdobný mechanizmus by sa mal aplikovať aj pri spätnom prevzatí prevádzky zo strany BTS pri ukončení koncesnej zmluvy,” navrhuje rezort dopravy. Zákon o letiskových spoločnostiach neumožňuje bratislavskému letisku prenajímať prioritný infraštruktúrny majetok, túto možnosť dáva len štátu k ním vlastnenému majetku. Táto situácia sa podľa materiálu nedá uplatniť na pripravenú zmluvnú štruktúru koncesie, keďže letisko je samostatným subjektom a majetok v jeho vlastníctve nie je vlastníctvom ministerstva dopravy.
Tender na výber koncesionára, resp. strategického partnera bratislavského letiska mal byť pôvodne vyhlásený do marca tohto roka. Vláda schválila návrh projektu na výber koncesionára pre prevádzku, údržbu a rozvoj bratislavského letiska ešte 19. decembra 2018. Podľa plánov ministerstva dopravy mala koncesnú zmluvu s vybraným partnerom podpísať ešte súčasná vláda, čo už nie je reálne vzhľadom na parlamentné voľby koncom februára 2020. Verejné obstarávanie na výber koncesionára formou súťažného dialógu by podľa pôvodných predstáv rezortu dopravy malo trvať deväť až trinásť mesiacov. Zámer bol taký, aby koncesná zmluva bola uzavretá v prvom polroku 2020 a následne by ju mala schváliť vláda. Na základe porovnania čistej hodnoty peňažných tokov dvoch scenárov realizácia projektu s variantom PPP podľa ministerstva dopravy prináša hodnotu pre štát vo výške 61 miliónov eur.
Koncesný variant sa podľa posudzovania štúdie uskutočniteľnosti ukázal ako najlepšia alternatíva pre bratislavské letisko za predpokladu dobre pripraveného medzinárodného tendra s účasťou skúsených investorov. Poradenské spoločnosti Deloitte Advisory, s.r.o. a Sullivan & Worcester LLP odporučili uzatvoriť koncesnú zmluvu so strategickým partnerom na tridsať rokov, pretože v koncesnej stratégii budú zohľadnené budúce investície koncesionára do obnovy infraštruktúry letiska, transfer aktuálnej dlhovej služby letiska a zároveň povinnosť koncesionára uhrádzať platby koncesných poplatkov. Vzletové a pristávacie dráhy a súvisiaci infraštruktúrny majetok ostane vo vlastníctve letiska.